Regelgeving beëindigen huurovereenkomst

Stewie1981
Topic Starter

Regelgeving beëindigen huurovereenkomst

#1 , 21 jan 2009 17:00

Ik heb geen sluitend antwoord gevonden op mijn vraag en stel daarom hier de vraag.

Ik heb een schriftelijk 9-jarig contract dat ingegaan is op 1/12/2006 en niet geregistreerdis.
We hebben nu een eigen woning gekocht en zullen het huis verlaten op 30/04/2009 (wss vroeger, maar maakt niet uit). Ik ga dus vrijdag de aangetekende brief versturen om de huur opzeggen met een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht genomen (februari-april).

Ik heb dus voor ik de aangetekende brief gestuurd heb even gebeld om de verhuurder op de hoogte te stellen. Zij zeggen nu dat ik een opzeg moet doen van 6! maanden en dus ook 6 maanden huuropzeg moet betalen.

Is dit wel wettelijk, want het zou een serieuze domper zetten op mijn gedane berekeningen.

Het huurcontract zegt:

Artikel 12: Opzegging door de schuld van de huurder

Bij opzegging van deze overeenkomst door de schuld van de huurder dient deze al de uit deze opzegging voortvloeiende kosten en uitgaven te dragen, benevens een wederverhuringsvergoeding die overeenstemt met drie maanden huursom, de herstellingskosten alsmede het volledige honorarium van de met plaatsbeschrijving bij het vertrekken belastende deskundige(n), de vervallen huursommen en het honorarium van de makelaar voor zover deze, in dit laatste geval, belast werd met de wederverhuring bij geregristeerd geschrift binnen de acht dagen na het einde van deze overeenkomst en in zijn opdracht slaagde binnen de drie maanden na regristratie.

De hierboven vermelde wederverhuringsvergoeding wordt op zes maanden gebracht gesteld dat er zou zijn gebleken dat de Huurder de gehuurde woning zonder verwittiging verliet en zijn uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet meer vervulde.

Als ik dit bovenstaande lees moet ik drie maanden huur als boete betalen ipv zes maanden en enkel 6 maanden indien ik niet verwittig (wat ik dus wel ga doen). Overigens ging ik er altijd vanuit dat het aantal maanden huurvergoeding degressief was met het aantal gehuurde jaren. 3 maanden in het eerste jaar, 2 maanden in het tweede jaar en 1 maand in het derde jaar.

Hoe moet ik dit interpreteren en heeft dit voorrang op de huurwet?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik heb nog wat threads hier gelezen en uit een thread waar dezelfde tekst staat antwoord Lex (Juridisch forum tram) dat opzegging van het huurcontract NIET de schuld is van de huurder, maar een gerechtelijk ontbinding van de overeenkomst zou dat wel kunnen zijn.
Dat zou dus betekenen dat ik gewoon 3 maand huuropzeg heb en 1 maand wederverhuringsvergoeding moet betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2009 18:45

Is dit een huurovereenkomst van bepaalde duur (voor drie jaar?)

scorpioen

artemis

#3 , 21 jan 2009 19:07

Neen Scorpioen, zie:
Ik heb een schriftelijk 9-jarig contract dat ingegaan is op 1/12/2006

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2009 20:01

Ik neem aan dat u in het gehuurde woont en de woninghuurwet van toepassing is.

Woninghuurwet art. 3
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.)

scorpioen

Stewie1981
Topic Starter

#5 , 21 jan 2009 20:12

Het huurcontract is niet geregristreerd maar dat was toen nog niet verplicht denk ik.

In elk geval is de tekst uit de topicstart dus niet van toepassing als je de huur gewoon opzegd (via aangetekend schrijven 3 maand op voorrand)?

Is een redelijk grote opluchting, heb nu al kosten genoeg en had maar 1 maand geteld.

Hoe maak ik dit nu best duidelijk aan mijn verhuurders?

Stewie1981
Topic Starter

#6 , 22 jan 2009 08:27

Ik heb nog wat opzeoekingen gedaan.

Klopt volgende paragraaf?

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.
(art. 73 van de programmawet (I) (1) van 27 december 2006: van toepassing op nieuw gesloten en op lopende huurovereenkomsten vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe wet, i.e. vanaf 1 juli 2007)

Ons huurcontract is dus niet geregristreerd en deze wet zou ook tellen voor de dan al lopende contracten. Ik maak hier dus uit op dat ik geen wederverhuringsvergoeding moet betalen.
Nu staat in ons contract wel dat de huurders het contract moesten laten regristreren, maar de verhuurder vond dit niet nodig (omdat het enkel de huurder beschermt).

Innana

#7 , 22 jan 2009 11:19

Grof gesteld: je contract is niet geregistreerd dus al laat je vandaag weten dat je deze maand nog vertrekt, dan moet je nog niks betalen... De registratie is eerder een bescherming voor de verhuurder...

Stewie1981
Topic Starter

#8 , 22 jan 2009 12:29

Grof gesteld: je contract is niet geregistreerd dus al laat je vandaag weten dat je deze maand nog vertrekt, dan moet je nog niks betalen... De registratie is eerder een bescherming voor de verhuurder...
Zijn er geen consequenties omdat ik het niet heb laten registreren terwijl in het contract staat dat IK het moest laten registreren (contract is ingegaan op 1/12/2006 en dateert dus van voor de nieuwe wet)?

artemis

#9 , 22 jan 2009 13:48

Zijn er geen consequenties omdat ik het niet heb laten registreren terwijl in het contract staat dat IK het moest laten registreren (contract is ingegaan op 1/12/2006 en dateert dus van voor de nieuwe wet)?
Stewie,

Vroeger kon de huurder het contract laten registreren, maar de grote meerderheid van de huurders deed dat niet, ook was het niet echt een verplichting. De enige reden om het toen wel te doen was om jezelf als huurder te beschermen bij verkoop/verandering van eigenaar. Enkel een geregistreerd huurcontract was beschermd tegen derden en een nieuwe eigenaar was niet verplicht om je huurcontract over te nemen als dat niet geregistreerd was.
Verder was er geen enkele consequentie aan verbonden als je als huurder had nagelaten je contract te laten registreren. Wel kreeg je een boete als je je contract te laat alsnog liet registreren. Zo heb ik toen het 9 jaar oude contract van een oude dame laten registreren omdat haar appartement te koop stond. Na 9 jaar was die registratie nog steeds mogelijk, wel moest zij een boete betalen omdat ze het 9 jaar te laat gedaan heeft. Als ze het niet had laten registreren, dan had ze die boete nooit moeten betalen maar dan was de nieuwe eigenaar niet verplicht geweest haar contract over te nemen, met alle gevolgen van dien.

Dus wat jou betreft hoef je je daar helemaal geen zorgen over te maken.

Sinds 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om alle huurcontracten te laten registreren, niet alleen de nieuwe maar ook alle bestaande, lopende contracten. Voor de reeds lopende contracten had een verhuurder daarvoor de tijd tot 1 juli 2007.

Vooraleer ik verder ga is mijn vraag aan jou:
Weet jij of je verhuurder jouw huurcontract dat ingegaan is op 1/12/2006 tijdig heeft laten registreren? Dit kan je telefonisch navragen op het Kadaster.
Je zegt dat je contract niet geregistreerd is maar je bedoelt waarschijnlijk dat jij dat als huurder destijds niet hebt gedaan (geen probleem). Daarmee weet je dus helemaal niet of je verhuurder het daarna heeft gedaan (wat hij sowieso had moeten doen) en dat maakt in deze situatie een verschil.
Als ze op de registratiedienst zeggen dat hij het wel gedaan heeft, vraag dan ook naar de datum waarop dat is gebeurd.

Laat ons iets weten.

Terug naar “Huren”