#5 , 08 jul 2017 17:10
De opzeg van de verhuurder uit bedraagt inderdaad 6 maand, altijd, behalve in 1 uitzondering.
Een verhuurder kan aan het einde van elke driejarige periode opzeggen (dus 31/10/2017 is het einde van zo'n periode), maar moet dit 6 maanden ervoor hebben laten weten via een geïjkte weg. Hiervoor is deze dus nu al te laat.
De volgende kans is dan inderdaad in 2020.
Dit ervan uitgaand dat je nu terug een negenjarig contract hebt (meer info waarom ik dit zeg hieronder).
Een verhuurder kan ten alle tijde opzeggen voor eigen bewoning, of bewoning van familie, ook met een opzeg van 6 maand.
Hier telt die ene uitzondering: bij een verkoop van een woning, en als het contract NIET geregistreerd zou zijn, krijgt de koper een bonus: binnen de 3 maand na de akte, bedraagt deze termijn maar 3 maand in plaats van 6.
Dit is dan ook de enige situatie waarbij een niet-registratie van het contract nadelig is voor de huurder.
Nu kan er ook nog iets speciaal aan de hand zijn, waarvoor we in feite uw contract nodig hebben.
Jij had een contract van 01/11/2002 tot en met 30/10/2011.
Nadien is dit contract stilzwijgend verlengd.
Nu is de vraag: met welke periode is deze verlengd?
Is dit een verlenging van 3 jaar, of een verlenging van 9 jaar?
Als het namelijk een verlenging van 3 jaar zou geweest zijn, dan vervalt mijn eerste alinea in dit geval.
De verhuurder kan dan namelijk de niet-verlenging van het contract voor de komende 3 jaar inroepen, en dit heeft een opzegtermijn van 3 maand.
Als het een verlenging van exact dezelfde duur onder dezelfde voorwaarden zou zijn (9 jaar dus), dan is dit niet het geval, maar wel voor 2020.
In de meeste contracten die ik al gezien heb, staat er in dat na 9 jaar het contract stilzwijgend verlengd wordt per periode van 3 jaar alvast.