Mijn vraag lijkt opgelost: mag een eigenaar een pand te huur zetten en me daarna nog een maand huur eisen: blijkbaar kan dat. Echter mag er niemand het pand betrekken voor het einde van mijn huurperiode.
Zoals reeds gemeld heb ik nooit de intentie gehad om aangifte te doen van domiciliefraude. Maar mocht ik dat wel doen, ben ik dan medeplichtig? De nadelen heb ik reeds gemeld, voordelen voor mij zijn er nooit geweest. Bovendien kwam er slechts zeer zelden post binnen (die dan veelal uit de bus werd gevist vooraleer ik de brievenbus leefde). Zoals je weet werken de verschillende overheidsdiensten niet met een kruispuntendatabank, post op een ander adres laten toekomen kan quasi altijd zonder problemen.
Ja, ik zou dat veel vroeger hebben kunnen aangeven, maar wat had ik dan geriskeerd? Beëindiging van het huurcontract en op zoek te moeten naar een nieuwe verblijfplaats...
Niemand zegt dat u hieraan medeplichtig bent. Of 100% zeker zal veroordeeld worden... Het kan gewoon gebeuren. Het kan ook zijn dat het gerecht het niet zo nauw neemt en u er nooit iets van zal horen. Maar als ze hun werk volgens de letter van de wet uitvoeren kan je in de problemen komen.
Wil je dit risico echt nemen?
Mijn advies is om gewoon die maand te betalen. Op de lange termijn is dit voor u de makkelijkste weg.
Inderdaad, niemand mag uw woning betrekken zolang die nog verhuurd is aan u.