Factuur na 2 werkdagen betalen

Blaatpraat
Topic Starter

Factuur na 2 werkdagen betalen

#1 , 11 jul 2016 13:45

Iedere maand krijgen wij een factuur van het kinderdagverblijf (ofwel de crèche).
Wanneer deze factuur binnenkomt, is niet te zeggen, er zit geen regelmaat in.
Deze factuur komt iedere keer per mail (niet per post; voor de duidelijkheid is hier nooit specifiek om gevraagd).
Op de factuur staat er dat deze binnen de 2 werkdagen moet betaald zijn.
Tot zover de algemene feiten.

Vorige week waren wij op reis.
De maandag (04/07) is de factuur voor de maand juni binnengekomen.
Op reis ben ik iemand die geen telecommunicatiemiddelen meeneemt (enkel een GSM om te kunnen bellen bij problemen, maar dus geen internet en degelijke).
Deze factuur heb ik dan ook pas gezien toen ik het voorbije weekend door m'n mails ging.
Uiteraard direct betaald.

In de crèche wisten ze dat we op reis gingen (aangezien we onze zoon niet kwamen brengen).
Toch kreeg ik vandaag echter een rappel in de mailbox (nog steeds niet per post).
Hierin waren er extra kosten verwerkt.

Ik heb hier meteen op gereageerd dat ik de voorbije week geen mogelijkheid had tot het lezen van mails (wat ik hun ook al mondeling gezegd had voor de reis), en de factuur op zich al betaald heb vanaf ik deze gezien heb.
Hierop heb ik de reactie gekregen dat de extra kosten wegvallen.

Voor mij is op zich het probleem van de baan, maar ik stel mij er toch wel wat vragen bij:
1. Is een termijn van 2 dagen om te betalen een gangbare termijn? Akkoord: ze hebben 5 werkdagen gewacht om de herinnering te sturen, maar dan nog. Wat met mensen die wat langer dan een weekje op reis zijn?
2. Hebben zij in feite wel recht om herinneringskosten aan te rekenen, terwijl zij er geen extra kosten aan hebben?
Dit is letterlijk een geautomatiseerde mail vanuit hun softwarepakket, die iedere maandag kijkt of er nog openstaande facturen zijn (hebben ze me al eens gezegd, en dit zie je ook aan de structuur van de mail).
3. In vervolg op vraag 1: moeten zij deze factuur (al dan niet via een opt-in) ook niet per post versturen, zodat je deze kunt laten doorsturen als je op reis bent, om dit tegen te gaan? Want dit is onmogelijk beweren ze.

Nu ben ik wel iemand die de eerste jaren nooit lang op reis zal gaan (we leven nu al boven onze stand, aldus de ministers :P ), en deze keer geluk gehad heeft met een gewonnen reis, dus langer dan een weekje zal er niet snel inzitten, maar zeg nooit nooit... Dan is het wel interessant om dit te weten.
Plus wij verhuizen binnenkort van crèche waarbij je wekelijks zult moeten betalen via bancontact, waardoor dit probleem dus al niet meer zal kunnen voorkomen...
Maar dus: gewoon uit nieuwsgierigheid, want dit zal zich niet enkel beperken tot crèches.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2016 16:45

Ik krijg regelmatig facturen van een ziekenhuis, die "onmiddelijke te betalen" zijn. Da's dus nog korter dan 2 werkdagen ;-). Meestal liggen deze wel een weekje op mijn bureau, voor ik ze ook effectief betaal, en nog nooit een herinnering of aanmaning gekregen.

Zolang u ergens akkoord gegaan bent met die facturatievoorwaarden (mogelijks stonden deze vermeld in het getekende contract?), denk ik niet dat ze hier in de fout gaan. Klantvriendelijk is anders, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#3 , 14 jul 2016 19:35

Wat ik geleerd heb 45 jaar geleden.
Contante betaling is:
Bij tabaksproducten onmiddellijk
Bij bederfbare waren zoals vlees en zuivel14 dagen
Bij diensten 30 dagen
Bij sesioen producten 3 maanden
Bij hout en planten 6 maanden.

Dit kan veranderd zijn, en ook volgens de verkoopsvoorwaarden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 14 jul 2016 20:23

Daar gaat mijn beenhouwer of lokale supermarkt toch niet mee akkoord gaan, vrees ik ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#5 , 14 jul 2016 20:30

Daar gaat mijn beenhouwer of lokale supermarkt toch niet mee akkoord gaan, vrees ik ;).
U bent ook geen factuur plichtige voor vlees en zuivel, bij consumenten is meestal een factuur niet verplicht !

Het geen wat ik schreef is wel tussen leverancier en verkoper !

sloeberken

#6 , 14 jul 2016 20:34

Wat ik geleerd heb 45 jaar geleden.
Contante betaling is:
Bij tabaksproducten onmiddellijk
Bij diensten 30 dagen
Bij sesioen producten 3 maanden
Bij hout en planten 6 maanden.

Dit kan veranderd zijn, en ook volgens de verkoopsvoorwaarden.
Kunt u de betreffende wetgeving geven, want dit is me totaal onbekend.

Voor Particulier.

Niemand is verplicht om u een termijn te geven voor de betaling, onmiddellijk beteken ook onmiddellijk.
Of indien het anders vermeld staat op de factuur.

Zakelijke transactie is Artikel 4 van de Wet van 2 augustus 2002 van kracht.

bepaalt dat indien de partijen niet anders zijn overeengekomen met inachtneming van artikel 7, elke betaling tot vergoeding van een handelstransactie dient te gebeuren binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die :

- van de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling;

of

- van de ontvangst van de goederen of diensten, indien de datum van ontvangst van de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling niet vaststaat of indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling eerder ontvangt dan de goederen of diensten;

of

- van de aanvaarding of controle ter verificatie van de conformiteit van de goederen of diensten met de overeenkomst, indien de wet of de overeenkomst voorziet in een procedure voor aanvaarding of controle en indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling ontvangt vóór of op de datum waarop de aanvaarding of controle plaatsvindt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#7 , 14 jul 2016 20:56

Voor een particulier is het altijd contant.

Wat ik schreef is het geen ik in bedrijfsbeheer geleerd heb in het jaar 1964, en dan noemde men dit de gewone gebruiken tussen de handelaars, daar werd nooit over een particulier gepraat omdat dit altijd een contante betaling is.
Op Veemarkten was het ook altijd contante betalingen, zelfs cash te betalen, en veel later kwam de cheques op de veemarkten !

Dit is gebaseerd op het gebruik, ik schreef wel VROEGER, en alle leveranciers hebben nu hun eigen verkoopsvoorwaarden, toen had men zelfs geen computer en waren het nog facturen met zegels niet per percent maar per duizend, zoals vlees 6 per duizend, en het is pas sinds de BTW is gekomen dat er zeer veel veranderd is, de BTW is er van 1971 maar had er al moeten zijn in 1970, had een jaar vertraging, dus daar is nog niet veel aan veranderd in ons Belgie

Gebruiker21

#8 , 15 jul 2016 08:51

[quote="denlowie"]Wat ik schreef is het geen ik in bedrijfsbeheer geleerd heb in het jaar 1964/quote]Ben je zeker dat dit vandaag de dag nog hetzelfde is? Ik durf er geen uitspraak over doen, want ik weet het niet, maar 1964 is wel al even geleden, hé...

denlowie

#9 , 15 jul 2016 09:19

Wat ik nu wel weet is dat vee onmiddellijk moet betaald worden, dat bederfbare waren nog steeds binnen de 14 dagen moet betaald worden, buiten de verkoopsvoorwaarden van de leveranciers natuurlijk, als daar wetteksten over bestaan weet ik niet maar dit zijn nu nog steeds de gangbare praktijken, ik zit nog voor een klein deeltje in de vlees commercie dat ik dit wel degelijk weet.

sloeberken

#10 , 15 jul 2016 09:37

In 2002 heeft de wetgever de wet aangepast, Zakelijke transactie is Artikel 4 van de Wet van 2 augustus 2002 van kracht.
Is niet omdat er nog andere regels toegepast worden dat het wet is. Er kan altijd een kortere of langere betalingstermijnen overgekomen worden in het verkoopcontract.

Maxime03

#11 , 15 jul 2016 09:46

Zoals Sloeberken zegt, TS is akkoord gegaan met de overeenkomst dus dient u zich te schikken naar de voorwaarden van het contract.
Ook met het mailverkeer bent u akkoord gegaan. Indien u wenst dat zij een brief naar u sturen, moet u dit melden aan de creche.

sloeberken

#12 , 15 jul 2016 10:15

In geval van TS gaat het over particulier, die 2 dagen zijn perfect mogelijk.

Blaatpraat
Topic Starter

#13 , 15 jul 2016 11:08

Zoals Sloeberken zegt, TS is akkoord gegaan met de overeenkomst dus dient u zich te schikken naar de voorwaarden van het contract.
Ook met het mailverkeer bent u akkoord gegaan. Indien u wenst dat zij een brief naar u sturen, moet u dit melden aan de creche.
Jij hebt de openingspost dus niet voldoende gelezen.

Gebruiker21

#14 , 15 jul 2016 11:17

Topic starter zegt inderdaad niet expliciet dat hij met de facturatievoorwaarden van de opvang akkoord gegaan is, maar daar mogen we toch van uitgaan, aangezien hij weldegelijk van hun diensten gebruik maakt?

Als de voorwaarden stipuleren wat de betalingstermijn is, en dat de facturen via mail komen, dan is dit voldoende. De opvang moet dit niet nog eens expliciet aan de TS vragen om goed te keuren...

Blaatpraat
Topic Starter

#15 , 15 jul 2016 11:51

Topic starter zegt inderdaad niet expliciet dat hij met de facturatievoorwaarden van de opvang akkoord gegaan is, maar daar mogen we toch van uitgaan, aangezien hij weldegelijk van hun diensten gebruik maakt?

Als de voorwaarden stipuleren wat de betalingstermijn is, en dat de facturen via mail komen, dan is dit voldoende. De opvang moet dit niet nog eens expliciet aan de TS vragen om goed te keuren...
Ik bedoel hiermee letterlijk dat ik het al aangevraagd had om facturen per post te krijgen, wat onmogelijk bleek te zijn.
Dan hoef ik geen reactie te krijgen dat ik maar moet vragen dat ze facturen per post opsturen.

Er staat trouwens geen termijn in de voorwaarden.

Het antwoord lijkt mij dus "nee" te zijn.

Dus als ik zelf morgen facturen op stuur naar iemand waar ik diensten aan verleen, en ik zet hierop "betalen binnen 1 dag", ben ik in m'n recht...

Terug naar “Andere”