#3 , 23 dec 2016 22:50
Ik ga ervan uit dat de verkoper geen professioneel was.
Wanneer heb je appartement aangekocht en wanneer heeft het defect zich voorgedaan?
Ofwel was het gebrek zichtbaar bij levering (bij inspectie vlak voor eigendomsoverdracht). In dat geval had je op dat moment bezwaar moeten maken omdat er een zichtbaar gebrek was. In dat geval wordt vaak een bedrag gereserveerd bij de notaris tot het euvel verholpen is.
Ofwel was het gebrek verborgen bij levering. In de meeste aktes staat dat je het vastgoed koopt in de staat waarin het zich bevindt. Je moet dan kunnen aantonen dat de verkoper te kwader trouw was (wist maar bewust verzwegen heeft). Dit is allesbehalve evident. Zeker als het defect zich pas na een tijdje zou voorgedaan hebben.
Omdat het over een contractueel geschil gaat die een waarde van 375 EUR te boven gaat, ben je bovendien gebonden door de bewijsvoering die focust op (minstens begin van) een schriftelijk bewijs. Enkel getuigen en vermoedens hebben hier geen hoge bewijswaarde en worden wellicht teniet gedaan door de akte.
Lijkt me erg moeilijk om hard te maken. Tenzij je de dag zelf van intrekken in het appartement de vaststelling deed. Dan zou ik in eerste plaats via de notaris gaan en vragen aan de vorige eigenaar om te helpen met het opstarten van de centrale verwarming.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.