Dat is logisch want zoals F terecht beweerd telt die garantie termijn van 2 jaar niet tussen firma's. Dus die verkoper heeft een gedeelte van die kosten aan zijn been.Ik heb vandaag een hevige discussie gehaad met het Mobistar center in antwerpen
Zij blijven bij hun 6 maand garantie omdat ze beweren dat dit een accessoire is
Ik heb gebeld naar LG (de GSM is van LG) en hen daar het probleem uitgelegd,
eerst zeiden ze ook 6 maand omdat het een accessoire is maar na discussie (tenslotte koop je een GSM altijd met oplader en is dit samen met de GSM 1 koop en kan dit dus geen accessoire zijn) hebben ze bij LG mij gelijk gegeven.
Ik mocht de oplader binnenbrengen en zou een nieuwe krijgen.
Nu waren ze bij het mobistar center niet zo gelukkig hiermee en blijven ze volharden zelfs nadat die vriendelijke mevrouw van LG persoonlijk naar hen gebeld heeft om te vertellen dat het juist was en ze konden de lader omruilen voor een nieuwe.
Gevolg ze willen hier de lader niet omruilen en nu gaat de vriendelijke mevrouw van ons de lader persoonlijk opsturen zelfs zonder nazicht van de factuur.
Bij deze onvriendelijke winkel zien ze mij nooit meer terug.
Daar zou ik eerlijk gezegd toch mijn tijd niet insteken. Welke bewijzen heb je trouwens ? Denk daar eerst even over na vooraleer je begint.Misschien dien ik wel klacht in
Die zou van mij, indien ik recht in mijn schoenen stond wel een wederwoord krijgen, en in tegenstelling misschien met wat ik hierboven zei misschien wel een klacht naar Mobistar gericht mogen verwachten.We zijn niet bepaald vriendelijk behandeld geweest door de verkoper, die ons bepaalde dingen verweet.
Die zien het meestal veel ruimer, daarom helpt het meestal enkele stappen in de hierarchie over te slaan.En toch een pluim voor LG Belgium die ons zondermeer een nieuwe lader zal opsturen
Code: Selecteer alles
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw klacht moeten wij u in eerste instantie meedelen dat de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) enkel strafrechtelijk kan optreden in het kader van de diverse economische wetgevingen en reglementeringen waarvoor zij bevoegd is. Geschillen van burgerlijke aard in de uitvoering van verkoopcontracten (aangaande de levering, de dienst na verkoop, de garantie, enz…) vallen onder het verbintenissenrecht (burgerlijk recht) en kunnen dus niet behandeld worden door de ADCB. Als het geschil van louter burgerlijke aard is, zoals in uw geval, moet onze Directie zich beperken tot het verstrekken van informatie over de rechten van de klager en de mogelijkheden om zijn geschil in der minne op te lossen.
Uw klacht heeft betrekking op de toepassing van de wettelijke garantie. We kunnen u inlichten dat u zich voor uw rechten kan beroepen op de wet van 01 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen. Voor alle contracten gesloten vanaf 01 januari 2005 kan de consument de wettelijke garantieregels inroepen. Deze voorzien in een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor elk gebrek aan een product, in nieuwe staat verkocht door een professionele verkoper aan een consument die dit bestemt voor privé-doeleinden. Deze garantie geldt ten opzichte van de eindverkoper en niet ten opzichte van de fabrikant.
De consument kan - bij toepassing van de nieuwe garantiewet - zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product (zoals niet-conformiteit met wat besteld werd, een kwaliteit die niet voldoet aan wat de consument redelijkerwijze mag verwachten, ...). De verkoper heeft volgens de wet dus de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met wat in de koopovereenkomst is bepaald.
Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Het is evenwel best mogelijk dat de consument het gebrek niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering. Daarom is er een wettelijk vermoeden tot bewijs van het tegendeel dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maanden vanaf de levering. Eenmaal de 6 maanden voorbij (te rekenen vanaf de levering), komt het aan de koper toe het bewijs van niet conformiteit te leveren indien de verkoper stelt dat het defect buiten de garantie valt.
Als de wettelijke garantie van toepassing is zoals bepaald in de wet, dan heeft de consument, naast desgevallend een schadevergoeding, in eerste instantie recht op een kosteloze vervanging of kosteloze herstelling. Als de herstelling of de vervanging niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument kan plaatsvinden, dan heeft de consument recht op een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst aldus de wet.
Uw dochter verkreeg intussen een nieuwe GSM-lader van de fabrikant. Indien u niet berust in de zaak raden we u aan een aangetekende brief met ontvangstmelding aan de verantwoordelijke van het Mobister Center te sturen waarin u uw probleem duidelijk uitlegt, stelt wat u wenst en binnen welke termijn dit moet gebeuren. Het kan aangewezen zijn om dit niet alleen aangetekend te verzenden, maar dit ook op dezelfde dag te doen per gewone zending. Weigert men een aangetekende zending te ontvangen of af te halen, dan ontvangt men meestal wel de gewone brief. Samen met uw aangetekende brief kan de tegenpartij aldus niet ontkennen op de hoogte te zijn van uw protest.
Dit advies wordt u verstrekt onder het voorbehoud van de soevereine beoordelingsmacht van de hoven en de rechtbanken.
Hoogachtend,
De Adviseur-generaal
Maurice Charles