Huuropzeg conflict

Jath
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg conflict

#1 , 16 sep 2016 22:38

Ik en mijn vriendin zijn uiteen en hebben besloten ons huurcontract op te zeggen dat op beide namen staat. Ik heb al getekend, zij moet nog (maar ging dit volgende week doen). Dit was een contract van 9 jaar en wordt nu na minder dan 1 jaar verbroken. De verhuurder heeft in dat geval dus recht op 3 maanden huuropzeg. Zij blijft er echter wonen en ze gaat samen met de verhuurder een nieuw contract opstellen enkel op haar naam. Dit vond ik al raar, maar volgens het immo is dat technisch correct maar wel zeer ongebruikelijk in die situatie dat die huuropzeg dan toch wordt aangerekend.
Nu moet dus volgens het contract 'de huurder' dit betalen. Wie is dat? Zij vind dat ik de opzeg volledig moet betalen omdat ik de relatie geëindigd heb tussen ons. Heeft zij een poot om op te staan? Ben ik sowieso in orde voor de wet als ik slechts de helft betaal?
Wij hadden oorspronkelijk onderling al afgesproken dat ik sowieso de helft van de opzeg zou betalen ook al zou er geen geweest zijn (omdat enkel een schrapping van mijn naam ook zou volstaan maar dat wil de verhuurder dus niet)

Mvg

Jath

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 sep 2016 08:41

Hoe is die huurwaarborg samengesteld geweest bij aanvang huurcontract. Was u wettelijk samenwonend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jath
Topic Starter

#3 , 17 sep 2016 13:13

Nee wij zijn/waren niet wettelijk samenwonend. Ook niet gehuwd.
Het gaat ook niet over de huurwaarborg maar over de kost van het verbreken van het contract (3 maanden huur).
Maar om te antwoorden: Dit was 2 maanden huur en wij hebben alle 2, één maand gedoneerd. De huurwaarborg is nog niet vrijgegeven aangezien de contractbreuk op dit moment enkel nog maar getekend is door mezelf. Hier is echter (nog) geen discussie over.

Reclame

sloeberken

#4 , 17 sep 2016 19:02

Je hebt beide het contract getekend, bij vervroegde opzeg kan verhuurder 3 maand schadevergoeding vragen + u 3 maand opzeg.
Dit is enkel van toepassing als het huurcontract geregistreerd is. Bij niet registratie hoef je geen opzeg termijn en schadevergoeding te betalen.

Jath
Topic Starter

#5 , 18 sep 2016 00:19

Je mist de essentie van mijn vraag namelijk dat mijn ex-vriendin vind dat ik het volledige bedrag moet betalen aangezien ik haar verlaten heb... Ben ik sowieso in regel als ik slechts de helft betaal? Over het feit dat we die opzeg moeten betalen is geen discussie, enkel onderling tussen mij en mijn ex.

sloeberken

#6 , 18 sep 2016 08:36

Je mist de essentie van mijn vraag namelijk dat mijn ex-vriendin vind dat ik het volledige bedrag moet betalen aangezien ik haar verlaten heb... Ben ik sowieso in regel als ik slechts de helft betaal? Over het feit dat we die opzeg moeten betalen is geen discussie, enkel onderling tussen mij en mijn ex.
Als je op de laatste regel van mijn vorige vraag nee antwoord, betaal jij de helft van de schadevergoeding.
Je hebt u opzeg verkeerd aangepakt, je had de ontbinding aan de vrederechter moeten vragen.
Betaal u deel als het later toch voor de vrederechter komt sta je sterk.

Blaatpraat

#7 , 19 sep 2016 10:25

Jij moet de helft van de wederverhuringsvergoeding betalen.
Jij krijgt ook de helft van de waarborg terug (tenzij deze niet 50/50 betaald is tussen jullie beiden).

Terug naar “Huren”