Herziening alimentatie

Marcus_Aurelius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Herziening alimentatie

#1 , 02 sep 2016 14:31

Heyhey. Ik zal even de situatie schetsen voor de echte vraag op jullie af te vuren. Ik ben gescheiden sinds 2008. Samen met mijn ex heb ik twee kinderen. Oorspronkelijk hadden we co-ouderschap. Beide kinderen verbleven week om week bij de andere ouder. Toch werd in een EOT vastgelegd dat ik maandelijks 200 euro aan onderhoudsgeld zou betalen (wat ook altijd is gebeurd).

Sinds 3 jaar woont een van de kinderen voltijds bij mijn ex. Wat begon als een tijdelijke wijziging op voorstel van de moeder vanwege moeilijke jaren die mijn dochter doormaakte tengevolge van de scheiding, is uitgedraaid op een permanente wijziging, tegen mijn zin maar mijn kind is op een leeftijd dat ze zelf kan beslissen. Aangezien moeder en dochter beide hebben gekozen om niet meer over te gaan naar de wekelijkse verhuis, kan ik enkel aanvaarden en de bittere pil slikken.

Het volledige kindergeld en studiebeurzen worden aan de moeder betaald, al sinds het begin. Daarbovenop betaal ik maandelijks 200 euro (100 euro per kind) als forfaitaire bijdrage in de kosten.

Nu wilt de moeder meer geld van mij krijgen, zogezegd enkel en alleen voor de vaste kosten die zij heeft voor mijn dochter.

Tot nu toe werden alle kosten betaald door de moeder met enerzijds mijn maandelijkse bijdrage en anderzijds het kindergeld en studiebeurzen. Gedurende een bepaalde tijd berekende zij op een of andere manier een bedrag dat niet nodig was voor de kosten en betaalde zij mij dat gedeeld door 2 elke maand terug. Dus, zonder zelf 1 euro uit eigen zak te gebruiken, werd tot nu toe alles betaald (er was zelfs maandelijks een overschot van hetwelk ik de helft terugkreeg).

Nu wil ze dus meer. De recent aangekochte caravan en jaarlijkse standplaats, 2 auto's minder dan 2 jaar geleden nieuw gekocht, nieuwe huisdieren, ed kosten blijkbaar teveel want "ze komen niet meer rond". Veel dreigementen met notaris en advocaat. "Want ik verdien meer dan haar..." Bovendien wil ze dat ik voor het ene kind volle pot alimentatie begin te betalen maar het kind dat nog bij beide verblijft wil ze ook nog altijd geld voor krijgen. Ze wil dus enkel herzien wat in haar voordeel is, en laten wat in haar voordeel is.

Met welke factoren wordt rekening gehouden om het nodige onderhoudsgeld te bepalen? 1 kind zit dus nu voltijds bij haar, het andere kind is nog steeds 50% bij ieder.

Kijkt men naar:
Inkomsten van ouder, ook van de nieuwe echtgeno(o)t(e)?
Min kosten van leningen huis?
Min kosten leningen auto?
Min brandverzekering?
Min kadastraal inkomen?
...

Ik verdien idd meer dan haar, maar zij betaalt nu al niks uit eigen zak en doet alles met kindergeld, studiebeurs en mijn maandelijkse bijdrage. Dan heb ik het niet eens over het feit dat ik uit eigen zak regelmatig eens wat extra geef aan de kinderen voor kleren, bij mij wordt er wél gezorgd voor ontspanning, ik rij regelmatig voor de kinderen, ook voor de ene die ginder verblijft en ook voor de andere als het "de week van de moeder" is, ik ga naar apotheker voor puistenzalf etc.

Juridisch zal ik weinig te zeggen hebben op dat vlak want in tegenstelling tot haar ben ik zo idioot geweest om niet als een gek ticketjes te verzamelen. Dus dat ik meer zal moeten betalen, zal niet veel aan te doen zijn. Maar het bedrag... vandaar dus de vraag, waar houdt de notaris allemaal rekening mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 02 sep 2016 20:50

Jij zal je loonbrief/belastingsbrief moeten tonen. Jouw partner kan weigeren om haar inkomsten te tonen, maar omdat jullie samenwonen, woon je ook kostendelend samen.
Lening huis en auto zal in rekening gehouden worden.

Notaris? Voor een aanpassing van alimentatie zal je ex een verzoekschrift moeten indienen bij de familierechtbank.

Marcus_Aurelius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2016 07:44

En wat als de situatie wijzigt in die zin dat ik minder verdien? Ik was namelijk al van plan om ouderschapsverlof te nemen voor mijn jongste dochter (met mijn nieuwe echtgenote)? Ik las bovendien op meerdere plaatsen al dat autolening wordt beschouwd als luxe en niet ik rekening wordt gebracht?

Reclame

eylis

#4 , 04 sep 2016 10:03

Ik snap niet goed waarom je het over "de notaris" hebt?? Die kerel kan helemaal niets bepalen ivm alimentatiegeld. Die heeft ook helemaal niets te beslissen.
Om te beginnen: je hebt mondeling wijziging toegetstaan van het gevonniste EOT. Dit op vraag van de moeder (zgzgde moeilijke jaren). Ik som nu de punten op waar dit verhaal mank loopt:
- een minderjarige heeft nooit het recht te beslissen bij welke ouder ze/hij woont
- het zijn de ouders of de rechter die dat beslissen
- de som van alimentatie wordt beslist door de rechter en die neemt de kosten die je opsomt nooit in aanmerking (we leven 2016...)
- de loonstroken van de nieuwe partner mogen niet gevraagd worden (om het loon te schatten) deze persoon is géén wettelijke partij in deze bepaling. Er kan ook niet bewezen worden wat de werkelijke lasten zijn van deze partner (partner heeft misschien X aantal personen ten laste) en zelfs deze info kan en mag de rechter niet opvragen, dus hij kan niet bepalen of de samenwoonst voordelen oplevert voor de ouder!!
- Sta op onderlinge afspraak géén verhoging van het alimentatiegeld toe, want dat is je ook akkoord verklaren met de continue wijziging van de verblijfsregeling. Praktijk wijst uit dat ij dit soort situaties het niet verhogen van de alimentatie de terugkeer naar de normale verblijfsregling weer vergemakkelijkt...
- doe zoals madeliefje vertelt: als de moeder dit allemaal wil bereiken, zal ze langs de rechtbank moeten passeren en een verzoek indienen.
- ik raad je wel aan een vriendelijk doch besliste mail naar de mama te sturen waarin je meldt dat je voorstelt stilaan terug naar een 50/50 verblijfsregeling wil evoluteren gezien de dochter uit haar "moeilijke jaren" is. (gespreidt over een overgangsperiode naar overleg bepaald)
- vertel haar dat ze zich best eerst informeert over de rechten en plichten binnen het ouderschap en welke de realistische kans is dat ze deze zaak ook volkomen naar haar wens wint. Vermits procederen ook tijd én geld kost. Dat ze deze info best aan een objectief neutraal deskundige vraagt. Haar eigen advocaat die ze betaalt is dat niet echt: vermits deze zijn loon verdient zolang hij de zaak kan behartigen. :-)

Terug naar “Echtscheiding”