Verduistering kasbons in erfenis

katrien2008
Topic Starter

Verduistering kasbons in erfenis

#1 , 13 nov 2008 14:41

Beste forumleden, zou er mij iemand kunnen raad geven voor het volgende.

2 jaar geleden overleed mijn vader, hij was ondertussen voor de tweede maal getrouwd met mijn stiefmoeder dus.
Uit dat tweede huwelijk is er ook een dochter geboren, mijn half zus.

Ik heb dus geen contact meer met de familie, nu heb ik aanwijzingen dat er bij de nalatenschap het een en ander werd verduisterd door mijn stiefmoeder en mijn halfzus. Er blijkt een som aan kasbons niet aangegeven geweest te zijn, waar ik dus als zijn dochter zijnde , ook recht heb op een deel.

Nu mijn vraag
1/ als ik een advocaat inschakel, is de bank dan op zijn vraag of en hoeveel kasbons er waren op datum van zijn overlijden, verplicht te antwoorden?

2/ zo ja, als er kasbons waren, wat kan ik doen om mijn deel ervan te kunnen krijgen, ik heb al gehoord over inkorting en omzetting, maar is mijn stieffamilie verplicht om mijn deel uit te keren of niet?

Dank u wel aan allen die hierop een antwoord weten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 nov 2008 17:28

Katrien ,

indien jij het enig kind bent van uw vader uit eerste huwelijk ,erf jij samen met je halfzus de blote eigendom van zijn nalatenschap. Deze omvat eigen goederen ( vb. hetgeen hij had voor hij terug trouwde) plus de helft van de gemenschappelijke goederen. Het is niet altijd simpel deze van mekaar te onderscheiden. Jij hebt wel dezelfde rechten als je halfzus.
Concreet :
1. Dit vragen heeft geen zin. De bank zal u hetzelfde antwoorden als hetgeen zij heeft doorgegeven aan de Registratie en dat op de aangifte staat.
2. Veel beter vraagt U alle ' verrichtingen op effecten' die gebeurd zijn op naam van uw vader en/of uw stiefmoeder , gedurende de drie jaar voor zijn overlijden. Hieruit kan je afleiden wat er kan geweest zijn.

Zoals gezegd , erf je in principe slechts de blote eigendom. Uw stiefmoeder heeft het vruchtgebruik. U kan U evenwel laten uitbetalen , tegen een percentage afhankelijk van de leeftijd van stiefmoeder.

Succes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

katrien2008
Topic Starter

#3 , 13 nov 2008 19:38

Bedankt wanthon voor de uitleg.
Stel dat er kasbons gevonden worden aan toonder, hoe bewijs je dan aan wie ze feitelijk toebehoorden?

Als de bank kasbons uitbetaalt, inwisselt of doorverkoopt voor 1 van de erfgenamen, en wetende dat er nog erfgenamen zijn, gaat de bank hier dan niet in de fout?

Via derden heb ik informatie gekregen dat de bank '' informatie achter gehouden heeft'', ik dacht dat dit onmogelijk was, maar kijk....
Wat zou u mij aanraden te doen?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 13 nov 2008 19:51

Stel dat er kasbons gevonden worden aan toonder, hoe bewijs je dan aan wie ze feitelijk toebehoorden?
Bij mijn weten kan er niet betwist worden aan wie kasbons 'aan toonder' toebehoren. Diegene die ze 'toont' is de eigenaar.

Creatief

#5 , 13 nov 2008 20:04

Katrien

We ziitten in ongeveer dezelfde situtatie, maar dan nog erger.
Aangezien we voor het opvragen van ons overleden moeder van het kastje naar de muur werden gestuurd, wil ik je wel graag extra uitleg geven. Ik begin er ervaring in te krijgen.

Bij onenigheid bij vereffening-verdeling van een nalatenschap kunnen de erfgenamen de dagafschriften van spaar-, zicht en effectenrekeningen opvragen bij de financiële instelling, waar de overledene cliënt was.

Het bankkantoor levert deze duplicaten niet aan. De erfgenamen moeten de vragen stellen aan de zetel (dienst nalatenschappen).

De kosten van opvraging voor dagafschriften bedragen (o.a. bij KBC)

- per jaar: 43,56 € (btw inclusief) = listing
- per trimester: 10,89 € (btw inclusief) = llisting
- per dagafschrift: 10,89 € (btw inclusief)

Voor het opvragen van dagafschriften (rekeninguittreksels) en orders van aankopen en verkopen kan de bank tot 10 jaar terug gaan.

Om een kopie aan te vragen van ondertekende polissen (tak 21, 23, ...) of andere beleggingen, moet de vraag eveneens gesteld worden aan de hoofdzetel. Deze opvragingen zijn gratis, ook ondergetekende orders e.d. zijn gratis (bij KBC althans)

Wanneer erfgenamen de dagafschriften controleren, worden er ook verkoop- en aankoopordernummers meegedeeld (effectenrekening). Hier kan men zelfs tot in detail treden en zelfs een kopie van aankooporder of verkooporder opvragen.

Alle opvragingen vragen enorm veel tijd. Om een voorbeeld te geven: van 7 beleggingsvormen, waarvan we een kopie hebben aangevraagd, is er ondertussen nog maar ééntje per post verstuurd. Hier hebben we al 22 dagen op mogen wachten.

Vandaag is er een brief vertrokken om de listings aan te vragen van al de rekeningen. Hoe lang het zal duren voor we de duplicaten van de rekeninguittreksels zullen ontvangen, wachten we af.

Het kostte ons veel inspanning om alles op te vragen, maar de resultaten zijn verrassend. Uit een dom orderducumentje konden we weer een ongekend rekeningnummer van ons moeder achterhalen.

Uit ordernummers konden we achterhalen wie obligaties verzilverden en versluisde naar zijn eigen rekening. Ook ontdekten we dat er verschillende beleggingen niet in het effectendossier zaten, maar fysiek werden geleverd. Of deze verkocht zijn, moeten we nog afleiden uit de dagafschriften.

Negen jaar geleden moest ons moeder haar kluis in de bank verhuizen omdat het kantoor gevestigd zou worden in een nieuwbouw. Tijdens de verhuis heb ik een kopie geëist van alle effecten en kasbons, die in de kluis zaten.

Wedra ontvangen we de dagafschriften. Hieruit kunnen we dan weer afleiden welke effecten van negen jaar verzilverd zijn en aan wie ze zijn uitgekeerd.

Indien jijzelf beschikt over de nummers van kasbons, dan kan je je melden bij de hoofdzetel. Indien je hier niet over beschikt, dan vraag je alle rekeninguittreksels op. Het kost wel veel, maar dit moet je afwegen ten opzichte van hetgeen dan je terug mag eisen.

Zet door in je zoektocht. Je hebt nog 8 jaar de tijd, aangezien je pa al 2 jaar overleden is. Jouw erfgenamen moeten de last van onterving niet meedragen.

Indien je de rekeningnummers en effectendossiers niet kent van je vader, dan vraag je deze aan bij de Centrale Bank.

Veel moed!

wanton

#6 , 13 nov 2008 22:20

Aan de uitleg als ervaringsdeskundige vanwege Creatief is weinig toe te voegen. U kan dus als erfgenaam bijna alles laten uitzoeken wat gebeurd is via de rekening of zelfs cash.
Bij effecten aan toonder , Rebel, is het steeds mogelijk , wanneer de nummers op één of ander manier bekend zijn , te achterhalen wie de oorspronkelijke eigenaars waren , maw. wie vb. de kasbons heeft ingeschreven.

Dus Katrien , er kan heel wat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#7 , 13 nov 2008 22:59

Bij effecten aan toonder , Rebel, is het steeds mogelijk , wanneer de nummers op één of ander manier bekend zijn , te achterhalen wie de oorspronkelijke eigenaars waren , maw. wie vb. de kasbons heeft ingeschreven.
Daar heb je gelijk in wanthon, maar als ze nog niet uitbetaald zijn, maw, achtergehouden worden, is het ook niet mogelijk om dit te controleren.
En zelfs als ze wel uitbetaald worden, dan kan men nog verklaren dat men ze gekregen, gekocht of iets dergelijks gedaan heeft.
Echt sluitend is dat wel niet hé.

Creatief

#8 , 14 nov 2008 13:25

Als de kasbons nog niet geïnd zijn, dan zal de bank dit wel kunnen vertellen.

Indien de kasbons verzilverd zijn, dan wordt het tegoed meestal teruggestort op rekening. Dat vind je terug in de rekeninguittreksels. Indien de kasbons herbelegd zijn, dan verwacht ik dat je de herbelegging terugvindt in de dagafschriften van het effectendossier omdat geen enkel waardepapier meer fysiek geleverd wordt. (Sinds wanneer niet meer? 2008? 2007? of nog vroeger?) Persoonlijk heb ik nog kasbons in onze privékluis liggen, die pas aflopen in 2013. De nummers van de kasbons heb ik uit veiligheid opgeschreven. De eerste en laatste kasbon heb ik gekopieerd: een voorzorgmaatregel. :wink:

Mijn fysieke kasbons kan ik bijvoorbeeld met nieuwjaar of tijdens de geboorte van een kleinkind of andere aangelegenheid met mondjesmaat schenken aan onze kinderen. Indien de kids de kasbon(s) cash laten uitbetalen, is het natuurlijk voor de tegenpartij moeilijk om te bewijzen dat de begunstigde die heeft ontvangen.

Hier geef ik weer een tussenoplossing aan: bij elke schenking overhandig ik aan elk kind hetzelfde document, waarin ik laat ondertekenen dat ze de kasbon(s) hebben ontvangen en dat ze deze aanvaarden. Wanneer ik een kasbon cadeau doe, dan gebeurt dat wanneer alle kinderen thuis zijn.

Elk document (bankgift, handgift ...massief greenen tienerkamer, antiek meubel...) worden in dubbel opgemaakt: eentje voor ons en ééntje voor het kind. Ik wijs de kinderen er uitdrukkelijk op dat ze deze documenten levenslang moeten bewaren, ook na onze dood. Ze dienen immers ook om hun Eigen Vermogen te bewijzen.

Onze stelling is: geef elk kind evenveel! Deze stelling houdt de familie ook samen na een overlijden.

Ik gun mijn kinderen en ook andermans kinderen niet wat wij moeten doormaken. Van de jongste beleggingsverzekeringen hebben we nog geen enkel document ontvangen. Via telefoon kreeg ik te horen dat er een juridisch probleem is. Ik stel me dan ook de vraag, waar zit het juridisch probleem? In het gesjoemel van handtekeningen van de gevolmachtigde of van de beleggingsadviseur? Het betreft hier tak 23 met aanwijzing van telkens dezelfde begunstigde. De tak 23 was niet ondersteund door een overlijdenverzekering. De twee gigantische grote polissen werden meegerekend voor het bepalen van de successierechten. Met spanning wachten we ook hier verder af of het juridisch probleem wordt opgelost.

@ Katrien
Geef je zoektoch niet op!

Vaoke

#9 , 14 nov 2008 14:53

Nog een bijkomende tip voor de rechtzoekende(n) van een andere ervaringsdeskundige.
Wanneer je, op welke manier dan ook, in het bezit bent gekomen van de nummers van bedoelde kasbons aan toonder.. dan kan je (op goed geluk) ook een "voorzorgsmaatregel" toepassen en dat is VERZET laten aantekenen bij de terzake "bevoegde instelling" voor "Roerende Waarden"!!!
Ik heb dat ooit laten doen door één van m'n kliënten; het maakt overigens niet uit bij welke bank ze werden uitgegeven!
Afgezien daarvan is het maar goed dat men tegenwoordig geen kasbons aan toonder kan uitgeven!

Creatief

#10 , 14 nov 2008 19:38

@ Vaoke

En welke "bevoegde instantie" bedoel je hiermee? Centrale Bank? Of wie?

Vaoke

#11 , 14 nov 2008 20:32

Zie hierna de website van deze "nationale instelling":
http://www.roerendewaarden.be/nl_deposs ... sition.htm
de vormvoorwaarden e.a. verplichtingen kan je, zoals je kan zien, verder uitzoeken!

Creatief

#12 , 14 nov 2008 22:01

Bedankt Vaoke, ik zal de link bij mijn favorieten zetten.
Ondertussen hoop ik dat Katrien dit topic blijft volgen.

katrien2008
Topic Starter

#13 , 20 nov 2008 12:12

Dank aan allen voor de deskundige uitleg.
Ik heb ondertussen reeds bankuitreksels in mijn bezit, daarop kan ik weervinden dat er wel degelijk kasbons aangekocht zijn. Kan ik via die bankuitreksels ook de kasbon nummers zien, er staan nummers bij maar ik weet niet of dit de nummers van de kasbons zijn?

Op de vraag van mijn advocaat aan de bank, de lijst van het volledig aantal kasbons die op datum van overlijden bestonden, te bezorgen heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Nog een vraagje, hoe moet ik bewijzen dat die kasbons van mijn vader waren, als mijn stiefmoeder beweert dat ze van haar zijn? Inderdaad op kasbons aan toonder staat geen naam, of is het voldoende dat men kan bewijzen wie ze aangekocht heeft?

Creatief

#14 , 20 nov 2008 13:36

Ik heb ondertussen reeds bankuitreksels in mijn bezit, daarop kan ik weervinden dat er wel degelijk kasbons aangekocht zijn. Kan ik via die bankuitreksels ook de kasbon nummers zien, er staan nummers bij maar ik weet niet of dit de nummers van de kasbons zijn?

Of de nummers van kasbons te zien zijn op de rekeninguittreksels, hangt vermoedelijk af van de bankinstelling. Electronisch aangemaakte kasbons, maar ook andere kasbons worden oplopend genummerd. Je kent het bedrag van aankoop. Ga nu eens na hoeveel nummers er vermeld worden. Desnoods vraag je ook het aankoopborderel (aankooporder) op. Op het aankooporder staat het handteken van de persoon, die ze aangkocht heeft. Als buitenstaander kan ik over het al dan niet vermelden van de kasbonnuumers moeilijk oordelen, aangezien ik het rekeninguittreksel niet zie.
Op de vraag van mijn advocaat aan de bank, de lijst van het volledig aantal kasbons die op datum van overlijden bestonden, te bezorgen heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Dit duurt wel een tijdje voor dat die opvraging rond is. Onze aanvraag voor het hele dossier van 2 polissen is ondertussen al één volledige maand onderweg. Banken moeten alles 10 jaar lang bijhouden. Het zijn gigantische archieven! Het opzoekwerk is vermoedelijk een zenuwslopend werk.

Nog een vraagje, hoe moet ik bewijzen dat die kasbons van mijn vader waren, als mijn stiefmoeder beweert dat ze van haar zijn? Inderdaad op kasbons aan toonder staat geen naam, of is het voldoende dat men kan bewijzen wie ze aangekocht heeft?

Onder welk huwelijkstelsel was je vader met je stiefmoeder getrouwd? Je hebt een rekeninguittreksel: op wiens naam stond die rekening? Je vader of stiefmoeder of op beide namen?

Je hebt ook nog de mogelijkheid om nog verder te spitten: 10 jaar terug de dagafschriften opvragen + ook van spaarboekjes. Beleggingen worden meestal betaald met de zichtrekening. Het geld van de zichtrekening vindt zijn herkomst weer in een spaarboekje, want grote bedragen blijven nooit lang op een zichtrekening staan. De effectenrekening biedt ook soms een uitkomst op je vragen.

Het is een hele karwei om alles na te pluizen. Door alles na te pluizen kom je misschien nog andere verrassingen tegen. Voor het opvragen van dagafschriften zijn vooral de laatste 3 levensjaren van je vader belangrijk. Deze vallen in de nalatenschap.

Geef je zoektocht niet te snel op!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”