akkoord we zaten in de bergen, maar we zaten op een uurtje van Valence waar een garage van dat merk is. Waarschijnlijk zouden ze daar rapper ons kunnen helpen hebben... En inderdaad ze hebben ons uit de nood geholpen, maar ook veel miserie gegeven door het heen en weer moeten rijden.
Allezins gisteren ben ik in de garage geweest hier in belgie en die man daar zei toch dat het niet kon, dat dat niet de service is waarvoor het automerk staat en hij zei me toch eventueel een verslag op te sturen naar de verkoper van onze auto. Hij vond ook wat bij de haren getrokken de levertermijn.
Het gaat niet over de banden en een zweeds automerk, het gaat over dat merk hunne assistance die onlogisch werkt.
De assistance verzekering moet "alle redelijke moeite" doen om het materiaal te zoeken en te leveren. Als dat materiaal in een bepaald land beperkt beschikbaar is, kan dat een tijd langer duren. Het merk van banden is dus wél van belang. Voor een standaard type van Pirelli-banden zal u wel een voorraad in Valencia hebben, hebt u speciale banden (grotere velgen, ...), dan zal u vaak véél langer mogen wachten.
Men had wél uw wagen volgens de voorwaarden moeten verslepen naar de dichtstbijzijnde Volvo-garage, niet naar de plaatselijke garage. De vraag is dan echter of u koos voor de dichtste garage of u de keuze overliet aan hen. Zeker in minder druk bevolkte gebieden is dat een héél belangrijk verschil. Enkel in het geval dat u niet zelf koos voor de garage/takeling, maar de assistence dat doet, hebt u een zaak (let op: als u op autostrade reed, kiest de politie zélf naar welke garage u getakeld wordt).
nog even dit:
het is een wagen van behoorlijk budget en je wordt van 't kastje naar de muur gestuurd.
het budget van de wagen doet er hier totaal niet toe om te bepalen welke service u van de verzekering krijgt. Echter, indien u een dure wagen koopt, lijkt het me logisch dat u deze ook héél goed verzekert indien u een specifieke eis hebt qua assistentie. En dan is zo'n "gratis" verzekering die u krijgt door elk jaar op onderhoud te gaan, geen goeie zet om een hoog niveau van assistentie te verwachten.
Nu, voor alle duidelijkheid: ook bij andere bijstandsverzekeringen vermoed ik dat u in dit concrete geval geen betere assistentie zou gekregen hebben. Zoals de poster hierboven schrijft is men in Frankrijk niet altijd zo efficient wat betreft herstellingen, zeker niet voor een toerist die nooit meer zal terugkomen (zie ook:
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... ages.dhtml)
Ik moet wel zeggen dat wij persoonlijk een héél mooi tegenvoorbeeld gehad hebben. Onze remmen van de mobilhome van m'n ouders piepten enorm. Mobilhome remde nog goed, maar leek toch maar gevaarlijk voor een terugweg naar België. In Privas (ook niet ver van Valence) een garage opgezocht op zaterdag waar men onmiddellijk nieuwe remmen heeft geplaatst, ondanks dat het weekend was, we niet naar het merk van de auto zelf gingen (maar naar een concurrerend frans merk) en we geen enkele afspraak hadden. De prijs was bovendien véél lager dan je in België zou verwachten en men toonde zelfs nog de oude én nieuwe remblokken zodat we konden vaststellen dat het effectief nieuwe waren die ze monteerden.