mag je uw loon verkopen

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mag je uw loon verkopen

#1 , 15 sep 2016 20:30

stel je hebt heel veel overuren gemaakt en een collega wil deze overuren overkopen om zo extra verlof te hebben
en zelf de overuren aan een gunstig tarief te verzilveren

in principe blijven de fiscale en sociale bijdragen hetzelfde

is dit legaal of niet?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 sep 2016 21:33

Het probleem situeert zich in je stelling: je overuren kàn je niet verkopen, want ze zijn en blijven van jou; aan jou toegekend door je werkgever. Je kan je werkgever wel vragen om de overuren op een andere manier te vergoeden, maar ze zijn door jou niet overdraagbaar aan een ander persoon. Stel nu nog dat je met je collega die overdracht zou overeenkomen. Dan zou je werkgever dat gewoon weigeren. Want die andere mens heeft die overuren niet gepresteerd. en een papaierje waarop jij verklaart dat je de overuren overdraagt aan een andere mens heeft totaal geen waarde.

de reden
Topic Starter

#3 , 16 sep 2016 09:03

Dan zou je werkgever dat gewoon weigeren.
voor de werkgever blijft het ook gelijk of hij een overuur aan werknemer A of B betaald kost evenveel
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

sloeberken

#4 , 16 sep 2016 11:30

Hoe ga je deze verkopen, overdragen zou misschien nog lukken met toestemming van de werkgever, als dit al geen fraude zou zijn.
Maar er geld voor krijgen? hoe ga je beiden dit regelen met de belastingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#5 , 16 sep 2016 11:48

Mijn werkgever heeft onlangs een systeem in het leven geroepen waar werknemers verlofdagen (ik weet wel niet meer exact over welk type verlof (ADV, recup,...) het gaat) kunnen "schenken" aan andere werknemers uit solidariteit. Zo kunnen werkenemers die hun verlof niet "op krijgen" een antal van die dagen schenken aan bijvoorbeeld een werkenemer met een ernstig ziek kind, die daardoor veel thuis moet zijn. Deze dagen worden dus wel niet verkocht, maar overgezet van de éne persoon naar de andere. Ik ken de details niet van deze procedure, want ik vermoed dat dit fiscaal geen makkelijke materie is. Maar de mogelijkheid om verlofdagen te "schenken" bestaat dus in ons bedrijf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Topic Starter

#6 , 16 sep 2016 11:56

als dit al geen fraude zou zijn.

je verkoopt iets wat van jou is, hetgeen wat verkocht is word onderworpen aan dezelfde regels alsof je het niet verkocht hebt
volgens welke wet is dit dan fraude?

jefke007

#7 , 16 sep 2016 12:25

Heeft de werkgever daar overleg met de fiscus EN rsz gedaan ? Denk van niet.

fiscaal klopt het ook al niet , zelfs mensen met hetzelfde loon kunnen nog anders belast worden o.a door gezinslast en co

Op vlak van rsz zijn er nog veel grotere problemen denk ik?
Men zou bv zo de echtgenote van een dokter kunnen inschrijven zonder dat ze ooit werkt, en na 6 maanden dan ziektevergoedingen laten ontvangen.

Eigenlijk is de oplossing eenvoudig : de werkgever vraag een schriftelijke bevestiging aan belastingen en rsz.
Doet hij het niet - dan weet hij wel waarom hij het niet doet, omdat werkgever beseft dat het van geen kanten klopt

Gebruiker21

#8 , 16 sep 2016 13:13

Ik ben zeker van wel. We spreken over een multinational. Wees dus maar zeker dat alles conform de Belgische wetgeving is. Maar zoals ik al zei ken ik de details niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007

#9 , 16 sep 2016 13:25

in dat geval zie ik het probleem niet, als fiscus en rsz SCHRIFTELIJK hun akkoord hebben gegeven.
( blijf het hoe dan ook raar vinden, maar werkgever zal die bevesting wel niet laten zien ? )

Gebruiker21

#10 , 16 sep 2016 13:31

in dat geval zie ik het probleem niet, als fiscus en rsz SCHRIFTELIJK hun akkoord hebben gegeven.
( blijf het hoe dan ook raar vinden, maar werkgever zal die bevesting wel niet laten zien ? )
Denk je echt dat hier iemand die gebruik maakt van deze regeling, daar naar gaat vragen? Denk je echt dat ons sociaal secretariaat dit allemaal zou laten gebeuren als het juridisch / fiscaal gezien niet waterdicht is?

Ik weet trouwens niet of de regeling een schriftelijke bevestiging van fiscus en of rsz nodig heeft. Dat maak jij er van. Voor hetzelfde geld is die regeling perfect uitgewerkt binnen het bestaande wettelijke en fiscale kader, en is alles sowieso in orde, ook zonder schriftelijke toestemming van de overheid.

sloeberken

#11 , 16 sep 2016 13:32

als dit al geen fraude zou zijn.

je verkoopt iets wat van jou is, hetgeen wat verkocht is word onderworpen aan dezelfde regels alsof je het niet verkocht hebt
volgens welke wet is dit dan fraude?
Dan ontvang je toch niet aangegeven inkomsten, of zie ik dat verkeerd. wat als er een arbeidsongeval gebeurd.
Denk dat hier geen enkele werkgever mee akkoord zal gaan.
Wat als er een inspectie plaatsvind, A is aan werken terwijl hij in verlof is.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 16 sep 2016 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#12 , 16 sep 2016 13:32

Ik ben zeker van wel. We spreken over een multinational. Wees dus maar zeker dat alles conform de Belgische wetgeving is. Maar zoals ik al zei ken ik de details niet.
staat er dat je verlofdagen kan VERKOPEN? of dat je verlofdagen uit solidariteit kan WEGSCHENKEN.

Me dunkt een groot verschil.

Gebruiker21

#13 , 16 sep 2016 13:36

staat er dat je verlofdagen kan VERKOPEN? of dat je verlofdagen uit solidariteit kan WEGSCHENKEN.
Zoals ik reeds van in het begin zei, gaat het over wegschenken, niet over verkopen! Maar het geeft wel aan dat het puur overdragen van een verlofdag van één werknemer naar een andere, "technisch" gezien wel mogelijk is. Of deze ook kan "verkocht" worden, daar spreek ik me helemaal niet over uit.

sloeberken

#14 , 16 sep 2016 13:47

stel je hebt heel veel overuren gemaakt en een collega wil deze overuren overkopen om zo extra verlof te hebben
Hoe gaat die werkgever als de reeds ingegeven prestaties veranderen?

jefke007

#15 , 16 sep 2016 15:20

wegschenken : is ook wegschenken van de rsz-bijdragen daarop en alle daar uit voorkomende rechten (pensioen, ziekteverzekering, bijkomende vakantiegeld het jaar daarop, gelijkstelde dagen voor eventuele dop enz ). Eigenlijk is het meer schriftvervalsing.

M.i. is dat niet werkbaar en zal werkgever NOOIT een schritelijke verklaring van rsz en fiscus laten zien aan de werknemers, omdat er iets niets pluis aan is

Terug naar “Andere”