Laster&eerroof - Lasterlijke aangifte

HD3030
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Laster&eerroof - Lasterlijke aangifte

#1 , 01 feb 2017 20:53

Als politieambtenaar werd ik deze week voor volgend juridisch probleem gesteld:

situatie:

een jong kind komt thuis van school en vertelt aan zijn ouders dat de juf haar had aangeraakt op intieme plekken op haar lichaam.
Vader in alle staten en belt in een eerste reactie naar een aantal ouders van klasgenootjes om te vragen of hun kinderen ook al met dergelijke verhalen naar huis gekomen zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn maar vader gelooft zijn dochter en begeeft zich naar de politie om aangifte te doen.

Klacht wordt geacteerd en zaak wordt onderzocht.

resultaat: feiten blijken verzonnen door het kind en de juf wordt vrijgesproken over de hele lijn.

Tot daar, maar nu

de juf mocht haar werk hervatten maar was zo aangedaan door de feiten dat zij psychologische bijstand nodig heeft en dus op regelmatige tijdstippen een psycholoog moet raadplegen, zij in ziekteverlof is sindsdien. Bijkomend wordt dit voorval vermoedelijk niet aanzien als een werkongeval waardoor zij enerzijds terugvalt op mutualiteit en daarenboven ook de medische kosten moet dragen.

Recent bood de juf zich zelf nu aan bij de politie om aangifte te doen van Laster&Eerroof of Lasterlijke aantijgingen lastens de vader van het kind dit voor de gevolgen van zijn klacht (welke later niet gegrond bleek)

Verschillende van mijn collega's zeggen dat dit kan, de vader heeft reeds bij aanvang de feiten ter kennis gebracht van derden zonder zeker te zijn dat de juf de feiten ook effectief gepleegd had (door zijn rondvraag bij andere ouders). Hij moest rekening houden met de mogelijke gevolgen van een dergelijke klacht. Daarin boven stellen zij dat de vader de juf vals heeft beschuldigd.

Laster: Voor mij kan dit niet daar de vader bij aanvang niet kon weten of de juf dit nu wel of niet gedaan had. Dat hij ter goeder trouw handelde en zijn dochter geloofde. Dat voor laster het kwaadwillig opzet (moreel bestanddeel) ontbreekt. De vader was vooraf niet op de hoogte van het gegeven dat het feit niet waar was.
Eerroof: vader heeft aan andere ouders hierover vragen gesteld, is inderdaad openbaar maar heeft de juf er nooit effectief van beschuldigd. Heeft enkel de vraag gesteld of zij ook al dergelijke signalen hadden opgevangen.
Lasterlijke aantijging: materieel bestanddeel ontbreek : het gebeurde niet schriftelijk en werd ook niet overgemaakt een persoon waarvan de beschuldigde een ondergeschikte is (baas-directie,....)
Ook het moreel bestanddeel ontbreekt: vader had nooit de bedoeling de tegenpartij te schaden, enkel dat de feiten naar waarheid zouden onderzocht worden.

Na afronding van het onderzoek, toen bleek dat de dochter de feiten verzonnen had, heeft de vader zich ook geëxcuseerd tegenover de betrokken juf.

Diverse collega's vinden dat één van bovenstaande strafrechterlijke inbreuken toch kan weerhouden worden.

Ondanks het feit dat ik mij er heel goed kan in vinden dat de betrokken juf hierdoor morele schade heeft geleden, haar goede naam gekrenkt is en zij de financiële gevolgen moet dragen vind ik niet dat een van deze inbreuken kan weerhouden worden. Ik vind nergens het kwaadwillig opzet dat nodig is als moreel bestanddeel.

Volgens mij moet de juf zich wenden tot een burgerlijke rechtbank om haar schade te laten bepalen en deze vergoed te zien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 feb 2017 10:20

Ik volg uw opinie, er is geen enkel kwaadwillig aspect, enkel een vader die zijn dochter wil beschermen.

an0

#3 , 03 feb 2017 14:02

Ik zou ook denken dat de vader niets misdaan heeft, maar is de politieambtenaar niet verplicht om de aangifte te registreren of deze nu terecht is of niet?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 03 feb 2017 14:19

Ik sluit me volledig aan bij de vorige meningen, inclusief die van de topic starter: als een kind met deze verhalen naar huis komt, kan ik me voorstellen dat een eerst, impulsieve reactie van de vader is om ouders van klasgenootjes op te bellen om te vragen of zij gelijkaardige verhalen gehoord hebben. Als de vader daarbij enkel de boodschap overbrengt "Kijk, mijn dochtertje vertelt dit if dit, en ik zou willen verifiëren of dit al dan niet verzonnen is. Hebben jullie van jullie kinderen ook al zoiets gehoord of niet?", dan zie ik dat als een normale reactie.

Zolang de vader geen beschuldigingen heeft geuit of onnodige ophef gemaakt heeft over deze zaak, zie ik niet in waarom hem iets ten laste zou gelegd worden. Hijzelf heeft ook met héél die zaak moeten leven. Hijzelf zal ook wel psychisch onder druk gestaan hebben toen zijn dochtertje dit verklaarde. Niemand vraagt om zo'n situatie, denk ik. De enige "schuldige" hier is het kind in kwestie dat het verhaal verzonnen heeft, maar kleuters verzinnen nu éénmaal dit soort verhaaltjes. Ons dochtertje komt soms ook met verhalen naar huis dat bijvoorbeeld kindje X haar koek opgegeten heeft, en als we dan navragen bij de grotere broer, blijkt dat kleine zus haar koek weldegelijk gewoon zelf opgegeten heeft. Of ze zegt dat kindje Y haar sjaal afgenomen heeft tijdens de speeltijd, en blijkt die gewoon in haar rugzakje te zitten. Enz...

OK, jammer voor de juf, maar de vader heeft ook niet om deze situatie gevraagd en zal daar zelf ook wel (lichte) psychologische gevolgen aan overhouden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72

#5 , 03 feb 2017 15:32

gewoon een denkpiste: dat de vader niet schuldig is aan laster/eerroof/... kan ik begrijpen. Tot zover de strafrechterlijke kant.
Maar is de vader niet (burgerlijk) aansprakelijk voor de schade die zijn dochter veroorzaakt ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus

#6 , 03 feb 2017 15:59

Hij heeft de feiten aan derden medegedeeld en is dus volgens mij - we hebben weinig info - toch verantwoordelijk dus ik zou het zomaar niet afdoen als het is een burgerlijke zaak.
Vader had wel contact kunnen nemen met politie om het verhaal te vertellen en deze hadden dan de nodige stappen kunnen nemen dat lijkt me de normale weg.
Of op zijn hoogste met het CLB (beroepsgeheim) of directie ....maar ouders die totale vreemden zijn aan de situatie is wat mij betreft een stap te ver.

Zie de verschillende feiten die in het Antwerpse zijn gebeurd enkele jaren geleden.

Het is de taak van de politie om onderzoeken te starten op basis van aangiften maar het is niet de taak van de ouders of de school een een onderzoek te doen. Daarvoor zijn er bij wet ingestelde organisaties. Ouders en school en ook CLB hebben dit te melden via de geijkte kanalen..
Dan was dit allemaal niet gebeurd.
Laat de rechter maar beslissen als alle feiten gekend zijn.

Men is onschuldig tot bewijs van het tegendeel ... en dat kan nu niet meer ...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 feb 2017 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#7 , 03 feb 2017 16:03

maar ouders die totale vreemden zijn aan de situatie is wat mij betreft een stap te ver.
Als het bevriende ouders zijn van kinderen uit dezelfde klas, zijn dit geen "totale vreemden aan de situatie". De vader heeft ook geen enkele vorm van beroepsgeheim, of geen enkele geheimhoudingsplicht. Zolang de vader geen beschuldigingen geuit heeft, zie ik het probleem niet.
Zie de verschillende feiten die in het Antwerpse zijn gebeurd enkele jaren geleden.
Da's niet te vergelijken: in de zaak die u bedoelt, hebben verschillende ouders effectief geroepen dat de leerkracht schuldig was en zelfs aan de schoolpoort deze loze beschuldigingen staan roepen. Totaal niet te vergelijken met een vader die enkel een paar ouders opbelt om te checken en daarna naar de politie gaat, zonder daar veder veel ophef over te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#8 , 03 feb 2017 16:10

Maar dat is allemaal op dezelfde wijze begonnen het vertellen aan andere ouders en de resultaten hebben we allemaal kunnen lezen in de pers.

Gebruiker21

#9 , 03 feb 2017 16:22

Maar dat is allemaal op dezelfde wijze begonnen het vertellen aan andere ouders en de resultaten hebben we allemaal kunnen lezen in de pers.
Ik denk niet dat de vader opgeroepen heeft aan de andere ouders om aan de schoolpoort te gaan roepen dat de juf schuldig is, zonder het onderzoek af te wachten.

In het geval waar u het over heeft, hebben enkele heethoofden bij de bewering van hun kind, het onderzoek helemaal niet afgewacht, en de juf meteen aan de schandpaal genageld en publiekelijk beschuldigd. Totaal niet te vergelijken met deze situatie, in mijn ogen. Het enige dat je de vader zou kunnen verwijderen, is dat hij eerst geïnformeerd heeft bij andere ouders, of deze dezelfde verhalen te horen gekregen hebben van hun kinderen. Gezien de gevoeligheid van het thema, was dit misschien een inschattingsfout, en had hij beter meteen naar de politie gegaan of eerst met de directeur gaan praten, maar om daar dan laster en eerroof van te maken, lijkt me echt een brug te ver. Ik zie echt het kwaad opzet van de vader niet...

giserke

#10 , 03 feb 2017 16:24

Mijn inzien is dit mogelijk wel laster en eerroof.

Als een ouder constateert dat haar kind mogelijk misbruikt is, dan moet die ouder dit niet gaan zeggen aan andere ouders , maar naar de politie stappen en klacht neerleggen.
Als je iemand beschuldigd van strafbare feiten, kun je maar beter zorgen dat je bewijzen in handen hebt, of dat de persoon in kwestie veroordeeld wordt.
Zomaar gaan rondstrooien dat leerkracht X of Y een kind misbruikt heeft, is niet de methode om dat probleem aan te pakken.
Iemand preventief aan de schandpaal hangen, zonder het onderzoek af te wachten is volgens mij wel degelijk laster een eerroof.

Trouwens aan TS, ben jij echt politieman? Sinds wanneer is het aan U om te beoordelen dat in een PV strafbare feiten zijn opgenomen?
Het parket zal dit wel bepalen.
Laatst gewijzigd door giserke op 03 feb 2017 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#11 , 03 feb 2017 16:30

Als een ouder constateert dat haar kind mogelijk misbruikt is, dan moet die ouder dit niet gaan zeggen aan andere ouders , maar naar de politie stappen en klacht neerleggen.
Welk wetsartikel zegt dat deze vader aan niemand mag meedelen wat zijn dochter tegen hem verteld heeft, als ik vragen mag?
Als je iemand beschuldigd van strafbare feiten, kun je maar beter zorgen dat je bewijzen in handen hebt, of dat de persoon in kwestie veroordeeld wordt.
Zomaar gaan rondstrooien dat leerkracht X of Y een kind misbruikt heeft, is niet de methode om dat probleem aan te pakken.
Ho, ho. Niet te snel! Ik hoor nergens dat de vader de juf effectief beschuldigd heeft. In dat geval spreken we effectief over laster en eerroof. Maar voor zover ik hoor, heeft de vader enkel bij andere ouders geïnformeerd of zij dezelfde verhalen van hun kinderen gehoord hebben of niet. Da's helemaal niet hetzelfde als gaan rondstooien dat een leerkracht effectief schuldig is!

giserke

#12 , 03 feb 2017 16:31

Iemand preventief aan de schandpaal hangen, zonder het onderzoek af te wachten is volgens mij wel degelijk laster een eerroof.

Gebruiker21

#13 , 03 feb 2017 16:35

Je hangt iemand aan de schandpaal door te beweren dat deze persoon schuldig is. Iemand meedelen wat uw dochter u vertelt, is nog lang niet iemand aan de schandpaal nagelen.

Dit als laster en eerroof bestempelen zou wel héél kort door de bocht zijn. Ik denk niet dat een rechter hierin zal meegaan, tenzij bewezen wordt dat de vader effectief aan iemand vertelt heeft dat hij denkt dat de juf effectief schuldig was. Telefoneren met ouders van andere kinderen in de klas en dan ervaringen uitwisselen, is nog lang niet verboden. Gelukkig maar.

Franciscus

#14 , 03 feb 2017 16:41

Uit aanvankelijke post begrijp ik toch dat er toch allusie is gemaakt (ik druk me voorzichtig uit) op die schooljuf.
Als dat natuurlijk niet gedaan is ...maar ik blijf bij mijn stelling ouders hadden direct naar politie moeten gaan.
Schooljuf moet in deze ook verdedigd worden door school inrichtende macht en haar vakbond.
Ik ook een werkongeval en dient dan ook als dusdanig opgevolgd te worden. Dus kosten voor de werkgever in eerste instantie.

Daarvoor dient de politie en het opsporings- en het gerechtelijk onderzoek en uiteindelijk zal een magistraat beslissen.

Gebruiker21

#15 , 03 feb 2017 17:01

Uit aanvankelijke post begrijp ik toch dat er toch allusie is gemaakt (ik druk me voorzichtig uit) op die schooljuf.
Waar maakt u dit uit op? Het enige dat ik lees is hetvolgend:
in een eerste reactie naar een aantal ouders van klasgenootjes om te vragen of hun kinderen ook al met dergelijke verhalen naar huis gekomen zijn.
Dit is toch geen allusie maken op...?
maar ik blijf bij mijn stelling ouders hadden direct naar politie moeten gaan.
Tja, had misschien de beste optie geweest, maar het betekent niet automatisch dat de vader in de fout gegaan is door niet meteen naar de politie te gaan. Alles hang af van wat de vader tegen de andere ouders gezegd heeft. Zoals ik eerder zij: als zich dat beperkt tot "Mijn dochter kwam met dit verhaal af. Heeft jullie kind ook reeds zo'n verhalen vertelt?" dan is dit geen laster en eerroof, hooguit een inschattingsfout van niet meteen naar de politie te gaan...
Schooljuf moet in deze ook verdedigd worden door school inrichtende macht en haar vakbond.
Ik ook een werkongeval en dient dan ook als dusdanig opgevolgd te worden. Dus kosten voor de werkgever in eerste instantie.
Da's een andere discussie natuurlijk... Maar je hebt daar wel een punt: juf zou zich beter tot haar werkgever richten als ze geld wil...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”