Wanneer deze factuur binnenkomt, is niet te zeggen, er zit geen regelmaat in.
Deze factuur komt iedere keer per mail (niet per post; voor de duidelijkheid is hier nooit specifiek om gevraagd).
Op de factuur staat er dat deze binnen de 2 werkdagen moet betaald zijn.
Tot zover de algemene feiten.
Vorige week waren wij op reis.
De maandag (04/07) is de factuur voor de maand juni binnengekomen.
Op reis ben ik iemand die geen telecommunicatiemiddelen meeneemt (enkel een GSM om te kunnen bellen bij problemen, maar dus geen internet en degelijke).
Deze factuur heb ik dan ook pas gezien toen ik het voorbije weekend door m'n mails ging.
Uiteraard direct betaald.
In de crèche wisten ze dat we op reis gingen (aangezien we onze zoon niet kwamen brengen).
Toch kreeg ik vandaag echter een rappel in de mailbox (nog steeds niet per post).
Hierin waren er extra kosten verwerkt.
Ik heb hier meteen op gereageerd dat ik de voorbije week geen mogelijkheid had tot het lezen van mails (wat ik hun ook al mondeling gezegd had voor de reis), en de factuur op zich al betaald heb vanaf ik deze gezien heb.
Hierop heb ik de reactie gekregen dat de extra kosten wegvallen.
Voor mij is op zich het probleem van de baan, maar ik stel mij er toch wel wat vragen bij:
1. Is een termijn van 2 dagen om te betalen een gangbare termijn? Akkoord: ze hebben 5 werkdagen gewacht om de herinnering te sturen, maar dan nog. Wat met mensen die wat langer dan een weekje op reis zijn?
2. Hebben zij in feite wel recht om herinneringskosten aan te rekenen, terwijl zij er geen extra kosten aan hebben?
Dit is letterlijk een geautomatiseerde mail vanuit hun softwarepakket, die iedere maandag kijkt of er nog openstaande facturen zijn (hebben ze me al eens gezegd, en dit zie je ook aan de structuur van de mail).
3. In vervolg op vraag 1: moeten zij deze factuur (al dan niet via een opt-in) ook niet per post versturen, zodat je deze kunt laten doorsturen als je op reis bent, om dit tegen te gaan? Want dit is onmogelijk beweren ze.
Nu ben ik wel iemand die de eerste jaren nooit lang op reis zal gaan (we leven nu al boven onze stand, aldus de ministers

Plus wij verhuizen binnenkort van crèche waarbij je wekelijks zult moeten betalen via bancontact, waardoor dit probleem dus al niet meer zal kunnen voorkomen...
Maar dus: gewoon uit nieuwsgierigheid, want dit zal zich niet enkel beperken tot crèches.