verbruik meer dan 12.0000

pjotertje
Topic Starter

verbruik meer dan 12.0000

#1 , 03 mar 2009 17:01

Hallo iedereen op dit forum.

Ik heb een vraagje. Ik hoop dat iemand mij een duidelijk andwoord hierop kan geven. Ik huur een huis bij een boer.

Die boer heeft een grote boerderij. Zijn boerderij zit vast aan het huis wat ik van hem huur. Alle stroom kabels zijn uiteraard los van elkaar.
Me verhuurder kwam voige jaar met een stroom afrekeing van 3.700 euro ik betaalde hem maandelijks 100 euro voor stroom moes dus meer dan 1.900 bij betallen me verbruik was 12.839 kwh dag stroom en 6.139 nachtstroom verbruik dit over 19 maanden.wij zijn gezin met 2 volw en 4 kleine kinderen.

We beschikken over een mazout kachel en gebruiken geen elect verwarming. We beschikken hier over 2 pc.s die lang aanstaan we hebben 1 droger 1 wasmachine beide apparaten staan alleen s,nachts aan.

Dit jaar is me verbruik 5596 kwh dag en 3091 kwh nacht en dit is over 11 maanden

Mijn vraag is dit een normaal verbruik voor een gezin?? Ik vermoed zelf dat er iets niet klopt. Mijn meter is gekopelt aan zijn meter en alleen zijn meter is aangemeld bij de stroom beheerder.

Wij zijn ten einde raad omdat dit gedoe ons in de schulden heeft gebracht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 mar 2009 17:14

Doe eens een eenvoudige test.

Ga naar uw stoppenkast, zet alle stoppen af en kijk dan eens naar uw meter. Deze zou normaal gezien niet meer mogen draaien.

Kijk eveneens eens na waarvoor al de stoppen in uw kast dienen... stoppen waar u het nut niet van kent of met betrekking tot het gedeelte dat u bewoont niet kan terugvinden eens afgesloten laten. ( heb zo een donkerbruin vermoeden..)

pjotertje
Topic Starter

#3 , 03 mar 2009 18:10

Doe eens een eenvoudige test.

Ga naar uw stoppenkast, zet alle stoppen af en kijk dan eens naar uw meter. Deze zou normaal gezien niet meer mogen draaien.

Kijk eveneens eens na waarvoor al de stoppen in uw kast dienen... stoppen waar u het nut niet van kent of met betrekking tot het gedeelte dat u bewoont niet kan terugvinden eens afgesloten laten. ( heb zo een donkerbruin vermoeden..)
Getest en alles stoppen zijn goed. Maar waarom is mijn tussen meter niet aangemeld ook de meter standen daar van wordden niet door hem door geven

Ik ken ongeveer me jaarlijks verbruik ik heb zelf alles uit gerekend ik kom uit op ruim genomen 4000 KWH er jaar en das best wel veel vindt ik zelf.

Ik ben echt met stroom sparen bezig wij hebben per dag twee wasmachines en twee drogers overdag was ik een was en in de dal uren heb ik twee drogers en een was machine.

Overdag staan hier twee computers aan gemiddeld 6 uur per dag ook ruim genomen veder staat hier overdag 3 uur tv aan ook ruim genomen en de koelkast staat aan. Ik heb geen Elektrische kachels tevens wordt mijn warm water op gewarmd door mazout.
Ik vindt zelf dat ik veel spaar op stroom maar hoe kan ik nu een verbruik hebben van 5608 KHW dag stroom en 3101 KWH nacht stroom hebben van de laatste 11 maanden. ook s,snachts staan alleen de was en de droog machine aan met een duur van 1,5 uur

Die van 12.000 kWh was over de laatste 4 maanden van 2007 en het jaar 2008 genomen.

Volgens mijn meter moet ik een gemiddelde verbruik hebben van 25 KWH per dag. Ik weet maar god niet waar dat dan vandaan komt. Ik denk dat ik op overdag basis minder stroom verbruik dan een gemiddeld gezin.

Het lijkt er heel sterk op dat mijn meter dubbel rekent.

Mijn huurbaas heeft een verbruik van 7134 KWH en 6144 KWH nachtstroom en dat is dus berekent op 1 woonhuis van hem een groot woonhuis dan wel te verstaan plus een groot boerderij beide op zijn meter dus. En das een normaal verbruik woonhuis plus boerderij twee keer per dag loopt er toch gauw een melkmachine van 5 uur per dag en z'n machine is al groot stroom.

Ik snap niet waar z'n groot verbruik vandaan zou moeten halen.

Voordat ik dit huis huurde. Huurde ik een een gelijkend huis met een stroom verbruik van 1,123 euro op 12 maanden. Dan ben ik ten opzichte meer zuiger geworden.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 mar 2009 20:50

Volgens de huurwet moet een huurpand een individuele stroomteller bevatten, nergens staat echter omschreven dat deze teller rechtstreeks dient aangesloten te zijn op een stroomleverancier. Dat is één kant van het verhaal. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat u als huurder in een situatie als deze niet gebruik kan maken van uw recht om zelf uw stroomleverancier te kiezen.

Mijn idee? De woning die u betrekt is officieel nooit gescheiden van de boerderij. (interessant voor het KI van uw verhuurder) Daardoor is er nooit een individuele teller geïnstalleerd.Tevens dient u er rekening mee te houden dat een aansluiting niet gratis gebeurd... (denk dat je er al snel € 500 aan kwijt bent)

U kan natuurlijk altijd aan de verhuurder voorstellen om de kosten voor een individuele teller en aansluiting zelf te dragen...

Natuurlijk is het eveneens zo dat U uw meter kan laten nakijken door een elektrieker. Hij maakt momenteel immers geen deel uit van het materiaal van de lokale netwerkbeheerder en is bijgevolg ook niet verzegeld?

pjotertje
Topic Starter

#5 , 03 mar 2009 22:14

Volgens de huurwet moet een huurpand een individuele stroomteller bevatten, nergens staat echter omschreven dat deze teller rechtstreeks dient aangesloten te zijn op een stroomleverancier. Dat is één kant van het verhaal. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat u als huurder in een situatie als deze niet gebruik kan maken van uw recht om zelf uw stroomleverancier te kiezen.

Mijn idee? De woning die u betrekt is officieel nooit gescheiden van de boerderij. (interessant voor het KI van uw verhuurder) Daardoor is er nooit een individuele teller geïnstalleerd.Tevens dient u er rekening mee te houden dat een aansluiting niet gratis gebeurd... (denk dat je er al snel € 500 aan kwijt bent)

U kan natuurlijk altijd aan de verhuurder voorstellen om de kosten voor een individuele teller en aansluiting zelf te dragen...

Natuurlijk is het eveneens zo dat U uw meter kan laten nakijken door een elektrieker. Hij maakt momenteel immers geen deel uit van het materiaal van de lokale netwerkbeheerder en is bijgevolg ook niet verzegeld?
Bedankt voor je reactie

Maar ben een deel niet met je eens over een tussen teller. Een verhuurder mag inderdaad zoveel meter installeren zo veel hij ook maar wilt. Hij is ook niet verplicht om een tussen meter aan te melden bij de net beheerder en zijn stroom leverancier.

Echter is hij wel verplicht als die tussen meter gebruikt wordt dat de meter standen wel door gegeven moeten worden.
Dat wordt zowel bevestigt door zijn net beheerder en als zijn stroom leverancier.

Mijn tussen meter heeft wel een zegel van jaar 2005. Maar ja hoe betrouwbaar is een zegel. Zoek op google en je kunt het laten doen voor 25 euro

Ik mag niet zomaar een elektrieker bellen om naar de meter te kijken daar voor heb je toestemming nodig van de verhuurder. Nog erger is dat mijn tussen meter niet in de woning hangt maar in de boerderij zelf. Ik heb er dus niet meteen zicht op me meter.

Echter kan een tussen meter een groot nadeel zijn voor een huurder. Zoals in mij geval. Je kunt er van alles mee doen en in mijn gevoel vermoed ik ook zeer zeker dat er iets met me meter aan de hand is.

Bijvoorbeeld we hanteren een dubbel tarief dus dag en nacht stroom.
Echter is mij opgevallen dat in het weekendt mijn meter mijn verbruik optelt op dag stroom en bij mijn verhuurder zoals het hoort nachtstroom.

Tevens valt het me op dat het draai gereed iets sneller draait dan van mij verhuurder. Terwijl ik binnen bijna alles uit heb staan.
Op zijn meter loopt een boerderij en zijn eigen woon huis.

Ik heb zelf me verbruik eigen gerekend op jaar basis ik kom op 4000 KWH dan ook nog eens groot genomen. Maar nu staat me verbruik al op 9100 KWH over 11 maanden ik heb geen stroom zuipende apparaten
Nou ja 1 wasmachine en 1 droger en beide worden alleen in de nacht uren gebruikt

Vandebos

#6 , 03 mar 2009 22:29

Overleggen met je verhuurder dat de meter wordt gereviseerd? informeer eens bij de stroomleverancier wat het gemiddelde gebruik is veer een gezien. (dacht dat ik een tijdje geleden hier een artikel van in testaankoop had gezien?) Met deze cijfers aankloppen bij je verhuurder om aan te tonen dat er wat fout loopt??

Indien hij weigert, aangetekend in gebreke stellen?

Woningdienst vlaamse gemeenschap op de hoogte brengen en informeren naar mogelijkheden?

Idem huurdersbond?

Zijn een paar ideeen..

Vandebos

#7 , 03 mar 2009 22:33

Ik mag niet zomaar een elektrieker bellen om naar de meter te kijken daar voor heb je toestemming nodig van de verhuurder. Nog erger is dat mijn tussen meter niet in de woning hangt maar in de boerderij zelf. Ik heb er dus niet meteen zicht op me meter.
Het genot van die meter is voor de huurder. Je hebt dus ook de plicht om deze te onderhouden en bij vermoeden van een defekt de gepaste stappen te ondernemen om dat defekt op te lossen.

lees ditartikel van testaankoop maar eens na.

pjotertje
Topic Starter

#8 , 03 mar 2009 23:05

Overleggen met je verhuurder dat de meter wordt gereviseerd? informeer eens bij de stroomleverancier wat het gemiddelde gebruik is veer een gezien. (dacht dat ik een tijdje geleden hier een artikel van in testaankoop had gezien?) Met deze cijfers aankloppen bij je verhuurder om aan te tonen dat er wat fout loopt??

Indien hij weigert, aangetekend in gebreke stellen?

Woningdienst vlaamse gemeenschap op de hoogte brengen en informeren naar mogelijkheden?

Idem huurdersbond?

Zijn een paar ideeen..
Volgens de stroom leverancier waar hij klant is en bij diversen andere leveranciers verbruikt een gezin zoals wij hebben 3500 a 4000 KWH per jaar dus plus minus 10 a 12 kwh per dag mijn meter zegt 25 KWH per dag.

Overdag is hier bijna niemand in huis overdag staat dan alleen een koelkast aan en veder geen andere dingen ja telefoon oplader. S,nachts draaien we 2 wasmachines en 2 drogers. Kortom ik gebruik echt geen 26 Kwh per dag.

Hij wilt niet dat wij een eigen leverancier nemen reden is zegt hij het gedoe als wij zijn uitgetrokken zijn. Wat natuurlijk raar verhaal is.

Vandebos

#9 , 04 mar 2009 10:33

Informeer jezelf bij de huurdersbond. Hiervind je alle regionale kantoren, hun contactgegevens en openingsuren. Neem al je informatie bij elkaar, bel ze en maak een afspraak.

Ik denk persoonlijk dat het welles-nietes spelletje met je verhuurder lang genoeg heeft geduurd en dat het hoog tijd is dat je hoort van een ander wat je rechten in deze zaak zijn.

pjotertje
Topic Starter

#10 , 04 mar 2009 16:00

Informeer jezelf bij de huurdersbond. Hiervind je alle regionale kantoren, hun contactgegevens en openingsuren. Neem al je informatie bij elkaar, bel ze en maak een afspraak.

Ik denk persoonlijk dat het welles-nietes spelletje met je verhuurder lang genoeg heeft geduurd en dat het hoog tijd is dat je hoort van een ander wat je rechten in deze zaak zijn.
Bedankt voor de informatie.
Alleen ik kom uit Wallonië.

Maar ik denk zelf dat z'n instantie weinig voor me kunt doen. Dit heeft meer weg van bedrog. Heb wel vandaag de net beheerder gebeldt die zijn zeer ge intreseert naar mijn meter dus wordt afwachten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 apr 2009 17:12

zoals reeds gezegd -- u hebt toegang tot uw meter

noteer de meterstand - zet alles af voor 24 uur - en noteer weer

zet hier en daar een stroommetertje voor het toestel gedurende een bepalde periode vb een pc - de droger - de wasmachine

Staat er een verliestroomschakelaar tussen - mogelijk heb je ergens een lekstroom

Is alles goed geaard ??

Dieselbiene

#12 , 23 apr 2009 07:07

Wie zegt dat alles over die meter gaat?of beter gezegd het circuit volledig gescheiden is!een klein kabeltje stiekem door uwe muur et voila.Hebben hetzelfde probleem gehad met schoonbroer die naast ons huurde en elektieker is!wij hadden toen een meerverbruik van 8 kilowatt per dag of exact zo het verbruik van een vrijgezel per dag!Door werk nooit thuis ,hij had voor noodgeval een sleutel enz enz .Zeer zeker laten controleren ,en anders overstappen op een andere leverancier!

Terug naar “Huren”