opzeg huurovereenkomst:kan dit op deze manier?

kadebra
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzeg huurovereenkomst:kan dit op deze manier?

#1 , 28 jun 2016 00:40

Momenteel verhuur ik het appartement boven mijn praktijkruimte nu al vier jaar.
Graag had ik deze opgezegd met opzegtermijn van zes maanden, vnl om de reden dat ik er vandaag eindelijk na lang aandringen ben binnen geraakt(vroeg dit afgelopen week heel hardnekkig omdat ik met geuroverlast zat en kon enkel vanuit het appartement komen! Ik mocht van huurster enkel in inkom binnen en wat ik daar zag, man man dat hou je niet voor mogelijk:stond bomvol met zakken, zat vol vliegen, kleine en grote, zaten overal webben, vliegennesten en uitwerpselen, op witte voordeur zat aan binnenkant viezigheid van insecten en andere zaken vast en de stank van rottende waren bewezen effectief dat geurhinder vanuit appartement kwam...en mocht niet binnen in living en hou mijn hart vast hoe het er aan toe is. De huurster gaf toe dat ze het te ver laten komen heeft(alé denkt ge?!?!?) En dat ze het in orde ging brengen als haar gezondheid het toeliet want ze stond voor knieoperatie(zo heeft ze altijd iets voor he al vier jaar lang...meer excuses dan wat anders),
Maar wil ze er nu vervroegd uit!kan er zelf mijn domicilie niet aanvragen want ben getrouwd en mag dat dus niet wijzigen can mujn thuisadres, en mijn moedere geef ik weldra (ging zo ie zo doorgaan, was al besproken met notaris) levenslange huurovereenkomst voor moest ik sterven dat zij zeker ergens terecht kan, maar ook zij kan haar domicilie niet wijzigen, heeft deze bij partner aan zee...ze komt wel drie dagen in de week op kinderen babysitten en dit kunnen we dan wel aanwenden als reden opzeg huur, maar wederom zonder domiciliëring dus...mijn praktijk staat wel op dat adres en kan wel aangeven dat ik het nodig heb voor zaak, maar dus opnieuw de opmerking dat ik me er niet kan domicilieren!
Kan ik haar met bovengenoemde zaken een opzeg van zes maanden geven?
Wil ze er zo snel mogelijk uit en nog redden wat er te redden valt van het appartement die net helemaal vernieuwd was(pleistering, badkamer, keuken, vloer, allemaal nieuw voor verhuring!).
Alvast dank voor jullie respons!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 28 jun 2016 09:01

Een wat meer samenhangende uitleg zou helpen om het te begrijpen. ( en minder tussen uitleg haakjes) Stap gewoon naar de VR of gezondheidsdienst van uw gemeente.

sloeberken

#3 , 28 jun 2016 09:22

Eis een plaatsbezoek en neem een deurwaarder mee, doe dit met een AS.

De wet bepaalt dat de huurder de woning moet gebruiken als "een goed huisvader en overeenkomstig haar bestemming". Dit betekent dat hij de woning "normaal" moet gebruiken. Zo zal de huurder de woning moeten verwarmen, schoonmaken, verluchten en de nodige herstellingen doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

kadebra
Topic Starter

#4 , 28 jun 2016 11:04

Mava105

Wou enkel zo volledig mogelijk situatie schetsen

Maar eenvoudig gezegd: huurster heeft van aopartement letterlijk vuilnisbelt gemaakt, en wil ze er daarom zo snel mogelijk uit.
Helaas is een huurder eruit krijgen niet eenvoudig, je kan wettelijk opzeggen met een termijn van zes maanden als je zelf er gaat wonen of eerste lijns familie, mijn moeder zal er twee dagen in de week verblijven en ikzelf jan het gebruiken voor wat meer praktijkruimte, maar geen van ons beide zal hier effectief zijn domiciliering zetten.
Dus was mijn vraag of,ondanks dat er geen domiciliering zal gebeuren van onzentwegen, ik op die manier de procedure voor vooropzeg huur kan opstarten.
Bijkomend aspect is wel dat ik mijn moeder levenslange huur gegeven heb op het appartement zodat ze op haar oude dag later een gerust leven kan hebben, en of deze huurovereenkomst een bijkomende hulp kan zijn voor de vooropzeg.

kadebra
Topic Starter

#5 , 28 jun 2016 11:05

Dank je sloeberken, maar wil er in feite niet meer binnen als ik gewoon huur kan opzeggen en hopen dat alles binnen zes maanden al weg is...

kadebra
Topic Starter

#6 , 28 jun 2016 11:06

Marva105 : zal eens naar gezondheidsdienst bellen

sloeberken

#7 , 28 jun 2016 13:20

Als huurster de gezondheidsdienst niet binnen laat staat je nog even ver, de vrederechter kan een bezoek bevelen. Maar als ze ondertussen alles schoongemaakt heeft kan ook vrederechter niets ondernemen.
Misschien wel best opzeggen voor eigen gebruik, u domicilie hoeft daar niet te staan.

kadebra
Topic Starter

#8 , 28 jun 2016 23:30

Zo snel krijgt ze die puinhoop niet opgekuist...moeten containers voor aanrukken!
Maar je laatste zin biedt de verlossing :-)
Vrederechter lijkt me ook weinig zinvol, gaat vaak onderhandelen en hoor al te vaak van andere verhuurders dat ze zelfs bij wanbetalers handelen in voordeel van de huurder...
Maar ga op gang zetten voor opzegging met reden eigen gebruik!!

JohnD

#9 , 29 jun 2016 02:04

Eis een plaatsbezoek en neem een deurwaarder mee, doe dit met een AS.

De wet bepaalt dat de huurder de woning moet gebruiken als "een goed huisvader en overeenkomstig haar bestemming". Dit betekent dat hij de woning "normaal" moet gebruiken. Zo zal de huurder de woning moeten verwarmen, schoonmaken, verluchten en de nodige herstellingen doen.
Niet vergeten dat de huurder niet verplicht is de DW de toegang tot de woning te verlenen. Plaatsbezoek mag ze wel aanvragen. Niet vergeten dat een DW een beedigd persoon is. Dat zou nogal tot toestanden lijden indien iedereen met of zonder grondige reden zomaar met een DW bij je mag binnenstappen zonder rechterlijk bevel.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#10 , 29 jun 2016 02:13

Dus was mijn vraag of,ondanks dat er geen domiciliering zal gebeuren van onzentwegen, ik op die manier de procedure voor vooropzeg huur kan opstarten.
Neen, gaat niet tenzij op het einde van de tweede 3-jarige periode indien het een 9-jarig kontrakt is, mits 6 maanden vooropzeg en 6 maanden huurschadevergoeding. U kan wel nr. de vrederechter stappen en die kan de huurder verplichten de woning in orde te brengen en op te ruimen, of als hij veel tijd heeft kan hij een bezoek afleggen ter plaatse.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#11 , 29 jun 2016 02:16

Pas daar maar heel goed mee op want de woning moet wel regelmatig gebruikt worden. De schadevergoeding indien dit als een truukje word aanzien zijn wel enorm.

KJ86

#12 , 29 jun 2016 09:03

Ik denk dat deze verhuurder geen schrik moet hebben om op te zeggen voor eigen gebruik.
De verhuurder gebruikt immers het gelijkvloers als praktijk, alle werkdagen is die aanwezig in het gebouw, het is dan ook niet moeilijk om dagelijks eens gebruik te maken van het appartement .
Hij kan bijvoorbeeld middagpauze doorbrengen (wel eerst opruimen, anders zal uw eetlust snel verdwijnen, misschien niet slecht als je op dieet moet) of stockeren.

sloeberken

#13 , 29 jun 2016 10:34

Pas daar maar heel goed mee op want de woning moet wel regelmatig gebruikt worden. De schadevergoeding indien dit als een truukje word aanzien zijn wel enorm.
Hier zie ik geen enkel wettig probleem in, je kan het enkel binnen de 2 jaar niet verhuren.

eylis

#14 , 29 jun 2016 11:18

maar de sleutel van dit probleem ligt bij de woonveiligheid van de omgeving. De huurder maakt het appartement onveilig voor de gezondheid. In feite kan je heel snel op basis van het rapport van de gemeentelijke diensten ivm bewoonbaarheid de opheffing van het huurconcact vragen. Immers: de huurder beschadigt de woongelegenheid én brengt ook de omgeving (andere panden) in gevaar hierdoor. Er zal tussen uw vaststelling en die van de gemeente geen evolutie te zien zijn in het pand. U meldt haar dat u de jaarlijkse inspectie van het huurpand wil doen (en stel een aantal data voor) dat is uw recht als verhuurder. Ik zou wel foto's maken van de toestand van het pand. U moet dan opletten geen foto's te maken van haar persoonlijke spullen, maar ik vermoed dat die achter een laag vuilniszakken en vuil niet eens te zien zullen zijn. Ik zou ook klacht neerleggen bij de politie wegens overlast geur, smetgevaar en woningverwaarlozing die veroorzaakt worden door onhygienische handelingen. contacteer ook de sociale dienst van de gemeente, want ik vermoed hier ook een persoon die begeleiding en hulp nodig heeft.

sloeberken

#15 , 29 jun 2016 11:50

Allemaal goed en wel met de gezondsheidsdienst en politie, maar dan zal je uiteindelijk nog naar de vrederechter moeten stappen, om het huurcontract te laten verbreken, of huurder te laten veroordelen tot uithuiszetting.

Terug naar “Huren”