Opzegtermijn huurcontract - 15 jaar

2PIR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn huurcontract - 15 jaar

#1 , 08 jul 2017 12:56

We huren onze woning sinds 1/11/2002. Er werd destijds een negenjarig huurcontract opgesteld en dit werd ook geregistreerd. Na die negen jaar werd overgegaan tot een stilzwijgende verlenging.
We wonen er nog steeds.

Het huis wordt nu verkocht. De huidige eigenaar zal onze huur niet opzeggen, dat zegt hij toch. En dan hangt het van de nieuwe eigenaar af.

Hoeveel opzegperiode zou er nu nog zijn door de (huidige) verhuurder, mocht hij toch nog snel willen opzeggen? En hoeveel vanaf 01/11/2017? Zijn er dan ook eventuele "verbrekingsvergoedingen" geldig?

En wat als de nieuwe eigenaar en zelf wil komen wonen?

Vallen we nog onder de regels van een 9-jarig contract? Of is dit huur van korte duur?

Alvast bedankt voor de info.
Laatst gewijzigd door 2PIR op 08 jul 2017 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 08 jul 2017 13:18

voor het gemak ga ik ervanuit dat uw huurcontract ook een aanvang nam op 1 november 2002.

Dan zou uw huidige verhuurder nog net op tijd kunnen zijn om een aangetekende opzeg voor 1 augustus 2017 bij u te laten aanbieden, met einddatum einde oktober.

de volgende kans om op te zeggen (door de eigenaar) komt pas 20 2020, met dezelfde datum; het maakt niet uit of het de oude of de nieuwe eigenaar is. Uitzondering is als de eigenaar zou opzeggen voor eigen bewoning, dan geeft hij zes maand opzeg (met geregistreerd contract,), of drie maand (men niet-geregistreerd contract). Zonder verbrekingsvergoedingen allerhande.

Ook de huidige eigenaar is geen vergoeding verschuldigd als hij nu nog rap opzegt.

2PIR
Topic Starter

#3 , 08 jul 2017 13:32

Dus de verhuurder zou nu nog snel kunnen opzeggen met een opzegtermijn van slechts 3 maanden, omdat de periode van 3 jaar afloopt? Maar nadien zou het 6 maanden zijn bij "tussentijdse" opzegging voor eigen gebruik.

Vat ik het zo correct samen?

Reclame

sloeberken

#4 , 08 jul 2017 14:18

Verhuurder heeft een opzeg termijn te eerbiedigen van 6 maand.

de verhuurder kan opzeggen zonder opgave van een reden of motief op het einde van elke driejarige periode, op voorwaarde dat een opzegtermijn van zes maanden gerespecteerd wordt,
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 08 jul 2017 17:10

De opzeg van de verhuurder uit bedraagt inderdaad 6 maand, altijd, behalve in 1 uitzondering.

Een verhuurder kan aan het einde van elke driejarige periode opzeggen (dus 31/10/2017 is het einde van zo'n periode), maar moet dit 6 maanden ervoor hebben laten weten via een geïjkte weg. Hiervoor is deze dus nu al te laat.
De volgende kans is dan inderdaad in 2020.
Dit ervan uitgaand dat je nu terug een negenjarig contract hebt (meer info waarom ik dit zeg hieronder).

Een verhuurder kan ten alle tijde opzeggen voor eigen bewoning, of bewoning van familie, ook met een opzeg van 6 maand.
Hier telt die ene uitzondering: bij een verkoop van een woning, en als het contract NIET geregistreerd zou zijn, krijgt de koper een bonus: binnen de 3 maand na de akte, bedraagt deze termijn maar 3 maand in plaats van 6.
Dit is dan ook de enige situatie waarbij een niet-registratie van het contract nadelig is voor de huurder.

Nu kan er ook nog iets speciaal aan de hand zijn, waarvoor we in feite uw contract nodig hebben.
Jij had een contract van 01/11/2002 tot en met 30/10/2011.
Nadien is dit contract stilzwijgend verlengd.
Nu is de vraag: met welke periode is deze verlengd?
Is dit een verlenging van 3 jaar, of een verlenging van 9 jaar?
Als het namelijk een verlenging van 3 jaar zou geweest zijn, dan vervalt mijn eerste alinea in dit geval.
De verhuurder kan dan namelijk de niet-verlenging van het contract voor de komende 3 jaar inroepen, en dit heeft een opzegtermijn van 3 maand.
Als het een verlenging van exact dezelfde duur onder dezelfde voorwaarden zou zijn (9 jaar dus), dan is dit niet het geval, maar wel voor 2020.
In de meeste contracten die ik al gezien heb, staat er in dat na 9 jaar het contract stilzwijgend verlengd wordt per periode van 3 jaar alvast.

sloeberken

#6 , 08 jul 2017 18:38

Nu kan er ook nog iets speciaal aan de hand zijn, waarvoor we in feite uw contract nodig hebben.
Jij had een contract van 01/11/2002 tot en met 30/10/2011.
Nu is de vraag: met welke periode is deze verlengd?
Is dit een verlenging van 3 jaar, of een verlenging van 9 jaar?
Als het namelijk een verlenging van 3 jaar zou geweest zijn, dan vervalt mijn eerste alinea in dit geval.
De verhuurder kan dan namelijk de niet-verlenging van het contract voor de komende 3 jaar inroepen, en dit heeft een opzegtermijn van 3 maand.
Als het een verlenging van exact dezelfde duur onder dezelfde voorwaarden zou zijn (9 jaar dus), dan is dit niet het geval, maar wel voor 2020.
In de meeste contracten die ik al gezien heb, staat er in dat na 9 jaar het contract stilzwijgend verlengd wordt per periode van 3 jaar alvast.
Nog nooit van dergelijke wetgeving gehoord.
Een 9 jarig huurcontract kan na de termijn van 9 jaar steeds stilzwijgend verlengd worden met 3 jaar, ook al staat dit niet in het huurcontract.

bosprocureur

#7 , 08 jul 2017 19:16

:oops: :oops: Huidige verhuurder moet inderdaad een opzeg van zes maand hanteren, telkens op het einde van periode van 3 jaar. Met andere woorden, hij is te laat.

Sorry, ik had in mijn enthousiasme verward met een kortetermijnverhuring; bedankt Sloeberken om mij op het rechte pad te zetten. :oops:

Blaatpraat

#8 , 08 jul 2017 19:41

-- Niets gezegd
Ik ging er foutief van uit dat je een niet verlenging van een huurcontract 3 maanden was, geen 6 maanden.
De 3 maanden regel is net de uitzondering op de regel, mijn fout in deze dus.

Conclusie: zie mijn vorig bericht, en negeer de laatste alinea (die ik niet meer kan verwijderen).
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 08 jul 2017 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.

2PIR
Topic Starter

#9 , 08 jul 2017 19:52

Ik zal maandag het contract uit de bankkluis halen om na te kijken of er een artikel in staat over eventuele verlenging.

Maar ik ben vrij zeker dat er niets over genoteerd staat en dan lees ik is het wettelijk steeds per periode van 3 jaar extra.

Dé vraag lijkt me, of toch het punt wat voor mij nog onduidelijk is, of die extra 3 jaar een kortetermijn contract is (met opzeg van 3 maand voor vervaldag) of dat het geheel toch nog als een langlopend contract wordt beschouwd met opzeg van 6 maand voor de vervaldag.

Kan iemand dat nog even bevestigen aub? Het kan er nu immers wel op aan komen....

Als de nieuwe verhuurder hier zelf wil kom wonen, dan zal het uiteraard 6 maanden zijn. Dat veronderstel ik toch aangezien het oorspronkelijke contract wel werd geregistreerd. Is dat correct?

bosprocureur

#10 , 08 jul 2017 20:06

Wees gerust, uw huurcontract wordt sowieso verlengd (althans in hoofde van de huidige verhuurder).

Even geplukt van internet : https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... van_9_jaar
Begin en einde van overeenkomst
De periode van negen jaar start op de dag die in het contract vermeld staat.
Na afloop van de huurperiode van negen jaar kunnen de huurder en de verhuurder het contract beëindigen. Zij hoeven geen motief op te geven voor deze beslissing. Ze moeten ook geen vergoeding betalen aan de tegenpartij, op voorwaarde dat ze minstens zes maanden vóór de vervaldag het contract opzeggen.
Als geen van beide partijen het contract opzegt, zal na afloop van de periode van negen jaar het contract automatisch voor drie jaar verlengd worden; daarbij blijven de voorwaarden van de oude overeenkomst behouden. Om de drie jaar hebben beide partijen de mogelijkheid om het contract stop te zetten. Ze moeten geen vergoeding betalen mits ze opnieuw een opzeggingstermijn van zes maanden in acht nemen.

sloeberken

#11 , 08 jul 2017 21:22

Als de nieuwe verhuurder hier zelf wil kom wonen, dan zal het uiteraard 6 maanden zijn. Dat veronderstel ik toch aangezien het oorspronkelijke contract wel werd geregistreerd. Is dat correct?
Dat is correct.

2PIR
Topic Starter

#12 , 10 jul 2017 14:08

Bedankt voor de hulp. Het is toch een geruststelling te weten dat - mocht de situatie zich voor doen - we toch nog 6 maanden hebben.

LennieK

#13 , 12 jul 2017 10:28

Dat is correct.
Dat is correct, plus dat de nieuwe eigenaar deze opzeg maar kan geven na verleiden van de akte. (compromis telt niet)

Terug naar “Huren”