Garantie op oplader GSM

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

Garantie op oplader GSM

#1 , 22 feb 2009 07:05

Mijn dochter haar GSM oplader is kapot
Normaal heb je in Belgie 2 jaar garantie op electrische toestellen.
Nu zegt de verkoper dat er op de oplader maar 6 maand garantie is

Kan dit of zit hier ook gewoon 2 jaar garantie op (wegens electrisch apparaat) zoals voorzien in de Belgische wet (dacht ik toch)

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 feb 2009 14:25

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Art.1649quater is geen garantie doch een wettelijke vrijwaringsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Beachcomber
Berichten: 572

#3 , 23 feb 2009 14:26

Die verkoper heeft het fout. De wettelijke garantie is minimum 1 jaar, tot twee jaar verlengd dankzij Europa. Als die oplader dus binnen de zes maanden stuk is gegaan is de verkoper verplicht deze te vervangen. Die garantie kan niet verkort worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2009 15:07

Maar enkel tegenover particulieren ( consumenten)- niet tgo firma's daar telt aleen de overeengekomen garantietermijn - hier dus 6 maanden.

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 23 feb 2009 16:42

Ik heb vandaag een hevige discussie gehaad met het Mobistar center in antwerpen
Zij blijven bij hun 6 maand garantie omdat ze beweren dat dit een accessoire is
Ik heb gebeld naar LG (de GSM is van LG) en hen daar het probleem uitgelegd,
eerst zeiden ze ook 6 maand omdat het een accessoire is maar na discussie (tenslotte koop je een GSM altijd met oplader en is dit samen met de GSM 1 koop en kan dit dus geen accessoire zijn) hebben ze bij LG mij gelijk gegeven.
Ik mocht de oplader binnenbrengen en zou een nieuwe krijgen.
Nu waren ze bij het mobistar center niet zo gelukkig hiermee en blijven ze volharden zelfs nadat die vriendelijke mevrouw van LG persoonlijk naar hen gebeld heeft om te vertellen dat het juist was en ze konden de lader omruilen voor een nieuwe.
Gevolg ze willen hier de lader niet omruilen en nu gaat de vriendelijke mevrouw van ons de lader persoonlijk opsturen zelfs zonder nazicht van de factuur.
Bij deze onvriendelijke winkel zien ze mij nooit meer terug.

JohnD
Berichten: 3583

#6 , 24 feb 2009 08:54

Ik heb vandaag een hevige discussie gehaad met het Mobistar center in antwerpen
Zij blijven bij hun 6 maand garantie omdat ze beweren dat dit een accessoire is
Ik heb gebeld naar LG (de GSM is van LG) en hen daar het probleem uitgelegd,
eerst zeiden ze ook 6 maand omdat het een accessoire is maar na discussie (tenslotte koop je een GSM altijd met oplader en is dit samen met de GSM 1 koop en kan dit dus geen accessoire zijn) hebben ze bij LG mij gelijk gegeven.
Ik mocht de oplader binnenbrengen en zou een nieuwe krijgen.
Nu waren ze bij het mobistar center niet zo gelukkig hiermee en blijven ze volharden zelfs nadat die vriendelijke mevrouw van LG persoonlijk naar hen gebeld heeft om te vertellen dat het juist was en ze konden de lader omruilen voor een nieuwe.
Gevolg ze willen hier de lader niet omruilen en nu gaat de vriendelijke mevrouw van ons de lader persoonlijk opsturen zelfs zonder nazicht van de factuur.
Bij deze onvriendelijke winkel zien ze mij nooit meer terug.
Dat is logisch want zoals F terecht beweerd telt die garantie termijn van 2 jaar niet tussen firma's. Dus die verkoper heeft een gedeelte van die kosten aan zijn been.
Het gelul over die accessoires waar geen 2 j waarborg op zou zitten is natuuurlijk ook niet waar. Je hoefde zelfs nog niet eens te bewijzen of te argumenteren dat toestel en lader in feite een geheel vormen en de lader niet als een accessoire dient beschouwd te worden.

Veronderstel echter het volgende geval: Je originele lader is stuk na 1,5 jaar. Je krijgt een nieuwe lader of de oude word in feite vervangen nadat de originele ingeleverd is, omdat men zoiets niet hersteld. Weet dan wel dat je daar wettellijk gezien niet terug 2 jaar waarborg op kan claimen.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2009 10:09

Het zich niet houden aan de wet op de handelspraktijken en de wettelijke garantie is een strafbaar feit.
U kan aangifte doen bij de dienst economische inspectie of zelfs bij de politie.

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#8 , 24 feb 2009 10:27

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden

Misschien dien ik wel klacht in.
We zijn niet bepaald vriendelijk behandeld geweest door de verkoper, die ons bepaalde dingen verweet.

En toch een pluim voor LG Belgium die ons zondermeer een nieuwe lader zal opsturen

JohnD
Berichten: 3583

#9 , 24 feb 2009 14:22

Misschien dien ik wel klacht in
Daar zou ik eerlijk gezegd toch mijn tijd niet insteken. Welke bewijzen heb je trouwens ? Denk daar eerst even over na vooraleer je begint.
We zijn niet bepaald vriendelijk behandeld geweest door de verkoper, die ons bepaalde dingen verweet.
Die zou van mij, indien ik recht in mijn schoenen stond wel een wederwoord krijgen, en in tegenstelling misschien met wat ik hierboven zei misschien wel een klacht naar Mobistar gericht mogen verwachten.
En toch een pluim voor LG Belgium die ons zondermeer een nieuwe lader zal opsturen
Die zien het meestal veel ruimer, daarom helpt het meestal enkele stappen in de hierarchie over te slaan.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 feb 2009 16:02

Via de website van fod economie kan je perfect weten wat je en hoe je moet klacht indienen.
Indien niemand anomalieen meldt aan economische inspectie weten die het ook niet en kan er ook niet opgetreden worden.

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#11 , 25 feb 2009 04:11

Ik heb gisteren toch een mail gestuurd naar de economische inspectie en hen alles uitgelegd
We zullen wel zien wat er met mijn klacht gebeurd.
Ik heb gevraagd om mij op de hoogte te houden (maar of dat ook gebeurd)

@JohnD ik geef Franciscus hier toch ook gelijk: als nooit reageert op deze praktijken zal er ook nooit iets veranderen.
Ik denk dat als ze naar de winkel gaan ze het onmiddelijk kunnen horen hoelang er garantie is op een lader, en anders bellen ze maar even naar LG Belgium, die zijn ook van heel de zaak op de hoogte.

Moest er een gevolg komen aan mijn klacht laat ik het hier zeker weten

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#12 , 09 mar 2009 17:40

Voor wie er intresse in heeft (misschien helpt het andere mensen) geef ik hier even het antwoord weer van de economische inspectie

Code: Selecteer alles

Geachte heer, Naar aanleiding van uw klacht moeten wij u in eerste instantie meedelen dat de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) enkel strafrechtelijk kan optreden in het kader van de diverse economische wetgevingen en reglementeringen waarvoor zij bevoegd is. Geschillen van burgerlijke aard in de uitvoering van verkoopcontracten (aangaande de levering, de dienst na verkoop, de garantie, enz…) vallen onder het verbintenissenrecht (burgerlijk recht) en kunnen dus niet behandeld worden door de ADCB. Als het geschil van louter burgerlijke aard is, zoals in uw geval, moet onze Directie zich beperken tot het verstrekken van informatie over de rechten van de klager en de mogelijkheden om zijn geschil in der minne op te lossen. Uw klacht heeft betrekking op de toepassing van de wettelijke garantie. We kunnen u inlichten dat u zich voor uw rechten kan beroepen op de wet van 01 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen. Voor alle contracten gesloten vanaf 01 januari 2005 kan de consument de wettelijke garantieregels inroepen. Deze voorzien in een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor elk gebrek aan een product, in nieuwe staat verkocht door een professionele verkoper aan een consument die dit bestemt voor privé-doeleinden. Deze garantie geldt ten opzichte van de eindverkoper en niet ten opzichte van de fabrikant. De consument kan - bij toepassing van de nieuwe garantiewet - zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product (zoals niet-conformiteit met wat besteld werd, een kwaliteit die niet voldoet aan wat de consument redelijkerwijze mag verwachten, ...). De verkoper heeft volgens de wet dus de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met wat in de koopovereenkomst is bepaald. Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Het is evenwel best mogelijk dat de consument het gebrek niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering. Daarom is er een wettelijk vermoeden tot bewijs van het tegendeel dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maanden vanaf de levering. Eenmaal de 6 maanden voorbij (te rekenen vanaf de levering), komt het aan de koper toe het bewijs van niet conformiteit te leveren indien de verkoper stelt dat het defect buiten de garantie valt. Als de wettelijke garantie van toepassing is zoals bepaald in de wet, dan heeft de consument, naast desgevallend een schadevergoeding, in eerste instantie recht op een kosteloze vervanging of kosteloze herstelling. Als de herstelling of de vervanging niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument kan plaatsvinden, dan heeft de consument recht op een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst aldus de wet. Uw dochter verkreeg intussen een nieuwe GSM-lader van de fabrikant. Indien u niet berust in de zaak raden we u aan een aangetekende brief met ontvangstmelding aan de verantwoordelijke van het Mobister Center te sturen waarin u uw probleem duidelijk uitlegt, stelt wat u wenst en binnen welke termijn dit moet gebeuren. Het kan aangewezen zijn om dit niet alleen aangetekend te verzenden, maar dit ook op dezelfde dag te doen per gewone zending. Weigert men een aangetekende zending te ontvangen of af te halen, dan ontvangt men meestal wel de gewone brief. Samen met uw aangetekende brief kan de tegenpartij aldus niet ontkennen op de hoogte te zijn van uw protest. Dit advies wordt u verstrekt onder het voorbehoud van de soevereine beoordelingsmacht van de hoven en de rechtbanken. Hoogachtend, De Adviseur-generaal Maurice Charles

Terug naar “Consumenten Koop”