Moeilijkheden met huisbaas

Zonnetje90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Moeilijkheden met huisbaas

#1 , 07 mar 2017 21:33

Hoi iedereen,

Mijn partner en ik hebben een contract ondertekend voor 1,5 jaar in april 2015. Die werd stilzwijgend verlengd. In november 2016 belde ik naar mijn huisbaas met het nieuws dat ik zwanger ben en dat we een graag een huis zouden willen kopen.
Dit was geen enkel probleem, hadden zelfs een goed gesprek hierover.

Het was zover..we vonden het huisje van ons dromen en contacteerden de huisbaas meteen. We spraken af hoe we het gingen aanpakken. In het contract stond dat we dan potentiële huurders moesten ontvangen en telefonisch werd er ook met de huisbaas afgesproken dat hij het op immoweb zou zetten en dat hij ons ging doorgeven wanneer de bezoekers zouden komen. We hebben de mensen altijd ontvangen, er was een geïnteresseerde, maar verdiende te weinig. Ik heb alle smsen bijgehouden en mails waar het duidelijk is dat we allebei van goede wil zijn.

Ook verschenen er zwarte vlekken in onze slaapkamer dat wees op vocht op vocht of condensatieproblemen. Wij hebben de kamers altijd goed verlucht dit probleem deed zich enkel voor in de slaapkamer. Dit heb ik meteen gemeld aan de huisbaas

Er kwam niet veel respons op het appartement. We hebben denk ik een 10tal bezoekers over de vloer gehad. Ik heb mijn huisbaas altijd nadien gecontacteerd met feedback.

Vandaag moesten we de sleutels afgeven en zei hij dat we niemand hadden gevonden dus dat hij anderhalve maand huur ging achterhouden van onze huurwaarborg. Dit kwam volledig onverwachts omdat we telefonisch hadden afgesproken dat hij dit op immoweb zou zetten en dat hij ons op de hoogte zou houden van mogelijke bezoekers. We zijn dit nagekomen, maar er waren geen geïnteresseerden.

Het feit dat hij dit online had gezet en dat wij mensen hebben ontvangen wijst toch op een samenwerking? Wij kunnen er als huurders toch ook niet aan doen dat er niemand in aanmerking kwam?
Nu beweert hij dat wij volledig verantwoordelijk waren, maar dan had ik toch zelf het heft in handen genomen en zelf accounts aangemaakt? Geldt dit dan niet als bewijs?

Onze mail- en smswisseling duidt ook op een goede communicatie en transparantie. Vandaag gedroeg hij zich compleet anders. Echt heel jammer, anderhalve maand huur lijkt misschien niet veel. Maar als je net een huisje koopt dan kan je alle extra's gebruiken.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 08 mar 2017 09:04

Opzegtermijn is 3 maanden, NA AANGETEKENDE OPZEGBRIEF..
Wanneer is uw huurovereenkomst ingegaan? Indien je uw sleutels hebt afgegeven binnen de 2 jaar, moet je inderdaad 2 maanden verbrekingsvergoeding betalen. Zat je reeds 2 volle jaren in het appartement, moet je maar 1 maand verbrekingsvergoeding betalen. Daar kom je niet onderuit. Het al of niet zoeken naar een huurder kan daar niets aan veranderen.

Gebruiker21

#3 , 08 mar 2017 09:25

Mijn partner en ik hebben een contract ondertekend voor 1,5 jaar in april 2015. Die werd stilzwijgend verlengd.
Dit wil zeggen dat het contract met vaste duur in oktober 2016 overgegaan is in een 9-jarig contract.
Het was zover..we vonden het huisje van ons dromen en contacteerden de huisbaas meteen.
Wanneer was dit? Hebt u op dat moment ook uw opzeg gegeven (via aangetekend schrijven)? Zoals mava zegt heb je een opzegtermijn van 3 maanden te respecteren, en ook een opzegvergoedin te betalen van drie, twee of één maand huur, naargelang je opzegt tijdens het eerste jaar, tweede jaar of derde jaar van het 9-jarig contract.

Belangrijk is dus om te weten wanneer u officieel uw opzeg gegeven hebt (dus wanneer het aangetekend schrijven hiervoor verstuurd is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Zonnetje90
Topic Starter

#4 , 08 mar 2017 11:13

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb mijn opzegging gedaan via een aangetekend schrijven drie maanden op voorhand. Eerst telefonisch gebeld om dit te melden en dag nadien opgestuurd. Het contract was een contract van 1,5 jaar. Dit werd dan automatisch verlengd met nog een contract van 1,5 jaar. Wij hebben daar dus ongeveer 20 maanden gewoond vooraleer we onze opzegging deden.

Onze huisbaas had met ons telefonisch afgesproken dat hij het online ging zetten op immoweb en zolang we mensen over de vloer zouden ontvangen, het voor hem ok was. We hebben tot de laatste dag bezoekers ontvangen. Niemand was geïnteresseerd. Hij heeft geen woord meer gerept over die betaling tot op de dag bij de afgifte van de sleutel.

Toen ik hem erop wees dat dit niet eerlijk was verwees hij naar het contract. Het feit dat we zaken hadden ondernomen betekende niets meer voor hem.
Hij was zelf betrokken en de mensen kwamen niet in aanmerking.

Ik ben in shock van hoe hij dit naar zijn hand heeft gezet. Mijn vertrouwen is oprecht geschonden.

Bedankt voor jullie hulp en advies.
Wordt enorm gewaardeerd.

Groetjes

Gebruiker21

#5 , 08 mar 2017 12:31

Ik heb mijn opzegging gedaan via een aangetekend schrijven drie maanden op voorhand. Eerst telefonisch gebeld om dit te melden en dag nadien opgestuurd. Het contract was een contract van 1,5 jaar. Dit werd dan automatisch verlengd met nog een contract van 1,5 jaar. Wij hebben daar dus ongeveer 20 maanden gewoond vooraleer we onze opzegging deden.
Dus het contract werd het tweede jaar opgezegd. In dat geval bent u dus 2 maand opzegvergoeding verschuldigd.
Toen ik hem erop wees dat dit niet eerlijk was
Hoe bedoelt u? Werd er in het contract ergens gespecifieerd dat u geen opzegvergoeding zou moeten betalen als u meewerkt aan het zoeken naar een andere huurder? Als dit niet in het contract staat, heeft uw huisbaas sowieso recht op een opzegvergoeding van 2 maand.
Het feit dat we zaken hadden ondernomen betekende niets meer voor hem.
Nogmaals: als huurder bent u sowieso verplicht om kandidaat huurders toe te laten in de woning, na overleg met de verhuurder. Het feit dat je zelf zaken ondernomen hebt, geeft u niet sowieso bepaalde rechten, tenzij dit anders in het huurcontract zou staan.
Ik ben in shock van hoe hij dit naar zijn hand heeft gezet. Mijn vertrouwen is oprecht geschonden.
Ik sta vooral verbaasd van het feit dat je in shock bent, eigenlijk. Ik begrijp niet goed waar uw indruk vandaan komt dat je uw opzegvergoeding niet zou moeten betalen? Zijn hier ergens duidelijke afspraken over gemaakt met de verhuurder? Heeft hij ooit gezegd: "Kijk, als je meerwerkt aan het zoeken van een nieuwe huurder, ga ik de opzegvergoeding laten vallen, zelfs als er geen nieuwe huurder gevonden is." ?

In feite doet uw huisbaas u nog een cadeau door slechts anderhalve maand huur als opzegvergoeding te eisen. Hij heeft recht op twee maand.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Zonnetje90
Topic Starter

#6 , 08 mar 2017 13:14

Hoi,

Bedankt voor uw hulp.
Telefonisch had hij gezegd dat als we het zo konden regelen, dus de mensen laten komen en rondleiden, we de vergoeding niet moesten betalen.
3 maanden hebben we dit zo gedaan, helaas geen huurder gevonden.

Zeker als je weet dat er heel openlijk en veel gecommuniceerd werd, daarom dat ik in shock ben. Ik had echt begrepen en zo liet hij ook uitblijken dat als we op die manier zouden samenwerken, hij de vergoeding gewoon achterwege zou laten. Blijkbaar dus niet als er niemand gevonden werd.

Ik zeg niet dat we in ons recht zijn contractueel, maar de manier waarop het is verlopen geeft iets totaal anders weer.

Bedankt voor uw reactie in ieder geval!

Gebruiker21

#7 , 08 mar 2017 13:55

Telefonisch had hij gezegd dat als we het zo konden regelen, dus de mensen laten komen en rondleiden, we de vergoeding niet moesten betalen.
Dit had je echt op papier moeten laten zetten. Als je dan ook nog bewijzen kon voorleggen dat je voldoende mensen laten komen had en rondgeleidt, dan had je héél sterk gestaan. Zonder schriftelijk bewijs sta je echter nergens.

Een goede les voor de toekomst, zeker als je een woning gaat kopen, en eventueel ook nog in aanraking komt met aannemers etc: afspraken tellen enkel als ze op papier staan. Mondelinge belofstes zijn zo goed als niet bewijsbaar. Als iemand wat hij zegt, niet op papier wil zetten, dan meent hij niet wat hij zegt. Zo simpel is het.

Zonnetje90
Topic Starter

#8 , 08 mar 2017 16:14

Mja, heb hier wel mails van en ook smsen van afspraken. Ook heb ik gemeld dat er schimmel was op de muren in de slaapkamer en dat dit mensen kon afschrikken. Grote zwarte vlekken door vocht. Ik heb ook mails van hem waarin staat dat hij het nog nooit heeft meegemaakt dat er zo weinig respons is.
In totaal hebben we minstens 10 bezoekers ontvangen. Als mensen die zwarte muur zien in de slaapkamer, dan schrikt dit hen toch ook af denk ik dan? Dan ligt het toch niet volledig aan ons?

Inderdaad, een heel goede les. Ik ga zien wat ik nog kan doen.
Alvast enorm bedankt voor je hulp.

Gebruiker21

#9 , 08 mar 2017 16:25

Mja, heb hier wel mails van en ook smsen van afspraken.
Heb je ook ergens op mail of SMS staan dat hij zegt dat de opzegvergoeding niet betaalt dient te worden indien jullie meewerken aan het zoeken naar een nieuwe huurder? In dat geval heb je wel een begin van bewijs waar je mee verder zou kunnen gaan...

Zonnetje90
Topic Starter

#10 , 08 mar 2017 16:31

Expliciet zo genoteerd niet, maar volgende acties worden wel ondernomen ==> Hij die een Immoweb account aanmaakt en het pand online zet, en wij die dan via mail en sms de aanvragen opvolgen op een heel vriendschappelijke manier, heel veel communicatie, meteen feedback, etc.
Als het volledig in onze handen lag, dan had hij het toch door ons online laten zetten en dan hadden wij zelf met de potentiële huurders moeten onderhandelen. Dit was echt de goede wil van beide kanten.

Achja, het is een les geweest. Ik ga eens horen wat ik kan doen, zal alles afdrukken wat ik op mail en sms heb. :)

sloeberken

#11 , 08 mar 2017 22:59

Expliciet zo genoteerd niet, maar volgende acties worden wel ondernomen ==> Hij die een Immoweb account aanmaakt en het pand online zet, en wij die dan via mail en sms de aanvragen opvolgen op een heel vriendschappelijke manier, heel veel communicatie, meteen feedback, etc.
Als het volledig in onze handen lag, dan had hij het toch door ons online laten zetten en dan hadden wij zelf met de potentiële huurders moeten onderhandelen. Dit was echt de goede wil van beide kanten.

Achja, het is een les geweest. Ik ga eens horen wat ik kan doen, zal alles afdrukken wat ik op mail en sms heb. :)
Alles wat je hierboven vermeld heeft geen enkele waarde, als verhuurder een schadevergoeding eist is dat volledig wettelijk, jij verbreekt het huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#12 , 09 mar 2017 09:50

Inderdaad, zoals sloeberken zegt: zolang er nergens expliciet staat dat hij de schadevergoeding / opzegvergoeding laat vallen, sta je nerges...

Terug naar “Huren”