Appartement verhuren met 'doe het zelf' dakterras

djorkaef
Topic Starter

Appartement verhuren met 'doe het zelf' dakterras

#1 , 17 nov 2016 15:47

Beste,

Wij wonen in ons eigen klein appartement met dakterras van ongeveer 6x7m. Dit appartement is gekocht in een status waarbij het dakterras niet was afgewerkt, met name het was gewoon roofing met daarover een beschimmelde 'minigolf'-mat die ook uiterst glad was indien nat.

Enige tijd geleden tijdens mijn verlof heb ik dit 'doe het zelf' opgelost door dit heel secuur te verwijderen en op deze roofing plastic tegeldragers te leggen, hierop een houten raamwerk, met daarbovenop houten bankirai tegels en daarbovenop voor het grootste deel kunstgras. Al deze materialen heb ik tweedehands her en der gehaald, allemaal naar boven gesleurd, een hele week werk. Het resultaat ziet er prachtig uit en was binnen ons budget. Ook de afwatering gaat goed nu. Nu hebben wij voor weinig geld toch een mooi terras.

Nu wij gebruiken dat maar om 's avonds in de zon te kunnen eten of gewoon om van het uitzicht te genieten. Ik weet zelf dat ik niet op de rand moet staan te springen of dat ik daar geen beachvolley op moet spelen.

Als wij dit gaan verhuren en daar komen mensen die met een hele familie heen en weer gaan lopen daarop, vallen en opstaan, springen, zware tafels met smalle poten op zetten, bloembakken aanbrengen, dingen die omvallen.... Dan heb ik in de huidige status mijn twijfels of die bankirai tegels of dat houten framewerk dat gaan kunnen houden in sterkte of stabiliteit.

We komen nu door omstandigheden op een punt waarin dat appartement kan verhuurd of verkocht worden.

En je begrijpt wel dat ik nu wat begin te twijfelen over wat ik met dat terras moet. Kan ik in de beschrijving gewoon zetten 'terras in de staat waarin het zich bevindt; voorzichting mee zijn; goede huisvader, niet bedoeld om dingen op te zetten, niet bedoeld om op te lopen...' of wat moet ik daar mee? Terug afbreken? Of versterken maar dan nog niet 100% zeker zijn dat dit de hevigste kanjers en toestellen kan dragen?

Als de nieuwe huurder/eigenaar 120kg weegt en zich neerploft in een terrasstoel met puntige stoelpoten, die vervolgens erdoor zakt en de roofing van de onderbuur beschadigt, dan is dat wel een probleem.

Had graag jullie mening gehad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill

#2 , 17 nov 2016 16:05

Wat zegt de basisakte? Dat is dan uiteraard van belang. In de meeste basisaktes is voorzien dat niet enkel het dak, maar ook het dakterras gemeenschappelijk is. Dit neemt niet weg dat enkel de eigenaar, wiens appartement aansluit bij het dakterras, het effectief gebruikt.

https://www.google.be/search?q=Wie+beta ... e&ie=UTF-8
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

LeenW

#3 , 17 nov 2016 16:07

Hoe hebt u ooit een vergunning gekregen voor zo'n gevaarlijke constructie?

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2016 16:14

Indien u geen exclusief genot hebt van dat dak moet je het verwijderen.
Hebt u dat wel dan moet er een bouwvergunning zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette

#5 , 17 nov 2016 18:38

Waarom moet men een bouwvergunning hebben om bestaande roofing op een bestaand dakterras te vervangen door rubberen tegels en bankirai?

(en bankirai platen kunnen echt wel wat gewicht verdragen).

asperger

#6 , 17 nov 2016 19:19

Waarom moet men een bouwvergunning hebben om bestaande roofing op een bestaand dakterras te vervangen door rubberen tegels en bankirai?

(en bankirai platen kunnen echt wel wat gewicht verdragen).
Bestemmingswijziging.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill

#7 , 17 nov 2016 19:39

Vraag

Mijn appartement is het dakappartement van het gebouw. Aan de achterkant van mijn appartement is er nog een heel stuk plat dak. Wat zegt de wetgeving over het bouwen van een dakterras hierop?

Antwoord

Je zal volgens advocaat Mark Huygen de basisakte van het appartementsgebouw moeten nakijken. "Dit dak is ongetwijfeld eigendom van de vereniging van mede-eigenaars en is aldus in onverdeeldheid."

"Indien je dit gedeelte van het dak wil inrichten als terras zal je eerst op de dienst stedenbouw moeten informeren of dit toegelaten is en vervolgens dit voorleggen in de algemene vergadering van mede-eigenaars."
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... dakterras/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mava105

#8 , 17 nov 2016 20:21

Als je iets bouwt, moet het voldoen aan de wettelijke normen qua draagkracht. Voor een betonplaat is dat 200 Kg/m²

djorkaef
Topic Starter

#9 , 21 nov 2016 13:32

Beste,

Het wordt hier precies nogal moeilijk gemaakt. Het gaat gewoon om een appartement met terras.
Dat was zo al toen wij dat kochten.

Dit is niet iets gemeenschappelijks of iets wat een bestemmingswijziging is, wij hebben enkel de onderlaag van dat terras (een mat) vervangen door een waterpas houten constructie met kunstgras over. Functioneel blijft het gewoon een terras. Constructie ongeveer zoals dit gedaan is maar dan met houten tegels zoals in de tweede foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Als je iets bouwt, moet het voldoen aan de wettelijke normen qua draagkracht. Voor een betonplaat is dat 200 Kg/m²"
Dit is slechts een laag die boven de roofing van het dak ligt, ongeveer 5-10cm hoger. Wat is de benodigde draagkracht voor zo iets?
Ben zeker dat het 200kg/m² kan dragen maar niet als je het laat vallen vanaf 1 meter hoogte of als je het concentreert op een paal van 1cm².
En wat als je dat bouwt met 2de hands materialen die in kracht verliezen?
Wat is het verschil met nieuw bouwen en die dan na 5 jaar zijn kracht verliest? Moet jaarlijks herkeurd worden ofzo?
Toch allemaal maar heel onduidelijk.

"Dit dak is ongetwijfeld eigendom van de vereniging van mede-eigenaars en is aldus in onverdeeldheid."
Niet van toepassing hier.

"Bestemmingswijziging."
Hoezo? Volgens mij ook niet van toepassing.

"Indien u geen exclusief genot hebt van dat dak moet je het verwijderen.
Hebt u dat wel dan moet er een bouwvergunning zijn."
Een bouwvergunning nodig om de vloer van uw dakterras te veranderen?

Lijkt wel dat ik enorm in het nauw gedreven wordt hier met tientallen regels, vraag me af hoe een doe-het-zelf winkel kan bestaan op die manier.

Heb hier enkel nog maar antwoorden gekregen op het feit dat ik die aanpassing blijkbaar niet eens mocht uitvoeren.
Dus we komen niet eens tot het verhuren er van?
Laatst gewijzigd door djorkaef op 21 nov 2016 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.

asperger

#10 , 21 nov 2016 13:36

Aangezien u alles beter weet hebt u geen behoefte aan dit forum.
Vergeet dus de antwoorden die je hebt gekregen, niettegenstaande ze wel correct zijn.
Om een antwoord te krijgen dat u past raad ik u aan naar een café te gaan en één of meer gratis
rondjes te geven. Dan krijg je als dank misschien gelijk.

djorkaef
Topic Starter

#11 , 21 nov 2016 13:39

dubbel
Laatst gewijzigd door djorkaef op 21 nov 2016 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

djorkaef
Topic Starter

#12 , 21 nov 2016 13:44

Aangezien u alles beter weet hebt u geen behoefte aan dit forum.
Vergeet dus de antwoorden die je hebt gekregen, niettegenstaande ze wel correct zijn.
Om een antwoord te krijgen dat u past raad ik u aan naar een café te gaan en één of meer gratis
rondjes te geven. Dan krijg je als dank misschien gelijk.
Bouwvergunning nodig om enkele bankirai tegels op mijn bestaand terras met vloerbekleding te leggen?
Mijn dakterras dat ongetwijfeld eigendom is van de mede-eigenaars?
Bestemmingswijziging door een glad stuk tapijt te vervangen door houten tegels?
Zonder enige referentie?

Dat lijkt me eerder cafepraat.
Wie geeft er u dan gelijk? Men spreekt u juist tegen hier, dat ben ik niet.
Moet ik juridisch advies aannemen van iemand die zichzelf asperger noemt en hier zelf tegengesproken wordt door derden?
En die mij vervolgens zegt dat ik maar op cafe moet gaan zonder nader op mijn bijkomende argumenten en foto's verder te gaan?

Iemand anders misschien die me op een taktvolle manier wat verder kan helpen met de extra gegeven informatie?

asperger

#13 , 21 nov 2016 13:56

Je bent al geholpen.
Je wil enkel gelijk krijgen maar beseft zelfs dat nog niet!
Probeer volgende bron -die reeds vermeld werd- eens begrijpend te lezen,
of vraag bijstand daarvoor aan iemand uit uw omgeving:

djorkaef
Topic Starter

#14 , 21 nov 2016 14:07

Je bent al geholpen.
Je wil enkel gelijk krijgen maar beseft zelfs dat nog niet!
Probeer volgende bron -die reeds vermeld werd- eens begrijpend te lezen,
of vraag bijstand daarvoor aan iemand uit uw omgeving:

best asperger,

jij hebt ook al lang je weerwoord van mijnentwege gehad maar beseft zelfs dat nog niet!

uw artikel zegt

"Vraag
Mijn appartement is het dakappartement van het gebouw. Aan de achterkant van mijn appartement is er nog een heel stuk plat dak. Wat zegt de wetgeving over het bouwen van een dakterras hierop?"

Ik heb verdorie een dakappartement met daarin een deur met derpel die onmiddellijk leidt naar een verlicht dakterras van 6x7m, dat volledig omheind is met ijzeren balustrades van 1.20m hoog en ik heb 2 buren op hetzelfde verdiep die dit ook allen hebben (balustrade loopt gewoon door) en daar een volledig houten terras op hebben, zelfde gemeenschappelijke appartementsblok!

Jij haalt daarentegen artikelen boven van iemand die toevallig gezien heeft dat aan de achterkant van zijn appartement een stuk plat dak is.
En dan ga je mij nog wat kleineren als ik zeg dat dit volgens mij niet van toepassing is.
Ook weinig te doen vandaag zeker. Ik zou denken dat je een 'troll' bent maar het zal wel aan iets anders liggen me dunkt.
Laatst gewijzigd door djorkaef op 21 nov 2016 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

asperger

#15 , 21 nov 2016 14:11

Als in de basisakte van het gebouw vermeld is dat DIT "dak" uw terras is dan is het in orde.
Dat werd toch ook al geantwoord!

Herlees ALLE antwoorden eens aandachtig.

Terug naar “Huren”