Als het bevriende ouders zijn van kinderen uit dezelfde klas, zijn dit geen "totale vreemden aan de situatie". De vader heeft ook geen enkele vorm van beroepsgeheim, of geen enkele geheimhoudingsplicht. Zolang de vader geen beschuldigingen geuit heeft, zie ik het probleem niet.maar ouders die totale vreemden zijn aan de situatie is wat mij betreft een stap te ver.
Da's niet te vergelijken: in de zaak die u bedoelt, hebben verschillende ouders effectief geroepen dat de leerkracht schuldig was en zelfs aan de schoolpoort deze loze beschuldigingen staan roepen. Totaal niet te vergelijken met een vader die enkel een paar ouders opbelt om te checken en daarna naar de politie gaat, zonder daar veder veel ophef over te maken...Zie de verschillende feiten die in het Antwerpse zijn gebeurd enkele jaren geleden.
Ik denk niet dat de vader opgeroepen heeft aan de andere ouders om aan de schoolpoort te gaan roepen dat de juf schuldig is, zonder het onderzoek af te wachten.Maar dat is allemaal op dezelfde wijze begonnen het vertellen aan andere ouders en de resultaten hebben we allemaal kunnen lezen in de pers.
Welk wetsartikel zegt dat deze vader aan niemand mag meedelen wat zijn dochter tegen hem verteld heeft, als ik vragen mag?Als een ouder constateert dat haar kind mogelijk misbruikt is, dan moet die ouder dit niet gaan zeggen aan andere ouders , maar naar de politie stappen en klacht neerleggen.
Ho, ho. Niet te snel! Ik hoor nergens dat de vader de juf effectief beschuldigd heeft. In dat geval spreken we effectief over laster en eerroof. Maar voor zover ik hoor, heeft de vader enkel bij andere ouders geïnformeerd of zij dezelfde verhalen van hun kinderen gehoord hebben of niet. Da's helemaal niet hetzelfde als gaan rondstooien dat een leerkracht effectief schuldig is!Als je iemand beschuldigd van strafbare feiten, kun je maar beter zorgen dat je bewijzen in handen hebt, of dat de persoon in kwestie veroordeeld wordt.
Zomaar gaan rondstrooien dat leerkracht X of Y een kind misbruikt heeft, is niet de methode om dat probleem aan te pakken.
Je hangt iemand aan de schandpaal door te beweren dat deze persoon schuldig is. Iemand meedelen wat uw dochter u vertelt, is nog lang niet iemand aan de schandpaal nagelen.Iemand preventief aan de schandpaal hangen, zonder het onderzoek af te wachten is volgens mij wel degelijk laster een eerroof.
Waar maakt u dit uit op? Het enige dat ik lees is hetvolgend:Uit aanvankelijke post begrijp ik toch dat er toch allusie is gemaakt (ik druk me voorzichtig uit) op die schooljuf.
Dit is toch geen allusie maken op...?in een eerste reactie naar een aantal ouders van klasgenootjes om te vragen of hun kinderen ook al met dergelijke verhalen naar huis gekomen zijn.
Tja, had misschien de beste optie geweest, maar het betekent niet automatisch dat de vader in de fout gegaan is door niet meteen naar de politie te gaan. Alles hang af van wat de vader tegen de andere ouders gezegd heeft. Zoals ik eerder zij: als zich dat beperkt tot "Mijn dochter kwam met dit verhaal af. Heeft jullie kind ook reeds zo'n verhalen vertelt?" dan is dit geen laster en eerroof, hooguit een inschattingsfout van niet meteen naar de politie te gaan...maar ik blijf bij mijn stelling ouders hadden direct naar politie moeten gaan.
Da's een andere discussie natuurlijk... Maar je hebt daar wel een punt: juf zou zich beter tot haar werkgever richten als ze geld wil...Schooljuf moet in deze ook verdedigd worden door school inrichtende macht en haar vakbond.
Ik ook een werkongeval en dient dan ook als dusdanig opgevolgd te worden. Dus kosten voor de werkgever in eerste instantie.