Mag huisbaas zomaar foto's beginnen nemen?

Amelietje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag huisbaas zomaar foto's beginnen nemen?

#1 , 07 apr 2017 21:08

Beste,

Vandaag had ik een serieuze aanvaring met mijn huisbazin, met wie ik al jaren in onmin leef.

Het feit is dat ze mij onterecht beschuldigt van vandalisme. Dit omdat het dak van haar veranda is kapotgeslagen met een bierfles en ze ook een paar flessen bier bij mij op de keukentafel heeft zien staan. Wat mevrouw schijnt te vergeten, is dat dit een huis is dat is omgebouwd tot 3 appartementen en het dus absoluut onduidelijk is vanuit welk verdiep die fles gegooid is. Ook denkt ze blijkbaar dat ik de enige ben die flesjes bier in huis heeft...

Vanmiddag liet ik haar nietsvermoedend binnen omdat ze mij een paar dagen eerder een mail had gestuurd om een afspraak te komen maken om de meterstanden op te nemen. Nadat ze dit ook effectief gedaan had, begon ze plots over de beschadiging van haar veranda en het feit dat de flesjes bier die ik in huis had HET bewijs vormden dat ik de verantwoordelijke was. Zonder mijn toestemming begint ze dan plots verscheidene foto's te trekken. Toen ik haar vroeg om hier onmiddellijk mee op te houden, maakte ze zelfs aanstalte om mijn frigo open te trekken, waar ik nog meer drank in liggen heb. Zonder pardon heb ik toen de gsm uit haar handen getrokken en haar pas haar gsm teruggegeven nadat ik ze naar buiten begeleid heb.

Nu is mijn vraag: Heeft zij zomaar het recht om plotsklaps haar gsm boven te halen en foto's beginnen te trekken? Naar mijn mening is dit toch een grove schending van mijn privacy? Hierbij denk ik bv. aan een ringmap met medische dossiers die open lag op dezelfde keukentafel waar één van de flesjes lag. Als mevrouw denkt dat ik verantwoordelijk ben voor de schade, moet ze toch gewoon naar de politie stappen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 apr 2017 21:15

je huisbazin verstoort de huiselijke vrede. Laat haar vriendelijk weten dat ze voor het vandalisme aan haar veranda (wat je ook erg vindt) zoals elke burger gewoon klacht mag neerleggen bij de politie en dat de politie het onderzoek verder voert. Maar dat zomaar detectivegewijs in je woning foto's beginnen nemen én naar de ijskast lopen om die ook open te trekken huisvredebreuk is waarvoor jij dan weer klacht kan neerleggen. Meldt haar rustig dat ze sich best laat informeren door een professionele deskundige mbt de wettelijke eerbiediging van de huisvrede, want dat je het erg vervelend zou vinden voor haar dat ze hiervoor beboet zou worden.

Franciscus

#3 , 07 apr 2017 21:38

Neen, dat heeft ze niet.
Dat is inderdaad een schending van uw privacy. U zou daar bij de politie aangifte van kunnen doen.
Ook omdat zij wel eens naar de politie zou kunnen gaan om aangifte te doen wegens gebruik van geweld omdat u haar GSM hebt 'afgenomen' en haar hebt buitengezet. Ik voeg er wel ineens aan toe dat ze daarvoor geen poot heeft om op te staan.
U hebt ze binnengelaten voor de meterstanden - staan dan al de meters bij in in appartement? - Indien dat het geval is is ze als verhuurster al in gebreke daar deze in een gemene door alle huurders te bereiken ruimte moet zijn (dit tussen haakjes).
Trouwens als er een bierfles van boven is gegooid geeft dat totaal andere indiciën dan een fles die van beneden naar boven zou gegooid zijn.
Is dat aan de verzekeringen doorgegeven en is er een vaststelling van de politie wegens beschadiging / vernieling van stedelijke afsluiting zeker als het geen stom ongeluk is geweest. Maar in dat laatste geval was er een tegenpartij gekend geweest en geen probleem.

U kan haar ook via een aangetekend schrijven in kennis stellen dat u duidelijk stelt dat geen van die onwettig genomen foto's voor geen enkele reden mogen gebruikt worden of op enige wijze openbaar gemaakt.
Het zijn wettelijk haar foto's maar het is wel uw woning en uw zaken dus u hebt op de foto's ook 'auteursrechten'
Persoonlijk zou ik ook uw brand- rechtsbijstand en familiale verzekering van alle feiten in kennis stellen.

PS huisvredebreuk wordt moeilijk want u hebt ze binnengelaten ...maar over het wat het nu is zal eventueel later wel door bevoegde personen beoordeeld worden.

Reclame

Amelietje
Topic Starter

#4 , 07 apr 2017 22:15

@ Franciscus: Een fles die vanonder is gegooid geeft idd een andere soort beschadiging dan eentje die van boven is gegooid. Echter, het dak van de veranda die bij de bewoners van het gelijkvloers hoort, komt ook lager dan de vensterbank van de persoon die op het eerste woont, zodanig dat zowel ik vanop het tweede als mijn onderbuur vanop het eerste (die niet geheel toevallig ook in dispuut lag met de huisbazin) in aanmerking komen als mogelijke daders. Bovendien bewaar ik mijn lege glazen flessen net zoals de dozen karton in de gang voor mijn deur in afwachting dat ze naar de glasbak gaan/ het kartonophaling is. Zo doende heeft iedereen de mogelijkheid om met dat soort flessen toe te slaan!

KJ86

#5 , 07 apr 2017 22:18

Meters of tussenmeters mogen op het appartement staan.
Je kan de verhuurder aanraden om de scahde aan haar verzekering aan te geven (politie is in principe niet nodig), als de verzekering het nodig vindt , zal die wel het nodige doen om de schade te verhalen op u of de bovenbuur. Jij bent uiteraard ook verantwoordelijk als uw bezoek het flesje naar buiten gesmeten heeft.

Franciscus

#6 , 07 apr 2017 22:27

Klopt, ik was in de veronderstelling - wat fout was - dat dame op gelijkvloers woonde en alle 'meters' bij haar stonden.
Als het als een ongeval kan worden afgedaan is er geen probleem - als er een 'verantwoordelijke' is als tegenpartij.

Amelietje
Topic Starter

#7 , 07 apr 2017 22:43

Maar hoe gaat de verzekering dat bepalen of die fles vanop het eerste of het tweede verdiep naar beneden is gegooid? Daarbij, ik ben het NIET en draai er dus ook niet voor op! Bovendien is de huisbazin al eens gepakt met valsheid in geschrifte en identiteitsfraude nadat ze eerder al een klacht tegen mij had ingediend wegens diefstal, die bijgevolg dan ook is geseponeerd. Net omdat ze die diefstal van laminaatplanken die ze in de gemeenschappelijke gang had achtergelaten ook niet meteen op mij af kon schuiven, had ze in naam van diezelfde onderbuur vanop het eerste een getuigenbrief geschreven en zijn handtekening eronder nagemaakt, om dit als stavingsstuk toe te voegen aan die strafklacht. Om deze brief kracht bij te zetten had ze ook de kopie van zijn ID-kaart toegevoegd (bij het aangaan van een huurcontract vraagt ze aan iedereen een kopie van de ID), alleen ging ze in al haar narcisme compleet voorbij aan het feit dat die handtekening slechts een beetje leek op deze van zijn ID-kaart, waardoor ze al snel door de mand viel. Hiervoor heb ik uiteindelijk geen tegenklacht ingediend omwille van de gerechtskosten en omdat de huurprijs hier veel lager ligt dan het gemiddelde voor een appartement van dezelfde grootte en het mij dus meer zou kosten om een procedure in gang te zetten en/of te verhuizen. Wel heb ik deze bewijsstukken steeds bijgehouden.

Vervolgens ben ik sinds vier maanden geleden uit protest mijn ene (en enige!) maand huurachterstal in schijven van 1 euro beginnen afbetalen met als bankmededeling bij de overschrijving " Betaling huur+ afbetaling huurschuld in schijven van 1 euro tot bekentenis getuigenbrief". Bijzonder merkwaardig is dat ze zich in die 4 maanden op geen enkele manier verzet heeft op deze manier van afbetaling. Nu plots begint ze mij dan te beschuldigen van vandalisme...

mava105

#8 , 08 apr 2017 09:03

Was het wel een bierflesje van hetzelfde merk?

Amelietje
Topic Starter

#9 , 08 apr 2017 09:17

Volgens haar wel, maar iedereen kan dat toch in huis halen?

Terug naar “Huren”