vriendin wil ook wat

stimi01
Topic Starter

vriendin wil ook wat

#1 , 10 mar 2009 21:51

ik heb een huisje zelf gebouwd, en deze wil ik echt ni kwijt, mijn vriendin en ik wonen nu al 10j samen en hebben 3kindjes. mijn vriendin zou graag officeel gaan samenwonen, zodat ze meer zekerheid krijgt in het leven, indien ik sterf.
als ik haar nu vruchtgebruik geef van mijn woning en inboedel, moet ze er dan op betalen indien ik sterf?, we wonen nu gewoon samen , niks officeel.
als we wettelijk gaan samenwonen, en we gaan uit elkaar kan ze dan een deel van het huis opeisen?
wat is de voordelen en nadelen van zo'n contract?
ze deelt nu mee in de kosten, ik betaal de lening af, zij de rest, eten kleren kinderen enz, ze zou ook graag iets op papier zetten, dat als we uit elkaar gaan ik haar een premie geef, bv als we 5j bij elkaar wonen, ik haar bv. 3 000 000 bfr geef, na 8jaar bv. 5 000 000bfr wat denken jullie hiervan?, ik versta haar hoor, maar ben bang om het huisje te verliezen waar ik zo hard voor gewerkt heb, al mijn vakanties enz. vinden jullie dat ni veel geld 5 000 000 bfr na 8j? als ik haar zoveel moe geven kan ik evengoed direct mijn huis verkopen, want zoveel geld staat er ni op mijn spaarboekje
hoeveel zouden jullie geven?
wat zouden jullie doen in mijn plaats?
alvast bedankt, mvg gino

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 mar 2009 14:22

U raadpleegt best even een notaris hiervoor.

Persoonlijk vind ik, dat als uw vriendin al een tijdje allerlei kosten betaalt, dat zij zeker recht heeft op een deel van het genot van de woning. Als ik me niet vergis, kan ze zelfs al aanspraak maak op een vergoeding als jullie uit elkaar gaan, ook al zijn jullie niet wettelijk samenwonend, tenminste als ze kan bewijzen (met bankuittreksels e.d.) dat zij die kosten betaald heeft.
Mijn gevoel zegt een beetje dat ZIJ al een tijdje oneerlijk behandeld wordt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

karin-m-k

#3 , 11 mar 2009 15:53

Ik vind dit niet meer dan terecht dat ze dit vraagt.
Altijd eens een voorstelling maken van moest je zelf in haar schoenen staan.

Reclame

Joeri_J

#4 , 11 mar 2009 16:29

verkoop 50% aan haar.
(Je laat de woning eerlijk schatten en vraagt 50% van die prijs.)

de woning is X €
je hebt lening nog lopen van Z €

dan moet u vriendin u: ( X - Z ) / 2
en je laat het resterende bedrag van de lening herschrijven op beide namen.

ga samenlevingscontract aan met haar.
Als clausule vermeld je dat jij 1ste recht op uitkoop hebt in geval van echtscheiding

Zo heb je beide de zekerheid op gebruik na sterfte van de andere

Ingeval dat het misgaat in de relatie kan jij u vriendin uitkopen.
(Waarde van woning op dat moment - nog te betalen lening ) / 2

_MAAR_ je hebt reeds het gedeelte waarmee je haar uitgekocht hebt ontvangen.

Het is dan aan jou om de juiste beslissingen te nemen met u geld.
Zet je dit veilig weg voor het geval dat.
Of gebruik je dit voor andere doeleinden...

doordat je nu beide de woning afbetaald ipv jij alleen,
heb jij meer persoonlijk geld over dat je kan gebruiken om te sparen
of voor andere doeleinden...

Uiteindelijk heb jij wat jij wilt:
- zekerheid op het huis zolang jij leeft
(met 1ste mogelijkheid om uit te kopen indien de relatie stopt)

en ook moet je nu minder af betalen,
en je krijgt al een deel in geld uitbetaald van haar voor de verkoop.

en heeft zij wat zij wilt
- zekerheid op het huis in geval jij sterft
- aangroei verdienste aan wat zij bijdraagt tot de waarde van de woning

Een relatie is geven en nemen...
Maar ik begrijp zeker dat je u woning wilt veiligstellen,
door al het werk etc dat u hierin gedaan heeft.

j.demoor

#5 , 12 mar 2009 12:02

Zodra u WETTELIJK samenwoont geldt:

“Art.1477...§ 3. De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden...Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De bijdrage in de lasten van de samenleving KAN vastgelegd worden in een samenlevingsovereenkomst.

EN:

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad.”(B.W.).

Op dit vruchtgebruik is bij overlijden successierecht verschuldigd.

‘ze zou ook graag iets op papier zetten, dat als we uit elkaar gaan ik haar een premie geef‘ houdt in dat zij dan dit uit elkaar gaan kan veroorzaken om de eraan verbonden premie te ontvangen. Dit is NIET aan te bevelen.

Zij heeft wel recht op terugbetaling van de INVESTERINGEN die zij deed in uw huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

crockie

#6 , 17 mar 2009 23:05

mapleleiah,
Wat bedoel je met "als ik me niet vergis kan ze zelfs aanspraak maken op een vergoeding.."
Is het zo dat als je samenwoont in de woning van één der partners, en de andere stort maandelijks een vergoeding 'kost en inwoon'... bedoel je dan dat bij einde relatie de partner die een woonvergoeding betaalde deze kan terugeisen?

dieke

#7 , 18 mar 2009 06:19

mapleleiah,
Wat bedoel je met "als ik me niet vergis kan ze zelfs aanspraak maken op een vergoeding.."
Is het zo dat als je samenwoont in de woning van één der partners, en de andere stort maandelijks een vergoeding 'kost en inwoon'... bedoel je dan dat bij einde relatie de partner die een woonvergoeding betaalde deze kan terugeisen?
Ik denk dat hij bedoelt dat die woning ook onderhouden moet worden (lees: poetsen,...) Veelal is het nog steeds de vrouw die dat doet. De uren die ze daaraan spendeert zijn natuurlijk moeilijk te meten, maar bedenk dat als zij dat niet zou doen, je er iemand voor zou moeten betalen/het zelf zou moeten doen. Als ze dus bovenop een woonvergoeding te betalen, gratis en voor niks die taken op zich heeft genomen gedurende jullie samen zijn, kan het inderdaad zijn dat een rechter daar een financiële vergoeding tvv haar tegenover stelt.

crockie

#8 , 18 mar 2009 09:46

Bij mij was de situatieomgekeerd, vriend woonde bij mij in mijn woning. Hij betaalde me maandeliks een bijdrage van 250 euro als woonvergoeding en als tussenkomst in kosten. Eten betaalden we ieer de helft. Ik was het die alle taken in het huishouden op mij nam ( koken, wassen, strijken, kuisen,boodschappen doen...)
Nu is hj weg bij mij, ... heeft hij recht om zijn bijdrage terug te eisen?

stimi01
Topic Starter

#9 , 28 mar 2009 17:47

normaal als de lening afgelopen was, gingen we iets kopen op haar naam, nu dat we gaan bijlenen gaat da ni meer, zal dan 51j zijn. financieel zou het heel voordelig geweest zijn, maar nu ik weet dat indien ik sterf, zij dan successierechten zou moeten betalen, hebben we besloten om wettelijk te gaan samenwonen. ook al zullen we nu meer moeten betalen aan de belastingen. zo zie je maar, je moet niet te snel oordelen over de mensen

wanton

#10 , 28 mar 2009 18:45

1. Wettelijk samenwonend en geen testament : vriendin bekomt bij uw overlijden het levenslange vruchtgebruik op de woning , terwijl de blote eigendom naar uw kinderen gaat , ieder voor een gelijk deel. De kinderen kunnen echter niet uw vriendin uit de woning zetten. Vriendin betaalt geen successierechten , kinderen wel.
2. Trouwen en geen testament : situatie idem als hierboven. Maar , voor 25 € , kan je dan haar mede-eigenaar van uw woning maken : ieder 50 %. Bij uw overlijden behoudt zij haar deel , en gaat slechts uw part naar de kinderen , voor de blote eigendom. Dit komt uiteindelijk , qua successierechten , goedkoper uit dan samenwonen.
3. Zeker niet doen : alles via huwelijkscontract aan vriendin overmaken. Dit wordt te duur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stimi01
Topic Starter

#11 , 29 mar 2009 21:19

als mijn vriendin sterft moeten de kinderen, toch nog succesierechten betalen, we leven als getrouwden hoor, het zijn onze kinderen

Rebel-with-a-cause

#12 , 29 mar 2009 21:31

als mijn vriendin sterft moeten de kinderen, toch nog succesierechten betalen, we leven als getrouwden hoor, het zijn onze kinderen
Dit is ook zo voor de kinderen van een 'normaal' gezin. Dus vreemd is dit toch niet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”