Appartement verhuren met 'doe het zelf' dakterras

djorkaef
Topic Starter

Re: Appartement verhuren met 'doe het zelf' dakterras

#16 , 21 nov 2016 14:14

Als in de basisakte van het gebouw vermeld is dat DIT "dak" uw terras is dan is het in orde.
Dat werd toch ook al geantwoord!

Herlees ALLE antwoorden eens aandachtig.
Lees aub mijn eerste vraag eens na, het gaat hier niet over de vraag of ik dat terras er op mocht zetten, het gaat hier om de vraag hoe ik dit moet formuleren bij verhuur, indien het terras niet zo stevig is. Als je geen constructieve input kan geven of mijn zaken niet leest, stop dan aub met het bevuilen van dit topic en stop met de mensen die de vraag wel begrepen hebben af te leiden en te misleiden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#17 , 21 nov 2016 14:22

Als er iets gebeurt omdat het terras niet stevig genoeg is, bent u aansprakelijk. Aangezien verhuren op basis van gewicht discriminatie is, kunt u best het terras herstellen ofwel uitdrukkelijk in het huurcontract vermelden dat dit terras enkel voor de sier is en niet betreden mag worden (uiteraard dan ook niet adverteren als appartement met terras).

Meeboo

#18 , 21 nov 2016 14:30

Als u zelf twijfelt aan uw bouwkundige vaardigheden dan zou ik u aanraden om het terras aan te laten leggen door een bekwaam vakman.

Indien u het boeltje toch vertrouwt, kan u dit verhuren maar als er ongelukken gebeuren zal u verantwoordelijk worden gesteld.

u moet zelf de afweging maar maken.

Reclame

djorkaef
Topic Starter

#19 , 21 nov 2016 14:49

Als er iets gebeurt omdat het terras niet stevig genoeg is, bent u aansprakelijk. Aangezien verhuren op basis van gewicht discriminatie is, kunt u best het terras herstellen ofwel uitdrukkelijk in het huurcontract vermelden dat dit terras enkel voor de sier is en niet betreden mag worden (uiteraard dan ook niet adverteren als appartement met terras).
Zou ik bijvoorbeeld ook in het contract kunnen zetten dat problemen met het terras (zoals onstabiele tegel) direct aan de verhuurder moeten gemeld worden, waarbij de verhuurder het goed mag betreden ter reparatie?

Of bijvoorbeeld dat het niet toegestaan is de aanwezige bloembakken (ter stabiliteit) te verplaatsen of niet toegestaan om eigen tuinmeubilair te installeren?

Dat zijn zo wat de vragen waar ik mee zit.

Gewoon zeggen dat het terras verboden is te betreden gaat nogal ver want zo slecht is het nu ook weer niet.

Maar misschien is dat wettelijk wel het enige dat mag of uitvoerbaar is.

LeenW

#20 , 21 nov 2016 15:04

Zou ik bijvoorbeeld ook in het contract kunnen zetten dat problemen met het terras (zoals onstabiele tegel) direct aan de verhuurder moeten gemeld worden, waarbij de verhuurder het goed mag betreden ter reparatie?

Of bijvoorbeeld dat het niet toegestaan is de aanwezige bloembakken (ter stabiliteit) te verplaatsen of niet toegestaan om eigen tuinmeubilair te installeren?

Dat zijn zo wat de vragen waar ik mee zit.

Gewoon zeggen dat het terras verboden is te betreden gaat nogal ver want zo slecht is het nu ook weer niet.

Maar misschien is dat wettelijk wel het enige dat mag of uitvoerbaar is.
Zo bent u 100% zeker. Als u er mensen wil oplaten onder voorwaarden, kan het gevaarlijk worden. U kunt 100 dingen verbieden, als ze iets doen waar u niet aan gedacht hebt (en mensen zijn creatief), en er gebeurt iets, zit u met een serieus probleem.

mava105
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 nov 2016 16:00

[Zou ik bijvoorbeeld ook in het contract kunnen zetten dat problemen met het terras (zoals onstabiele tegel) direct aan de verhuurder moeten gemeld worden, waarbij de verhuurder het goed mag betreden ter reparatie?

.
Je mag pas iets verhuren als alles OK is, dus ook de stabiliteit van uw terras.
Je mag het appartement niet betreden zonder uitdrukkelijke toestemming van de huurder en je mag zeker een dubbel vab de sleutel niet gebruiken, tenzij in zeer ernstige noodgevallen.
Een huurder die iets huurt heeft het recht dat goed in te richten, en te bemeubelen, zoals hij dat zelf wenst. (Dus ook met terrasmeubels)
Je kunt hem ook niet contractueel verplichten heel de tijd op een paar bloembakken te kijken, die jij misschien mooi vindt, maar hij niet. Hij mag ze dus verplaatsen, zelfs al staan ze in de plaatsbeschrijving..

djorkaef
Topic Starter

#22 , 21 nov 2016 17:57

Je mag pas iets verhuren als alles OK is, dus ook de stabiliteit van uw terras..
Betekent dit dat ik volgens jou ook niet mag zeggen in het contract dat het terras NIET mag betreden worden?

Dat zou de gemakkelijkste oplossing zijn... als de huurder dan beslist het toch te betreden en hij maakt er een zootje van dan is hij verantwoordelijk.

Of mag zelfs dat niet?

Volgens mij staat in het huishoudelijk reglement wel dat er geen zware dingen op de dakterassen mogen gezet worden, dat controleer ik nog wat er precies staat. Of is zoiets dan ook ongeldig?

bosprocureur

#23 , 21 nov 2016 18:24

Er is nog zo'n Huishoudelijk Reglement", eentje van de soort die absolute voorrang heeft.

Terug te vinden onder de link http://www.belgium.be/nl/publicaties/publ_de_huurwet .

Goede raad, lees dit eens rustig door, vooral waar het om veiligheid en stabiliteit gaat, en de meeste van uw vragen zullen opgelost zijn.

U kan dan ook nog eens uw licht opsteken bij https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

Succes !

SomTingWong

#24 , 05 dec 2016 18:45

Ik veronderstel dat het een privaat terras is van uw appartement.

Je had eerst de architect van het gebouw kunnen contacteren en/of de ingenieur stabiliteit en vragen welke vloeropbouw er oorspronkelijk voorzien was en tot welke belasting.

Vaak worden appartementen casco verkocht of vaak is het terras ook niet afgewerkt (om de prijs te drukken).
Zo een dak is normaal geïsoleerd met PUR platen (meestal eerste laag roofing / PUR / en nogmaals dubbel roofing). Dergelijke PUR platen zijn niet echt geschikt voor puntbelastingen. Daarom gebruikt men van die plastic potten met grote voeten zoals jij gebruikt hebt om de belasting te spreiden.
Daarover worden dan regels geplaatst en vervolgens bv planken.

Of uw tegels sterk genoeg gaan zijn voor een puntbelasting is een andere vraag. Zal afhangen van het soort tegels en hun formaat en dat is voor ons onmogelijk te beoordelen. Het feit dat je deze vraag stelt zegt misschien genoeg, je hebt er eigenlijk niet echt vertrouwen in.

Je kan wel als voorwaarde stellen dat geen zware objecten geplaatst mogen worden. Dat heb ik ook gedaan (ondanks terrassen uitgevoerd zoals op eerste foto maar de regels op regelbare potten).
Ik zou niet willen dat hier een Jacuzi zou opgeplaatst worden omdat dit de PUR zou indrukken.

Afbeelding

djorkaef
Topic Starter

#25 , 20 jan 2017 01:40

Bedankt voor uw antwoord, de constructie ziet er zeer gelijksoortig uit met zelfde type ondergrond en dezelfde plastic potten en zelfde aanlegging van de dwarsliggers. Alleen liggen daarop bankirai tegels en geen massief hout, wat dus mijn twijfel opwekt. We gaan ook wel melden dat er geen zware objecten op mogen geplaatst worden. Dat was in principe mijn vraag, of ik zulk een clausule mag schrijven. Of bijvoorbeeld "geen zware objecten en geen puntlasten". Puntlasten beschadigen namelijk het gras ook al, los van stabiliteit.

Maar het juridisch antwoord hier was nee dat mag niet mensen mogen vrij hun meubels en toestellen kiezen je kan hun daar niet in verbieden.
Dus ja daar schieten we niets mee op... Ik ga het terras zoieso nog extra verstevigen met extra schroeven in alle tegels, en als ik er dan nog onzeker over ben dan moeten we misschien ook maar massief hout leggen of alles terug afbreken en zeggen dat het niet mag betreden worden.

sloeberken

#26 , 20 jan 2017 09:33

U mag pas iets verhuren als het beantwoord aan de Vlaamse wooncode, het betreden verbieden van het terras in het huurcontract zal niet geldig zijn als de toegang naar het terras mogelijk is. De toegangsraam vergrendelen tot het terras is ook niet mogelijk, daar elk raam moet open kunnen voor verluchting.
Als je u wettelijk volledig safe wil stellen zal je het terras stabiel, veilig en gebruiksklaar moeten afwerken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#27 , 20 jan 2017 10:08

Inderdaad, het hele appartement moet veilig zijn; het feit dat u de vraag stelt, betekent toch dat u er niet gerust in bent?

Alternatief is het raam voorzien van een sluiting, die het enkel mogelijk maakt het te openen in klapstand.... Of gewoon het terras volgens de regels van de kunst (lzten) afbreken.

djorkaef
Topic Starter

#28 , 20 jan 2017 12:12

U mag pas iets verhuren als het beantwoord aan de Vlaamse wooncode, het betreden verbieden van het terras in het huurcontract zal niet geldig zijn als de toegang naar het terras mogelijk is. De toegangsraam vergrendelen tot het terras is ook niet mogelijk, daar elk raam moet open kunnen voor verluchting.
Als je u wettelijk volledig safe wil stellen zal je het terras stabiel, veilig en gebruiksklaar moeten afwerken.
Is er dan een verschil tussen iets verhuren of iets verkopen? Want zoals een andere man met praktische ervaring hierboven al zei:
Vaak worden appartementen casco verkocht of vaak is het terras ook niet afgewerkt (om de prijs te drukken).
Zo een dak is normaal geïsoleerd met PUR platen (meestal eerste laag roofing / PUR / en nogmaals dubbel roofing). Dergelijke PUR platen zijn niet echt geschikt voor puntbelastingen.
De toegang naar buiten is via een glazen deur waar ook een sleutel op zit. Dit is geen raam.
Stel dat ik niets had veranderd aan dat roofing dak, dan had ik moeten melden dat je 'voorizchtig' over die roofing moet lopen, zeker geen puntlasten erop mag zetten en je het dak eigenlijk enkel voor je vuilnisbakken mag gebruiken. Wat me dus in een nog veel lasteriger parket had gebracht en wat volgens jullie al helemaaaaaal niet toegestaan was.

Dus de enige opties, die ik afleid uit jullie reacties, zijn:
- terras stevig afwerken (wat dan met iemand die er een zwembad op installeert? kan ik zelfs dat niet tegenhouden?)
- terras afsluiten met de sleutel en zeggen verboden toegang, niet inclusief

Ik dacht dat men flexibler kon zijn met een huurcontract, zoals "terras mag gebruikt worden enkel voor de vuilnisbakken", of "terras mag gebruikt enkel met het bestaande meubilair dat aangepast is aan kunstgrasvloer (zonder puntlasten)". Maar het is duidelijk dat dit volgens jullie niet mag. Zonder dat ik daar echt een regel uit de wet over voorgeschoteld kreeg. Vind ik toch een beetje beperkend maar het zij zo.

mava105
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 jan 2017 12:22

Maak het toch niet zo ingewikkeld. Schrijf gewoon in de huurovereenkomst dat het terras moet gebruikt worden als een goed huisvader en dat het verboden is jacuzzi of zwembad te plaatsen. Sporen van puntlasten zijn huurschade, en kunnen op het einde verrekend worden met de huurwaarborg.
Hoe meer je in details gaat treden, hoe meer problemen ga je hebben. Straks ja je nog bepalen welk soort schoenen de gebruikers moeten dragen om op dat terras te komen, en of dat mag met of zonder hoed (kwestie van gewichtsbeperking) :lol:

sloeberken

#30 , 20 jan 2017 12:54

Het enige wat de Vlaamse wooncode zegt, dat het verhuurde goed moet dienen waarvoor het gebruikt word en het veilig is voor de gebruiker/huurder en zijn gezin.
Je kan niet gaan bepalen wat er geplaatst/gebruikt mag worden in u huurcontract voor hoofdbewoning.

https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 05498.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”