zweeds wagenmerk -Assistance

vv-ke
Topic Starter

zweeds wagenmerk -Assistance

#1 , 23 aug 2016 13:12

Beste
Wij zijn op vakantie geweest vorige week, het was allemaal heel leuk tot onze wagen een platte band kreeg. Via de Assistance van de wagen hebben wij een plaatselijke garagist gezien die onze wagen getakeld heeft omdat de band niet meer kon hersteld worden. En die plaatselijke garagist moest deze band dan ook nog eens bestellen (een pirelli). In 't beste geval zei ie heb je hem morgen terug de wagen, in 't slechtste geval pas overmorgen, maar dan kan je een vervangwagen krijgen van de assistance.

En inderdaad het was het slechtste geval, het zou een dag langer duren, dus we bellen om een vervangwagen te krijgen, die krijgen we pas omstreeks 16u, dus in tussentijd zaten wij vast in de bergen en konden we nergens heen. Plus die wagen moesten we een uur verder gaan ophalen (volgens viamichelin een uur, in werkelijkheid met verkeer pakt maar een 1.30u), uiteraard moesten we ook terug met de wagen komen, dus weeral een 1.30u retour. Maar goed de vervangwagen hebben we en kunnen daags nadien een uitstap doen.

Omdat we de garage waar onze auto stond passeren besluit ik omstreeks halfdrie te bellen met de vraag of hij toevallig nog niet gemaakt is. Ah nee de band komt pas om halfvijf binnen. Ok we rijden verder en bedenken ons dat het waarschijnlijk voor de morgen nadien gaat worden. Ondertussen krijg ik rond vier uur een smsje met de melding van de assistance dat we de wagen een dag langer mogen houden want de band is nog niet geleverd. Ik vind dit heel klantonvriendelijk, want ze weten immers als ze me opbellen dat ik inderdaad niet blij ga zijn. Maar ik bel ze toch maar op om mijn ongenoegen te uiten. En ook om te vragen wat er met de vervangwagen dient te gebeuren als we de herstelde wagen mogen ophalen? Ah die moet terug van waar je hem gaan halen hebt; dus ikke allez da's nog eens een paar uur in de wagen. Enfin er was niks tegen te beginnen, ze zijn wel nog zo 'vriendelijk' geweest om een ander afleverkantoor te zoeken, jammergenoeg nog altijd een uur rijden.

De dag dat de band uiteindelijk gerepareerd is, moet ik zelf weeral terugbellen naar de assistance omstreeks 15u om te horen hoever hij staat. En verrassing, de auto is ineens wel klaar! Wij dus naar de garage van herstelling, om daarna door te rijden naar het bedrijf van de huurwagens. In totaal zijn wij weeral 6 u onderweg geweest. en zat onze vakantie er dan ook bijna op....

Ze hebben ons beloofd de benzine die we opgereden hebben om de huurwagen op te halen deze terug te betalen en eveneens ook de telefoontjes die ik gemaakt heb (gem. 15 min. in gesprek met assistance).

Zouden we nog iets kunnen doen? Ik dacht een brief te sturen naar de klantendienst van die wagenmerk omdat ik vind dat dit niet kan. Het is een wagen van behoorlijk budget en je wordt van 't kastje naar de muur gestuurd. Ok ze gaan zeggen we hebben u toch geholpen. Maar de manier waarop.
Kan ik nog iets bij-eisen van 'gelede schade', bijv. gratis onderhoud ofzo, of weet ik veel? Allezins is dit het eerste en laatste automodel dat we kopen van dit merk!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 23 aug 2016 14:32

Vraag me af wat ze je nog meer kunnen vergoeden. Tijd?

U kan altijd proberen om een tegemoetkoming te verkrijgen maar vrees er voor.

Zij hebben hun diensten geleverd, weliswaar niet zoals u het in gedachte had.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2016 15:27

Allezins is dit het eerste en laatste automodel dat we kopen van dit merk!
Wat heeft dat merk u misdaan? Het is toch niet hun fout dat jij in een nagel of ander scherp voorwerp rijdt, waardoor uw band stuk is.

Reclame

Meeboo

#4 , 23 aug 2016 15:32

Hebt u een aparte verzekering voor deze assistance?
Of is dit een extraatje die bij de aankoop zat?

staan er ergens de voorwaarden en wachttijden in beschreven?

vv-ke
Topic Starter

#5 , 23 aug 2016 15:56

We hebben ook een assistance-verzekering bij de omnium. En inderdaad als je na drie jaar nog altijd op onderhoud gaat bij het automerk, dan wordt dat verlengd per jaar.
Nergens heb ik voorwaarden gevonden.

Neen het is zeker hun fout niet dat we platte band rijden (nochtans auto juist nog maar maandje oud, heb dit nog nooit voorgehad)
Het enige wat me serieus enerveert aan deze zaak is dat we voor ene onnozele band DRIE dagen moesten wachten! 't Was niet dat we op een onbewoond eiland zaten ofzo hé.

jef007

#6 , 23 aug 2016 16:39

wat heeft een band van één of ander merk te maken met uw zweeds automerk?

denlowie

#7 , 23 aug 2016 16:53

Het probleem is dat men geen serieus reserve wiel meer geeft zoals vroeger, vroeger reed ik naar Spanje en nam nog een extra wiel mee voor de zekerheid !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#8 , 23 aug 2016 17:17

banden gaan dan ook niet zo vlug meer kapot zoals vroeger.
Het enige wat me serieus enerveert aan deze zaak is dat we voor ene onnozele band DRIE dagen moesten wachten! 't Was niet dat we op een onbewoond eiland zaten ofzo hé.
U zat in de bergen. De voorraad autobanden kan in toeristischere, afgelegen gebieden effectief klein zijn. De levering van reserveonderdelen idem. Zeker als je dan bvb in Frankrijk Italiaanse banden wil hebben.

Men heeft je uit de nood geholpen zoals een normale verzekering zou doen. Meer kan je echt niet eisen.

vv-ke
Topic Starter

#9 , 24 aug 2016 08:09

akkoord we zaten in de bergen, maar we zaten op een uurtje van Valence waar een garage van dat merk is. Waarschijnlijk zouden ze daar rapper ons kunnen helpen hebben... En inderdaad ze hebben ons uit de nood geholpen, maar ook veel miserie gegeven door het heen en weer moeten rijden.
Allezins gisteren ben ik in de garage geweest hier in belgie en die man daar zei toch dat het niet kon, dat dat niet de service is waarvoor het automerk staat en hij zei me toch eventueel een verslag op te sturen naar de verkoper van onze auto. Hij vond ook wat bij de haren getrokken de levertermijn.

Het gaat niet over de banden en een zweeds automerk, het gaat over dat merk hunne assistance die onlogisch werkt.

mava105

#10 , 24 aug 2016 08:28

Garages zijn altijd al een probleem geweest in Frankrijk, en al helemaal zeker in het vakantieseizoen.
Er zullen in dat land niet veel garages zijn die Italiaanse banden in voorraad hebben. Ze zullen wel allemaal banden van dat bekende Franse merk in huis hebben. Had je naar Italië op verlof geweest was je waarschijnlijk veel vlugger geholpen, voor datzelfde merk banden.. Daar kan de pechverhelpingsdienst niets aan veranderen.

JPV

#11 , 24 aug 2016 09:22

akkoord we zaten in de bergen, maar we zaten op een uurtje van Valence waar een garage van dat merk is. Waarschijnlijk zouden ze daar rapper ons kunnen helpen hebben... En inderdaad ze hebben ons uit de nood geholpen, maar ook veel miserie gegeven door het heen en weer moeten rijden.
Allezins gisteren ben ik in de garage geweest hier in belgie en die man daar zei toch dat het niet kon, dat dat niet de service is waarvoor het automerk staat en hij zei me toch eventueel een verslag op te sturen naar de verkoper van onze auto. Hij vond ook wat bij de haren getrokken de levertermijn.

Het gaat niet over de banden en een zweeds automerk, het gaat over dat merk hunne assistance die onlogisch werkt.
De assistance verzekering moet "alle redelijke moeite" doen om het materiaal te zoeken en te leveren. Als dat materiaal in een bepaald land beperkt beschikbaar is, kan dat een tijd langer duren. Het merk van banden is dus wél van belang. Voor een standaard type van Pirelli-banden zal u wel een voorraad in Valencia hebben, hebt u speciale banden (grotere velgen, ...), dan zal u vaak véél langer mogen wachten.

Men had wél uw wagen volgens de voorwaarden moeten verslepen naar de dichtstbijzijnde Volvo-garage, niet naar de plaatselijke garage. De vraag is dan echter of u koos voor de dichtste garage of u de keuze overliet aan hen. Zeker in minder druk bevolkte gebieden is dat een héél belangrijk verschil. Enkel in het geval dat u niet zelf koos voor de garage/takeling, maar de assistence dat doet, hebt u een zaak (let op: als u op autostrade reed, kiest de politie zélf naar welke garage u getakeld wordt).

nog even dit:
het is een wagen van behoorlijk budget en je wordt van 't kastje naar de muur gestuurd.
het budget van de wagen doet er hier totaal niet toe om te bepalen welke service u van de verzekering krijgt. Echter, indien u een dure wagen koopt, lijkt het me logisch dat u deze ook héél goed verzekert indien u een specifieke eis hebt qua assistentie. En dan is zo'n "gratis" verzekering die u krijgt door elk jaar op onderhoud te gaan, geen goeie zet om een hoog niveau van assistentie te verwachten.

Nu, voor alle duidelijkheid: ook bij andere bijstandsverzekeringen vermoed ik dat u in dit concrete geval geen betere assistentie zou gekregen hebben. Zoals de poster hierboven schrijft is men in Frankrijk niet altijd zo efficient wat betreft herstellingen, zeker niet voor een toerist die nooit meer zal terugkomen (zie ook: http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... ages.dhtml)

Ik moet wel zeggen dat wij persoonlijk een héél mooi tegenvoorbeeld gehad hebben. Onze remmen van de mobilhome van m'n ouders piepten enorm. Mobilhome remde nog goed, maar leek toch maar gevaarlijk voor een terugweg naar België. In Privas (ook niet ver van Valence) een garage opgezocht op zaterdag waar men onmiddellijk nieuwe remmen heeft geplaatst, ondanks dat het weekend was, we niet naar het merk van de auto zelf gingen (maar naar een concurrerend frans merk) en we geen enkele afspraak hadden. De prijs was bovendien véél lager dan je in België zou verwachten en men toonde zelfs nog de oude én nieuwe remblokken zodat we konden vaststellen dat het effectief nieuwe waren die ze monteerden.

vv-ke
Topic Starter

#12 , 24 aug 2016 09:34

JPV: men heeft nooit de vraag gesteld of we naar een Volvo-garage wilden getakeld worden, enkel hebben ze een depanneur gestuurd die korstbij de B&B zat. Pas op het waren zeker en vast vriendelijke mensen daar in de garage en ik weet wel dat ze hun best gedaan hebben.
Wat mij vooral tegen de borst stoot is dat ik altijd moest terugbellen naar de assistance (en ik weet ook wel dat ik niet de enige ben met problemen), maar toch.
Nu we zijn geleerd als we volgend jaar met de wagen op verlof gaan zal er een reserveband meegaan. Ik heb nu mijn verslag naar de volvo-garage gestuurd en ben benieuwd wat zij er van gaan vinden.

sloeberken

#13 , 24 aug 2016 09:46

In Frankrijk worden depannage diensten uitbesteed, je kan daar niet zelf kiezen. Wel heb je de keuze na depannage waar en door wie je u wagen laat herstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vv-ke
Topic Starter

#14 , 24 aug 2016 10:05

Sloeberken dat wist ik niet. Dus ik had ook kunnen vragen aan de depanneur om de wagen naar een andere garage te depanneren? Allez als ik niet gevraagd had wie de gsm-kosten en de benzinekosten (heen en terug voor halen vervangvoertuig) ging terugbetalen hadden ze ook niks gezegd.

JPV

#15 , 24 aug 2016 10:13

Nu we zijn geleerd als we volgend jaar met de wagen op verlof gaan zal er een reserveband meegaan. Ik heb nu mijn verslag naar de volvo-garage gestuurd en ben benieuwd wat zij er van gaan vinden.
Een reserveband heeft imho weinig nut. De kost is al bij al relatief hoog (kan toch ook nooit dienen als definitieve vervangband en zelf een band vervangen is vaak al niet meer doenbaar, takelen zal dus toch nodig zijn). Beter is om een uitgebreidere bijstandsverzekering te nemen die u een vervangwagen aanbiedt die méér dan 3 dagen telt. Dan kan u rustig uw reis verderzetten en pas op het "einde" van uw vakantie of bij herstel en levering de wagen terugleveren.

Ivm antwoord op Sloeberken: u moet de algemene voorwaarden van de verzekering opvragen. Als het deze is die ik denk, dan biedt deze enkel de mogelijkheid om deze naar de dichtsbijzijndste garage van het merk OF uw huisgarage (indien max 80 km ver) te slepen.

Terug naar “Andere”