Verborgen vebrek?

RDond
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen vebrek?

#1 , 23 dec 2016 22:23

Goedenavond,

Samen met mijn vriendin hebben we een appartement aangekocht. Blijkt dat de cv ketel niet werkt... nooit iets gemeld en makelaar benadrukte dat het efc certificaat vrij laag is en goed geisoleerd is waardoor we weinig zouden verbruiken dus daardoor nooit echt bij stil gestaan...

We hebben geen warm water en kunnen de verwarming niet opzetten, dit is toch wel een badisrecht bij een verkoop tenzij anders vermeld en/of vermindering van de aankoopprijs? Welke stappen kunnen we best ondernemen?
Contact opnemen met de eigenaars is altijd al heel moeizaam geweest. Beantwoorden nooit onze telefoons en mails waardoor ik dus echt wel denk dat zij dit express verzwegen hebben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 23 dec 2016 22:45

Misschien doe je iets verkeerd.
Je hebt toch wel een contract met een gasleverancier afgesloten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers

#3 , 23 dec 2016 22:50

Ik ga ervan uit dat de verkoper geen professioneel was.
Wanneer heb je appartement aangekocht en wanneer heeft het defect zich voorgedaan?

Ofwel was het gebrek zichtbaar bij levering (bij inspectie vlak voor eigendomsoverdracht). In dat geval had je op dat moment bezwaar moeten maken omdat er een zichtbaar gebrek was. In dat geval wordt vaak een bedrag gereserveerd bij de notaris tot het euvel verholpen is.

Ofwel was het gebrek verborgen bij levering. In de meeste aktes staat dat je het vastgoed koopt in de staat waarin het zich bevindt. Je moet dan kunnen aantonen dat de verkoper te kwader trouw was (wist maar bewust verzwegen heeft). Dit is allesbehalve evident. Zeker als het defect zich pas na een tijdje zou voorgedaan hebben.
Omdat het over een contractueel geschil gaat die een waarde van 375 EUR te boven gaat, ben je bovendien gebonden door de bewijsvoering die focust op (minstens begin van) een schriftelijk bewijs. Enkel getuigen en vermoedens hebben hier geen hoge bewijswaarde en worden wellicht teniet gedaan door de akte.

Lijkt me erg moeilijk om hard te maken. Tenzij je de dag zelf van intrekken in het appartement de vaststelling deed. Dan zou ik in eerste plaats via de notaris gaan en vragen aan de vorige eigenaar om te helpen met het opstarten van de centrale verwarming.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

RDond
Topic Starter

#4 , 24 dec 2016 08:34

We hebben sinds vrijdag het pand en we hebben sinds dan het nooit opgekregen, er komt steeds een foutmelding op de ketel. Ons gasvuur in de keuken werkt wel. Lijkt me nogal straf dat de vorige eigenaars geen warme douche pakt en de verwarming niet opzet?

RDond
Topic Starter

#5 , 24 dec 2016 08:39

Vlak voor de eigendomsoverdracht mochten we maar 1 keer het pand betreden om 9 uur in het donker, er waren geen lichten meer aanwezig. We kwamen toen vooral alles opmeten voor de gordijnen.

Drietal weken later wouden we het nog eens bezichten omdat we de energieoverdracht moesten opstellen en toen kregen we te horen dat we al alles hadden opgemeten en bezichtigd?

denlowie

#6 , 24 dec 2016 09:33

Ik heb mijn bedenkingen van het woord verborgen gebrek !

Je koopt toch geen huis zonder dat men alles controleert vanaf het dak tot de kelder!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#7 , 24 dec 2016 11:35

Als verkopers u geen 2de; 3de of zelfs 4de maal willen binnenlaten om te bezichtigen en controleren, koop het dan niet.
En al helemaal geen bezichtiging in het donker. Weiger een bezoek 's avonds laat.

asperger

#8 , 24 dec 2016 12:39

Kijk eerst na om welke fout het gaat.
De handleidingen van bijna alle ketels kun je downloaden van internet.
Al de waterdruk van de installatie eens nagekeken? Zijn de
radiatoren ontlucht? Staat het gaskraantje van de ketel open? Enz....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”