eot co-ouderschap gemeensch rekening

crockie
Topic Starter

eot co-ouderschap gemeensch rekening

#1 , 10 nov 2008 18:23

Ex en ik hebben samen EOT waarin bepaald is een gemeenschappelijke rekening te open waarop elk 125 euro stort voor
kledij, schoeisel, hobby's. Indien rekening onder 0 gaat zou elk voorde helft moeten bijstorten om tekort te voorkomen. Buitengewone kosten zouden elk voor e helft betalen na goedkeuring van de andre. Kindergeld komt toe aan de moeder. Deze bepalingen zijn in EOT zo overeengekomen. Toen ik na ondertekenen EOT ex vroeg gemeensch rekening te openen wou hij dat niet. Hij vond het voor hem gemakkelijker mij maandelijks125euro te storten en mij voor alles te laten zorgen (betalen schoolfacturen , aankoop lkedij enz..)
Ik maakte er toen niet veel problemen van want op deze manier kon ik zoals tijdenbs huwelijk voor de kledij van kinderen blijven zorgen. Toen ex andere vrouw leerde kennen en ermee trouwde veranderde alles, De 125 euro wordt steeds veel te laat gestort, en dikwijls worden bedragen die veel minder zijn gestort. Wat kan ik doen als mijn ex bijdrage niet stort? Heb ik het recht om te zeggen dat ij dan zelf voor kleren moet zorgen en helft van facturen moet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 nov 2008 11:49

Een EOT is een contract waaraan iedere partij zich dient te houden.
Tevens is dit een 'uitvoerbare titel' waarmee men de gemaakte afspraken kan 'afdwingen' door rechtstreeks naar een deurwaarder te stappen.

crockie
Topic Starter

#3 , 12 nov 2008 07:11

Wat raden jullie me dan aan?
Vannacht terug sms gekregen van ex zijn vrouw dat er deze maand slechts 50 euro gestort wordt, en dit pas in december ipv 5 november ( zoals bepaald in akt). Ze zegt 125 euro - pyama en omega 3 vetzuren dochter (30euro). Dat kan toch niet? Pyama's hebben we steeds zelf voor gezorgd, niet van rekening. Ook ik heb die vetzuren gekocht voor dochter. Op den duur schiet er niets meer over per maand voor schoolfacturen en kledij en schoeisel. Vorige maand hebben ze 40 euro afgehouden voor een keepertraining van zoontje, die enkel in hun week gebeurd, omdat ik hiermee niet akkoord ging, toch hebben ze geld van bijdrage gestrokken.
Wat kan ik doen? Nu besef ik waarom ex geen gemeensch rekening wou, nu stort hij enkel waar hij zin in heeft.

Reclame

Lex

#4 , 12 nov 2008 11:00

Partijen kunnen, mits wederzijdse toestemming, afwijken van wat in een EOT staat.

Door akkoord te gaan met de ‘niet’ opening van een gemeenschappelijke rekening is afgeweken van de EOT. U kan zich dus niet meer beroepen op dat deel van de EOT.

kevertje

#5 , 12 nov 2008 11:35

Dus, als ik het goed begrijp is het best, indien je samen een afwijking overeenkomt, deze te noteren met de afspraak dat ze herroepen wordt als één van beide partijen zich niet aan de nieuw gemaakte afspraken houdt? En is samen een papiertje ondertekenen voldoende of moet dit ergens geregistreerd worden?

(ik heb ook een scheiding in 't vooruitzicht en een verwittigde vrouw is er twee waard, niet?)

j.demoor

#6 , 12 nov 2008 11:53

[Art. 17. In artikel 1298 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij de wet van 30 juni 1994, worden tussen de woorden "spreekt zij de echtscheiding uit" en de woorden "in het tegenovergestelde geval" ingevoegd de woorden "en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen"] (20 MEI 1997. Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek en het Burgerlijk Wetboek betreffende de procedures tot echtscheiding;Inwerkingtreding : 07-07-1997).

Indien uw echtscheidingsvonnis geveld werd na 06/07/1997 dan heeft de rechtbank daarin de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen gehomologeerd,zodat dit vonnis hiervoor dan een uitvoerbare titel oplevert. Vraag in dat geval aan de griffie een UITGIFTE van dit vonnis.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek).

Overhandig de uitgifte van uw vonnis aan een gerechtsdeurwaarder en draag hem op ze ten uitvoer te leggen inzake het storten door uw ex-echtgenoot van 125 euro op de gemeenschappelijke rekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

crockie
Topic Starter

#7 , 12 nov 2008 14:16

Als ik het goed begrijp moet ex de 125 euro betalen op de afgesproken dag. Maar wat als er geen gemeenschappelike rekening is? Is hij dan ook verplicht deze aan mij te storten? Hij wou geen rekening openen toen, want hij vond het gemakkelijker dat ik alles aankocht en betaalde. Maar de aanpassing staat nergens op papier. Dus nu stort hij aan mij enkel als hij er zin in heeft, en steeds trekt hij er bedragen af ..vb. voor pyama voor als kinderen bij hem zijn, omega3supplementen, hobby's in hun week...
Op den duur schiet er niets over voor schooluitgaven en kledij van te kopen.

crockie
Topic Starter

#8 , 14 nov 2008 19:13

Daar die gemeenschappelijke rekening niet geopend is na scheiding, is dat dan een bewijs dat er een onderlinge overeenkomst was tussen mij en ex? Hiermee bedoel ik, hij wou aan mij het bedrag storten, en ik zorgde voor alles van kledij, betaling schoolfacturen enz..
Daar we dat overeengekomen zijn, kan hij toch niet verzaken aan zijn plicht van die 125 euro te storten aan mij?, want er is geen gemeenschappelijke rekenng, omdat hij geen wou 5 jaar geleden. Kan hij er zich nu achter wegsteken van het bedrag niet naar ij te storten?
Heb ik het recht van als hj niets stort, om scoolfacturen op scool te laten splitsen in 2? en geen kledij meer mee te geven?

brice3010

#9 , 16 nov 2008 04:17

Een gemeenschappelijke rekening is wat het woord zegt: gemeenschappelijk. Alle uitgaven waarvoor is voorzien dat deze rekening dient kunnen op deze rekening worden ingebracht.

Als niet expliciet in de eot staat dat een pijama hiervan niet mag worden afgetrokken, dan kan dat. Je ex heeft evengoed als jij het recht kosten in te brengen, en deze ofwel van de rekening af te houden (afhalen met bankkaart bvb), of in mindering te brengen van zijn maandelijkse bijdrage.

Een goede raad: hou een "over-en weer-schriftje" bij waarin alle uitgaven worden genoteerd zodat kan worden bijgehouden of deze al dan niet min if meer volgens de "geplogendheden", gewoontes en afspraken gebeuren. En geef allebei toegang tot deze rekening: uittreksels aan beide toegankelijk maken en allebei evenveel toegang geven tot de rekening wat betreft afhalingen (beide een bankkaart).

Eerlijk gezegd vind ik de afhoudingen van de maandelijkse bijdragen door je ex normaal. De door hem gemaakte kosten moeten , evengoed als door jou, kunnen worden in rekening gebracht. Ook trainingen voor je zoontje; je zegt het zelf in je eerste paragraaf: kosten voor hobby's ed.
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.

crockie
Topic Starter

#10 , 16 nov 2008 08:17

Ik begrijp wat je bedoelt. Letterlijk is slaapkledij kleding. M%aar als ik dan ook begin met slaapkledij en hobby's af te houden van mijn bijdrage... dan schiet er van bedrag van elk 125euro per maand niets meer over om de kosten van te betalen waarvoor rekening eigenlijk bedoelt was. Maar toch verwacht ex dat ik er de schoolfacturen van koop, schoeisel en alles van kleding van kids + hobbykledij+ dokterskosten, meerdaagse studiereizen vb. kasteelklassen, keepertraining (200 euro, enkel in zijn week want zoontje voetbalt al bij andere voetbalploeg ook. Alle kleding dat ik koop van rekening, gaat ook mee bij hem. Maar die slaapjledij blijft daar. Ook omega3vetzuren terkt hij er af ( voor dochter), maar ik koop die bij mij ook, en niet van rekening. Dus mijn vraag is, als hij dus maandelijks van alles uitvindt om niets te storten , kan hij dan verwacvhten dat schoolfacturen nog betaald worden, en dat ik de kledij dat ik koop nog meegeef? Ik weet dat hij op mijn gevoelens speelt daarin, want ik krijg het toch niet over mijn hart om niets van kleding mee te geven, want daar zijn kids dan weer de dupe van. Kan ik in school vragen de schoolfactuur te splitsen zodat hij dan op die manier toch de helt moet betalen?
Bij ons is er geen gemeenschappelijke rekening, daar ex dat nooit wou. Hij storte aan mij het bedrag ( beloofde hij toch) en ik moest maar voor alles zorgen en betalen.

brice3010

#11 , 16 nov 2008 15:42

Probeer een minimum aan communicatie te hebben over wat kan binnen de perken van het budget. Op is op, en rekeningen moeten idd betaald worden.
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.

artliner

#12 , 17 nov 2008 23:54

Ik zou zo zeggen noteer zelf alles, elke aankoop voor de kinderen en schoolfacturen.

Dus, als 125 per maand niet voldoende is moet de partner bijspringen.
Hij/zij kan er niet onderuit.

En een pyjama van 30 euro? dat moet wel een heel mooie zijn?
Nooit naar de makro of HANS geweest? of www.2dehands.be of www.kapaza.be?

Eis de kastickets van je partner voor de gemaakte onkosten, anders kan je er niet mee akkoord gaan.

PS als de pyjama gemeenschappelijk is, dan kan je ook de pyjama opeisen om te dragen als de kinderen bij jou zijn. Tenslotte heb je hem ook mee betaald!

Open alsnog een gemeenschappelijke zichtrekening???
Dat zou ik zeker doen al is het voor jezlef en hou een boekje bij. (Ps: Er bestaan zichtrekeningen die gratis met 2 kaarten zijn zoals bij ING)
Betaal alle dingen die betrekking hebben met de kinderen uitsluitend met die rekening. Is er een tekort dan moet ieder evenveel bijstorten.

Ik denk dat je naar de vrederechter zal moeten!

Ps: Kindergeld is bij mijn geval gemeenschappelijk. Waarom zou de vrouw meer moeten krijgen dan de man als de man 50% moet betalen van de opvoeding. Dus wordt kindergeld in ons geval op de gemeenschappelijke rekening gestord. Bij een tekort moet elke partner evenveel storten op de rekening. (Momenteel wordt de overschot gewoon verdeeld)

PS: In mijn EOT staat dat de gemeenschappelijke rekening uitsluitend wordt gebruikt voor schoolrekeningen en nog enkele dingen. Als de rest zoals kleding etc moet de partner zelf kopen.
Ondertussen ben ik al met mijn partner overeengekomen dat dingen zoals een JAS en schoenen, zwem en turngerief ook gemeenschappelijk zijn. Dit op voorwaarde dat de andere partij eerst op de hoogte werd gebracht, en akkoord ging. Deze laatste regeling is er gekomen omdat mijn EX jassen kocht voor de zoon en achter geld vroeg en zelf had ik er meerdere liggen. In de toekomst zal ze eerst vragen of ik bijdraag bij kosten van een jas, schoenen,...
Bij mij krijg je alles gedaan, maar het is zot geld uit te geven aan een jas of ... als er nog voldoende zijn.

Zo heb ik mijn ex onlangs nog gratis broeken, rokken, pulls etc gegeven voor de kinderen die ik zelf had gekregen. Eigenlijk zou ik dat niet moeten doen omdat ieder zelf de kleren moet kopen, maar als ik er te veel heb en ze legt me momenteel niets in de weg....

Omdat ik de gevaren kan van uw regeling ken, koos ik ervoor dat ieder voor zich instond voor de kosten. De meeste vrouwen vinden dat de mannen hun kinderen niet goed kleden en willen daarom de kleren kopen. Maar dat loopt meer spaak dan goed. Dan koopt de vrouw kleren op een moment dat de man geen geld heeft. Of dure kleren waarmee de man niet akkoord is. En daarover ontstaan er ruzies. Ik kan je garanderen dat ik als man na 2 of 3 maanden ook in staat was om de juiste kleding te kopen/kiezen voor de kinderen. Je moet gewoon de kans krijgen en geen opmerkingen krijgen van wat heb je de kinderen nu aangedaan.... Dat is net hetzelfde als je ex constant zou zeggen dat je niet kan parkeren of boren etc...

Terug naar “Echtscheiding”