BEZOEKRECHT OK MAAR AFHAALPLICHT ???

wm
Topic Starter

BEZOEKRECHT OK MAAR AFHAALPLICHT ???

#1 , 07 apr 2009 12:39

Ik ben gehuwd met een vrouw die een 12-jarig zoontje heeft. Zoals de echtscheidingsakte van mijn vrouw beschrijft, heeft haar ex-man om de twee weken het bezoekrecht van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagavond 19.00 uur.
De laatste maanden echter gaat het van kwaad naar erger voor wat de weekends betreft waarop mijn stiefzoon naar zijn vader moet.
Wij hebben er totaal geen probleem mee als het zaterdagmiddag is om onze zoon mee te geven; wat ons de laatste tijd uitermate ergert is het feit dat de vader met de regelmaat van een klok zijn zoontje gewoon niet komt ophalen, terwijl die gepakt en gezakt zit te wachten op zijn "pa".
En het is niet door onverwachte omstandigheden dat die niet komt maar doordat het ofwel niet past in zijn budget, ofwel omdat hij andere plannen heeft.
Akkoord, daarmee verliest hij het bezoekrecht. Hij houdt wel geen rekening met zijn kind, dat vruchteloos wacht en nog minder met onze schikking. Als wij al iets plannen (wij hebben nog 2 oudere zoons van 17 en 20) op een weekend waarop onze jongste normaal weg is, mogen wij dan alle gemaakte afspraken en plannen wijzigen.
[b]Bestaat er ook zoiets als plicht voor de vader om tijdig te verwittigen als hij zijn zoon niet wil of komt afhalen, of heeft enkel de moeder de plicht om haar zoon toch maar klaar te houden met pak en zak om geen problemen te hebben mocht de pa dan toch om zijn zoontje komen ?[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 07 apr 2009 13:05

je kan terug naar de jeugdrechter stappen en om die reden een verhoogde onderhoudsbijdrage van het kind vragen.

Een andere piste is misschien het op een andere boeg gooien en dat de moeder de vader juist stimuleerd om meer betrokken te zijn bij de opvoeding. (vb. mag ik zoonlief volgende maand niet eens een keertje en hele week bij U blijven?) Dergelijks zal misschien niet bij de eerste keer lukken maar wie weet opent het nieuwe perspectieven.

in ieder geval een erg moeilijke problematiek

RR

Rebel-with-a-cause

#3 , 07 apr 2009 15:14

Bestaat er ook zoiets als plicht voor de vader om tijdig te verwittigen als hij zijn zoon niet wil of komt afhalen, of heeft enkel de moeder de plicht om haar zoon toch maar klaar te houden met pak en zak om geen problemen te hebben mocht de pa dan toch om zijn zoontje komen ?
Jammer maar juridisch bestaat deze plicht niet!
Je kan de tip die RR geeft wel proberen maar succes is daarbij niet te garanderen.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 07 apr 2009 15:53

Je kan de tip die RR ...
Die tip of ingeving werd hier op het JF ooit gelanceerd door j.demoor
Het lijkt mij in ieder geval een stimulans en bovendien verlies je er niet veel mee.

RR

Miek

#5 , 08 apr 2009 01:08

Mijn ex had ook zo van die kuren. Heel erg zielige voor de kinderen die gepakt en gezakt staan te wachten.

Ook als men dan op zondag in zeven haasten terug naar huis komt van een uitstapje zonder kinderen om op tijd terug te zijn tegen dat ze worden afgezet, om dan een telefoontje te krijgen met: "we mogen toch nog wel een uurtje langer blijven hé mama," is héél gezellig, vooral als je dan net een half gezelschap hebt moeten mobilizeren om een wandeling te onderbreken etc...

Het antwoord van mijn ex was toen: het is bezoekRECHT, geen plicht.

Ik heb dit toen opgelost door uitbreiding van bezoekRECHT te geven: vrijdagavond na school de kinderen aan de school ophalen, en maandag de kinderen terug naar school brengen. Het hielp: kinderen stonden niet meer te wachten, en ik kon tijdens mijn "vrij" weekend ook even "vrij" zijn.

Terug naar “Echtscheiding”