Beste,
Stel dat je met twee personen een appartement huurt, beide als hoofdhuurder, en de ander persoon maakt zonder dit eerst te overleggen een zeer ingrijpende beslissing over het appartement (in dit geval de registratie van het appartement als handelsadres van zijn net opgerichte eenmanszaak).
Is dit dan ernstig genoeg om via het vredegerecht het huurcontract te laten ontbinden, en de opzegvergoeding volledig te laten doorrekenen aan de overtreder? Als er twee huurders zijn die op gelijke voet staan met elkaar, moet alles in samenspraak gebeuren, toch?
Alvast bedankt
Ik zou denken dat elke beperking van het genotsrecht enkel onderling overeengekomen kan worden (als het niet in de huurovereenkomst staat). Dus tenzij u in een of andere overeenkomst bepaalt dat hij zijn handelsadres daar niet mag plaatsen, zie ik niet in waarom hij dat niet zou mogen.
Het plaatsen van een adres is niet iets dat op zich uw genot direct ernstig beperkt. Het KAN een probleem vormen, maar is dat op zich niet. U had imho een verbod op het plaatsen van zijn handelsadres op voorhand moeten overeenkomen.
Over wat u in de gemeenschappelijke ruimtes (al dan niet expliciet afgesproken) kan plaatsen (zijn boekhouding, bureau, stockageruimte, ...) moet u onderling overeenkomen. Opnieuw: indien u niets afgesproken had, kan hij daar alles plaatsen... Indien u geen overeenkomst had over uw slaapkamer, kan hij ook daar alles plaatsen. Het hangt dus héél erg af van wat u samen overeengekomen bent (en wat u daarvan kan bewijzen). Zonder specifieke overeenkomst, huurt hij/zij samen met jou de volledige woning, niet enkel zijn eigne kamer.
" Op zich heeft hij mijn privé-bezit ingebracht in zijn onderneming, zonder mij hier eerst over te consulteren. "
Dat heeft hij niet. Het is niet omdat men jouw bezit als zijn eigendom kan beschouwen, dat dit ook in zijn onderneming zou zitten. Mocht hij privé-schulden hebben zonder zelfstandige te zijn, zouden je goederen evengoed opgeschreven kunnen worden.
"Zijn argument daartegen is dat hij enkel de gemeenschappelijke ruimte gaat registreren en niet mijn persoonlijke kamer waar al mijn spullen staan."
Daar vertelt hij je niet de waarheid (al dan niet bewust): hij kan niet enkel 1 ruimte registreren als zijn bedrijfsruimte. Alle goederen in de gemeenschappelijke woning kunnen opgeschreven worden, al zullen wel wat gerechtsdeurwaarder de spullen in "jouw" kamer, als die niet onredelijk lijken, niet opschrijven (maar je moet dat niet als zekerheid nemen). Hij kan wel voor de belastingen enkel een aantal m²'s aanrekenen als kost voor zijn onderneming, maar dat staat los van beslagleggingen.