Heyhey. Ik zal even de situatie schetsen voor de echte vraag op jullie af te vuren. Ik ben gescheiden sinds 2008. Samen met mijn ex heb ik twee kinderen. Oorspronkelijk hadden we co-ouderschap. Beide kinderen verbleven week om week bij de andere ouder. Toch werd in een EOT vastgelegd dat ik maandelijks 200 euro aan onderhoudsgeld zou betalen (wat ook altijd is gebeurd).
Sinds 3 jaar woont een van de kinderen voltijds bij mijn ex. Wat begon als een tijdelijke wijziging op voorstel van de moeder vanwege moeilijke jaren die mijn dochter doormaakte tengevolge van de scheiding, is uitgedraaid op een permanente wijziging, tegen mijn zin maar mijn kind is op een leeftijd dat ze zelf kan beslissen. Aangezien moeder en dochter beide hebben gekozen om niet meer over te gaan naar de wekelijkse verhuis, kan ik enkel aanvaarden en de bittere pil slikken.
Het volledige kindergeld en studiebeurzen worden aan de moeder betaald, al sinds het begin. Daarbovenop betaal ik maandelijks 200 euro (100 euro per kind) als forfaitaire bijdrage in de kosten.
Nu wilt de moeder meer geld van mij krijgen, zogezegd enkel en alleen voor de vaste kosten die zij heeft voor mijn dochter.
Tot nu toe werden alle kosten betaald door de moeder met enerzijds mijn maandelijkse bijdrage en anderzijds het kindergeld en studiebeurzen. Gedurende een bepaalde tijd berekende zij op een of andere manier een bedrag dat niet nodig was voor de kosten en betaalde zij mij dat gedeeld door 2 elke maand terug. Dus, zonder zelf 1 euro uit eigen zak te gebruiken, werd tot nu toe alles betaald (er was zelfs maandelijks een overschot van hetwelk ik de helft terugkreeg).
Nu wil ze dus meer. De recent aangekochte caravan en jaarlijkse standplaats, 2 auto's minder dan 2 jaar geleden nieuw gekocht, nieuwe huisdieren, ed kosten blijkbaar teveel want "ze komen niet meer rond". Veel dreigementen met notaris en advocaat. "Want ik verdien meer dan haar..." Bovendien wil ze dat ik voor het ene kind volle pot alimentatie begin te betalen maar het kind dat nog bij beide verblijft wil ze ook nog altijd geld voor krijgen. Ze wil dus enkel herzien wat in haar voordeel is, en laten wat in haar voordeel is.
Met welke factoren wordt rekening gehouden om het nodige onderhoudsgeld te bepalen? 1 kind zit dus nu voltijds bij haar, het andere kind is nog steeds 50% bij ieder.
Kijkt men naar:
Inkomsten van ouder, ook van de nieuwe echtgeno(o)t(e)?
Min kosten van leningen huis?
Min kosten leningen auto?
Min brandverzekering?
Min kadastraal inkomen?
...
Ik verdien idd meer dan haar, maar zij betaalt nu al niks uit eigen zak en doet alles met kindergeld, studiebeurs en mijn maandelijkse bijdrage. Dan heb ik het niet eens over het feit dat ik uit eigen zak regelmatig eens wat extra geef aan de kinderen voor kleren, bij mij wordt er wél gezorgd voor ontspanning, ik rij regelmatig voor de kinderen, ook voor de ene die ginder verblijft en ook voor de andere als het "de week van de moeder" is, ik ga naar apotheker voor puistenzalf etc.
Juridisch zal ik weinig te zeggen hebben op dat vlak want in tegenstelling tot haar ben ik zo idioot geweest om niet als een gek ticketjes te verzamelen. Dus dat ik meer zal moeten betalen, zal niet veel aan te doen zijn. Maar het bedrag... vandaar dus de vraag, waar houdt de notaris allemaal rekening mee?