Mijn vader is een paar maanden terug overleden. Mijn moeder is in leven.
Mijn ouders hadden in 1959 aan elkaar een akte van gift laten opstellen met volgende tekst:
Gift onder levenden gedaan, voor het geval zij hem overleeft van al de roerenden en onroerende goederen deel uitmakende van zijn ganse nalatenschap waarover de wet hem toelaat te beschikken ten dage van zijn overlijden, daarin begrepen het vruchtgebruik op het aandeel door de wet voorbehouden aan de ouders, indien ze nog in leven zijn (zijn reeds lang geleden overleden). Ingeval van bestaan van nakomelingschap uit hun huwelijk gesproten (dat ben ik geboren in 1963 en enig kind), bij het afstervan van den gever zal deze gift gebracht worden op één/vierde deel in vollen eigendom en één/vierde in vruchtgebruik op zijn ganse nalatenschap.Voor mij is dit nu onduidelijk hoe de verdeling nu dient te geschieden tussen mijn moeder en mezelf als enig kind.
Mijn ouders hadden enkel gemeenschappelijk goederen.
Hoe zal bvb. het woonhuis met een mogelijke waarde van 150.000 euro verdeeld worden naar de successierechten toe (gedeeltes vruchtgebruik, blote eigendom, volle eigendom)
bij navraag heb ik al heel wat tegenstrijdige antwoorden gekregen.