deurwaarder beslag goederen werkgever

gunther456
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

deurwaarder beslag goederen werkgever

#1 , 27 aug 2016 17:12

Ik werk in een winkel, deze staat op het rand van faillisement en kreeg onlangs een deurwaarder over de vloer welke alle goederen heeft genoteerd.
Tussentijds is een deel van deze goederen verkocht maar blijkbaar heeft mijn werkgever hiermee niet de deurwaarder betaald daar er gisteren een brief in de bus stak dat dinsdag de goederen in beslag zouden genomen worden om donderdag openbaar verkocht te worden. De winkel is op dit ogenblik gesloten voor vakantie gedurende 3 weken.

Mijn vragen zijn als volgt:
- kan de deurwaarder / polite mij als werknemer opbellen om de winkel te openen? (buiten de sloten op de deur, bevindt er zich een metalen volet achter de deuren welke enkel opent met een afstandsbediening; alsook bevindt mijn baas zich in het buitenland op dit moment)

- kan de deurwaarder / politie bij mij als werknemer thuis over de vloer komen als zij zien dat niet alle goederen meer aanwezig zijn?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 27 aug 2016 17:15

De deurwaarder heeft je zeker niet nodig om de deur te openen, daar zijn slotenmakers voor.

En neen bij u thuis gaan ze niet komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gunther456
Topic Starter

#3 , 27 aug 2016 17:21

denlowie,

Dank voor je antwoord.

Voor de deuren zie ik ook geen probleem, daarvoor inderdaad dat ze een slotenmaker meebrengen, maar een metalen volet? wat gaan ze daarmee doen, openslijpen?

Reclame

denlowie

#4 , 27 aug 2016 17:28

De slotenmaker heeft altijd een slijp schijf bij zich , en er is bijna altijd een sloten maker bij, zo niet dan roepen ze die op.

Maar het is niet 100% zeker dat men komt hoor, het is niet omdat dit zo geplant is dat dit ook gebeurt, want dit kost veel geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#5 , 27 aug 2016 17:39

Slotenmakers kunnen heel creatief zijn hoor. De kosten zijn uiteraard voor uw werkgever.

JPV

#6 , 27 aug 2016 18:30

- kan de deurwaarder / polite mij als werknemer opbellen om de winkel te openen? (buiten de sloten op de deur, bevindt er zich een metalen volet achter de deuren welke enkel opent met een afstandsbediening; alsook bevindt mijn baas zich in het buitenland op dit moment)
Men (deurwaarder) kan bellen, maar men kan u dat niet eisen. En als u geen opdracht kreeg van uw werkgever om derden binnen te laten, doet u dat niet. Bevelen van politie volgt u natuurlijk wel op, maar die zullen zoiets niet vragen.
- kan de deurwaarder / politie bij mij als werknemer thuis over de vloer komen als zij zien dat niet alle goederen meer aanwezig zijn?
politie bij vermoeden van heling

gunther456
Topic Starter

#7 , 27 aug 2016 18:56

Ik dank U allen voor Uw antwoorden.

Om even verder in te gaan op heling, kan de politie dus bij mij over de vloer komen moest mijn werkgever aanwezige goederen doen verdwijnen hebben of enkel als het gaat om gestolen goederen? En indien het gaat om verdwenen goederen, gaat de politie dan eerder niet langs op het prive-adres van mijn werkgever?

JPV

#8 , 27 aug 2016 19:15

Als men een vermoeden heeft dat u goederen waarop beslag gelegd is, weggenomen heeft, kan de politie bij u thuis een huiszoeking houden.

Art. 507. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] worden gestraft de beslagene en allen die voorwerpen waarop tegen hem beslag is gedaan, in zijn belang bedrieglijk vernietigen of wegmaken.

Bedragen zijn te vermenigvuldigen met 6 (en natuurlijk zal u de goederen die u zou verbergen moeten teruggeven).

Los van het feit of de deurwaarder of politie al dan niet kan langskomen, begin er niet aan. U riskeert een strafblad die uw verdere kans op tewerkstelling elders grondig schaadt (zal door anderen als diefstal geïnterpreteerd worden).

gunther456
Topic Starter

#9 , 27 aug 2016 19:42

Beste JPV,

Ik dank U ten zeerste voor Uw antwoord.

De situatie is dat ik op dit ogenblik alreeds een strafblad heb (voor een klein misdrijf, geen diefstal of geweldpleging of dergelijke), maar hier een gevangenisstraf met uitstel voor heb gekregen en ben op dit ogenblik nog in de uitstel periode. Ik heb ook helemaal geen intentie goederen weg te maken, het is gewoon indien mijn werkgever dit gedaan zou hebben, ik de mogelijke gevolgen voor mij wens te weten daar ik de kopzorgen van een huiszoeking wel kan missen.

Vallen goederen welke niet de eigendom van de firma zijn (en waar dus ook geen beslag op ligt) hier ook onder?
Bij voorbeeld: ik heb op dit ogenblik 2 telefoons en een laptop bij mij thuis welke in de winkel zijn binnengekomen ter reparatie met de bedoeling deze
te overhandigen aan de klanten eenmaal deze hersteld zijn, de betaling contant van de klant in ontvangst te nemen en dit geld aan mijn baas te overhandigen eenmaal hij terug is uit vakantie.

JPV

#10 , 27 aug 2016 20:47

zaken waar geen beslag op gelegd zijn, kan u met de toestemming van uw werkgever leggen waar u wil. Als u elke huiszoeking wenst te vermijden, zou ik wel voor een register zorgen waar de goederen die te maken hebben met de winkel liggen als ze niet in de winkel aanwezig zouden zijn. Indien u vermoedt dat de werkgever goederen heeft verduisterd, dient u dit onverwijld aan te geven. Zoniet zou een politieagent dit wel eens als een medeplichtigheid kunnen aanzien, als u als werknemer wél in België bent maar de werkgever niet en toch goederen verdwenen zijn. Dat lijkt me logisch.

Terug naar “Andere”