U mag pas iets verhuren als het beantwoord aan de Vlaamse wooncode, het betreden verbieden van het terras in het huurcontract zal niet geldig zijn als de toegang naar het terras mogelijk is. De toegangsraam vergrendelen tot het terras is ook niet mogelijk, daar elk raam moet open kunnen voor verluchting.
Als je u wettelijk volledig safe wil stellen zal je het terras stabiel, veilig en gebruiksklaar moeten afwerken.
Is er dan een verschil tussen iets verhuren of iets verkopen? Want zoals een andere man met praktische ervaring hierboven al zei:
Vaak worden appartementen casco verkocht of vaak is het terras ook niet afgewerkt (om de prijs te drukken).
Zo een dak is normaal geïsoleerd met PUR platen (meestal eerste laag roofing / PUR / en nogmaals dubbel roofing). Dergelijke PUR platen zijn niet echt geschikt voor puntbelastingen.
De toegang naar buiten is via een glazen deur waar ook een sleutel op zit. Dit is geen raam.
Stel dat ik niets had veranderd aan dat roofing dak, dan had ik moeten melden dat je 'voorizchtig' over die roofing moet lopen, zeker geen puntlasten erop mag zetten en je het dak eigenlijk enkel voor je vuilnisbakken mag gebruiken. Wat me dus in een nog veel lasteriger parket had gebracht en wat volgens jullie al helemaaaaaal niet toegestaan was.
Dus de enige opties, die ik afleid uit jullie reacties, zijn:
- terras stevig afwerken (wat dan met iemand die er een zwembad op installeert? kan ik zelfs dat niet tegenhouden?)
- terras afsluiten met de sleutel en zeggen verboden toegang, niet inclusief
Ik dacht dat men flexibler kon zijn met een huurcontract, zoals "terras mag gebruikt worden enkel voor de vuilnisbakken", of "terras mag gebruikt enkel met het bestaande meubilair dat aangepast is aan kunstgrasvloer (zonder puntlasten)". Maar het is duidelijk dat dit volgens jullie niet mag. Zonder dat ik daar echt een regel uit de wet over voorgeschoteld kreeg. Vind ik toch een beetje beperkend maar het zij zo.