Als de kasbons nog niet geïnd zijn, dan zal de bank dit wel kunnen vertellen.
Indien de kasbons verzilverd zijn, dan wordt het tegoed meestal teruggestort op rekening. Dat vind je terug in de rekeninguittreksels. Indien de kasbons herbelegd zijn, dan verwacht ik dat je de herbelegging terugvindt in de dagafschriften van het effectendossier omdat geen enkel waardepapier meer fysiek geleverd wordt. (Sinds wanneer niet meer? 2008? 2007? of nog vroeger?) Persoonlijk heb ik nog kasbons in onze privékluis liggen, die pas aflopen in 2013. De nummers van de kasbons heb ik uit veiligheid opgeschreven. De eerste en laatste kasbon heb ik gekopieerd: een voorzorgmaatregel.
Mijn fysieke kasbons kan ik bijvoorbeeld met nieuwjaar of tijdens de geboorte van een kleinkind of andere aangelegenheid met mondjesmaat schenken aan onze kinderen. Indien de kids de kasbon(s) cash laten uitbetalen, is het natuurlijk voor de tegenpartij moeilijk om te bewijzen dat de begunstigde die heeft ontvangen.
Hier geef ik weer een tussenoplossing aan: bij elke schenking overhandig ik aan elk kind hetzelfde document, waarin ik laat ondertekenen dat ze de kasbon(s) hebben ontvangen en dat ze deze aanvaarden. Wanneer ik een kasbon cadeau doe, dan gebeurt dat wanneer alle kinderen thuis zijn.
Elk document (bankgift, handgift ...massief greenen tienerkamer, antiek meubel...) worden in dubbel opgemaakt: eentje voor ons en ééntje voor het kind. Ik wijs de kinderen er uitdrukkelijk op dat ze deze documenten levenslang moeten bewaren, ook na onze dood. Ze dienen immers ook om hun Eigen Vermogen te bewijzen.
Onze stelling is:
geef elk kind evenveel! Deze stelling houdt de familie ook samen na een overlijden.
Ik gun mijn kinderen en ook andermans kinderen niet wat wij moeten doormaken. Van de jongste beleggingsverzekeringen hebben we nog geen enkel document ontvangen. Via telefoon kreeg ik te horen dat er een juridisch probleem is. Ik stel me dan ook de vraag, waar zit het juridisch probleem? In het gesjoemel van handtekeningen van de gevolmachtigde of van de beleggingsadviseur? Het betreft hier tak 23 met aanwijzing van telkens dezelfde begunstigde. De tak 23 was niet ondersteund door een overlijdenverzekering. De twee gigantische grote polissen werden meegerekend voor het bepalen van de successierechten. Met spanning wachten we ook hier verder af of het juridisch probleem wordt opgelost.
@ Katrien
Geef je zoektoch niet op!