Ik heb geen sluitend antwoord gevonden op mijn vraag en stel daarom hier de vraag.
Ik heb een schriftelijk 9-jarig contract dat ingegaan is op 1/12/2006 en niet geregistreerdis.
We hebben nu een eigen woning gekocht en zullen het huis verlaten op 30/04/2009 (wss vroeger, maar maakt niet uit). Ik ga dus vrijdag de aangetekende brief versturen om de huur opzeggen met een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht genomen (februari-april).
Ik heb dus voor ik de aangetekende brief gestuurd heb even gebeld om de verhuurder op de hoogte te stellen. Zij zeggen nu dat ik een opzeg moet doen van 6! maanden en dus ook 6 maanden huuropzeg moet betalen.
Is dit wel wettelijk, want het zou een serieuze domper zetten op mijn gedane berekeningen.
Het huurcontract zegt:
Artikel 12: Opzegging door de schuld van de huurder
Bij opzegging van deze overeenkomst door de schuld van de huurder dient deze al de uit deze opzegging voortvloeiende kosten en uitgaven te dragen, benevens een wederverhuringsvergoeding die overeenstemt met drie maanden huursom, de herstellingskosten alsmede het volledige honorarium van de met plaatsbeschrijving bij het vertrekken belastende deskundige(n), de vervallen huursommen en het honorarium van de makelaar voor zover deze, in dit laatste geval, belast werd met de wederverhuring bij geregristeerd geschrift binnen de acht dagen na het einde van deze overeenkomst en in zijn opdracht slaagde binnen de drie maanden na regristratie.
De hierboven vermelde wederverhuringsvergoeding wordt op zes maanden gebracht gesteld dat er zou zijn gebleken dat de Huurder de gehuurde woning zonder verwittiging verliet en zijn uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet meer vervulde.
Als ik dit bovenstaande lees moet ik drie maanden huur als boete betalen ipv zes maanden en enkel 6 maanden indien ik niet verwittig (wat ik dus wel ga doen). Overigens ging ik er altijd vanuit dat het aantal maanden huurvergoeding degressief was met het aantal gehuurde jaren. 3 maanden in het eerste jaar, 2 maanden in het tweede jaar en 1 maand in het derde jaar.
Hoe moet ik dit interpreteren en heeft dit voorrang op de huurwet?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb nog wat threads hier gelezen en uit een thread waar dezelfde tekst staat antwoord Lex (Juridisch forum tram) dat opzegging van het huurcontract NIET de schuld is van de huurder, maar een gerechtelijk ontbinding van de overeenkomst zou dat wel kunnen zijn.
Dat zou dus betekenen dat ik gewoon 3 maand huuropzeg heb en 1 maand wederverhuringsvergoeding moet betalen.