Beslissingen maken achter de rug van mede-huurder

SenaB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beslissingen maken achter de rug van mede-huurder

#1 , 14 okt 2016 13:27

Beste,

Stel dat je met twee personen een appartement huurt, beide als hoofdhuurder, en de ander persoon maakt zonder dit eerst te overleggen een zeer ingrijpende beslissing over het appartement (in dit geval de registratie van het appartement als handelsadres van zijn net opgerichte eenmanszaak).
Is dit dan ernstig genoeg om via het vredegerecht het huurcontract te laten ontbinden, en de opzegvergoeding volledig te laten doorrekenen aan de overtreder? Als er twee huurders zijn die op gelijke voet staan met elkaar, moet alles in samenspraak gebeuren, toch?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 14 okt 2016 13:45

Zolang de medehuurder (de helft van) de huur niet als bedrijfskost opneemt waardoor de verhuurder die in het huurkontrakt zakelijk gebruik uitsloot de extra belastingen die hij daardoor moet betalen zou terugvorderen is er geen vuiltje aan de lucht.

Als uw medehuurder (gemeenschappelijke) ruimte zou gaan inpalmen voor de uitvoering van z'n eenmanszaak dan is dat wat anders.

Je kan het vergelijken met het opgeven van het thuisadres wanneer je een abonnement onderschrijft. Dit is ook hier enkel een correspondentieadres.

SenaB
Topic Starter

#3 , 14 okt 2016 13:56

Als uw medehuurder (gemeenschappelijke) ruimte zou gaan inpalmen voor de uitvoering van z'n eenmanszaak dan is dat wat anders.
Dit is inderdaad het geval. Het gaat om de volledige ruimte die eigenlijk de gemeenschappelijke woonruimte is.

Maar waar ik voornamelijk een probleem mee heb, is dat al mijn bezittingen op hetzelfde adres terug te vinden zijn en ik van slechts enkele nog over een aankoopbewijs beschik, indien ik ooit zou moeten bewijzen wat van mij is aan een deurwaarder. Op zich heeft hij mijn privé-bezit ingebracht in zijn onderneming, zonder mij hier eerst over te consulteren.

Zijn argument daartegen is dat hij enkel de gemeenschappelijke ruimte gaat registreren en niet mijn persoonlijke kamer waar al mijn spullen staan. Maar als ik het goed begrijp kan ik dan als tegenargument gebruiken dat hij die beslissing over de gemeenschappelijke ruimte niet kan maken zonder mijn toestemming?

Reclame

SenaB
Topic Starter

#4 , 14 okt 2016 14:17

En in principe is het volledige appartement gemeenschappelijk volgens mij. We huren samen hetzelfde tweeslaapkamerappartement, en onze namen staan beide op het contract, we verwijzen gewoon naar onze slaapkamers als persoonlijke ruimte.
Ik betaal 485 euro per maand van de huur omdat ik meer verdien en de grotere slaapkamer heb, en hij betaalt 385 euro. Ik draag dus ook veel meer bij aan de huurkosten.

mava105

#5 , 14 okt 2016 15:39

En ik weet niet of een eventuele DW gaat stoppen met opschrijven van de inboedel bij de living (aangegeven plaats van aftrek fiscus) Die schrijft alles op wat in het appartement staat, dus ook wat in de slaapkamers staat, ook de auto in de garage, of zelfs al hij enkel maar op straat staat. .

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 okt 2016 19:22

Beste,

Stel dat je met twee personen een appartement huurt, beide als hoofdhuurder, en de ander persoon maakt zonder dit eerst te overleggen een zeer ingrijpende beslissing over het appartement (in dit geval de registratie van het appartement als handelsadres van zijn net opgerichte eenmanszaak).
Is dit dan ernstig genoeg om via het vredegerecht het huurcontract te laten ontbinden, en de opzegvergoeding volledig te laten doorrekenen aan de overtreder? Als er twee huurders zijn die op gelijke voet staan met elkaar, moet alles in samenspraak gebeuren, toch?

Alvast bedankt
Ik zou denken dat elke beperking van het genotsrecht enkel onderling overeengekomen kan worden (als het niet in de huurovereenkomst staat). Dus tenzij u in een of andere overeenkomst bepaalt dat hij zijn handelsadres daar niet mag plaatsen, zie ik niet in waarom hij dat niet zou mogen.

Het plaatsen van een adres is niet iets dat op zich uw genot direct ernstig beperkt. Het KAN een probleem vormen, maar is dat op zich niet. U had imho een verbod op het plaatsen van zijn handelsadres op voorhand moeten overeenkomen.

Over wat u in de gemeenschappelijke ruimtes (al dan niet expliciet afgesproken) kan plaatsen (zijn boekhouding, bureau, stockageruimte, ...) moet u onderling overeenkomen. Opnieuw: indien u niets afgesproken had, kan hij daar alles plaatsen... Indien u geen overeenkomst had over uw slaapkamer, kan hij ook daar alles plaatsen. Het hangt dus héél erg af van wat u samen overeengekomen bent (en wat u daarvan kan bewijzen). Zonder specifieke overeenkomst, huurt hij/zij samen met jou de volledige woning, niet enkel zijn eigne kamer.

" Op zich heeft hij mijn privé-bezit ingebracht in zijn onderneming, zonder mij hier eerst over te consulteren. "

Dat heeft hij niet. Het is niet omdat men jouw bezit als zijn eigendom kan beschouwen, dat dit ook in zijn onderneming zou zitten. Mocht hij privé-schulden hebben zonder zelfstandige te zijn, zouden je goederen evengoed opgeschreven kunnen worden.

"Zijn argument daartegen is dat hij enkel de gemeenschappelijke ruimte gaat registreren en niet mijn persoonlijke kamer waar al mijn spullen staan."

Daar vertelt hij je niet de waarheid (al dan niet bewust): hij kan niet enkel 1 ruimte registreren als zijn bedrijfsruimte. Alle goederen in de gemeenschappelijke woning kunnen opgeschreven worden, al zullen wel wat gerechtsdeurwaarder de spullen in "jouw" kamer, als die niet onredelijk lijken, niet opschrijven (maar je moet dat niet als zekerheid nemen). Hij kan wel voor de belastingen enkel een aantal m²'s aanrekenen als kost voor zijn onderneming, maar dat staat los van beslagleggingen.

SenaB
Topic Starter

#7 , 17 okt 2016 14:26

Goed, ik kan het begrijpen dat het niet illegaal is voor hem om zijn uitbatingszetel te veranderen. Maar dit heeft zoveel impact, er zijn zoveel zaken die eerst in samenspraak bekeken of herbekeken hadden moeten worden.
Hoeveel van de energiekosten worden ingeracht in de zaak? Betaalt de zaak onderhuur aan mij? Is het nog eerlijk dat ik 100 euro van de huur meer betaal nu hij zich eigenlijk de gemeenschappelijke ruimte toe-eigent? Het feit dat hij niet het fatsoen heeft gehad om hier over te praten alvorens iets te ondernemen vind ik voldoende om via de vrederechter het contract te laten verbreken.
Ook besef ik dat mijn eigendommen eveneens opgeschreven zouden kunnen worden indien hij privé schulden maakt, maar door het variabele inkomen van zelfstandigen is het risico toch groter, dus dan is pro-actieve communicatie toch wel gepast.
Dat is ook wat de advocaat zei die ik sprak via eerstelijnsbijstand, volgens hem is dit genoeg om het contract te verbreken en hem te laten opdraaien voor de opzegvergoeding.

Verder kan ik ook eventueel de volgende zaken tegen hem gebruiken?

Hij heeft de huisbaas er telefonisch iets over gezegd, maar kan geen geschreven toestemming voorleggen, voor zover ik weet.

Hij heeft in principe de afgelopen acht maanden fraude gepleegd met zijn statuut. Al die tijd heeft zijn uitbatingsadres op zijn vorige verblijfplaats gestaan, terwijl hij toch hier zijn activiteit uitvoerde. Om die reden maakt hij nu pas de facturen op voor al het werk dat hij sinds mei heeft gedaan. Hij heeft me dit alles nog zelf verteld voor dat het samenwonen begon mis te lopen. Hoe ernstig is dit? Dit betekent ook dat hij in die acht maanden geen inkomen heeft gehad. Als deze informatie geweten was, hadden ik en de huisbaas het contract in de eerste plaats niet getekend.

Terug naar “Huren”