Heb ik recht op uitkering?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Heb ik recht op uitkering?

#31 , 05 jun 2016 10:45

De tegenopzegging vervroegt de datum van de beëindiging maar verandert niets aan het feit dat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft beëindigd.
maar de OP heeft in principe geen recht op uitkeringen, minstens voor de periode die een verkorting van de opzeg uitmaakt.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#32 , 05 jun 2016 11:06

@OP: ik zou vooral spelen op de stelling dat die ontslagbrief in een gefrustreerde bui geschreven is, maar die uiteindelijk zowel door jou als door de werkgever niet als een ontslag beschouwd werd en dat de RVA daar dus geen ontslag kan in zien, geziend e arbeidsovereenkomst NA de voorziene opzeg die op jouw ontslagbrief stond, toch nog verdergezet werd.

RVA hoeft zich daar echter niet zomaar aan te houden.
Maar hoe heeft die RVA weet van die tegenopzeg als zowel werkgever als werknemer deze als niet bestaand beschouwen?

Mariette

#33 , 05 jun 2016 11:10

De tegenopzegging vervroegt de datum van de beëindiging maar verandert niets aan het feit dat de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft beëindigd.
maar de OP heeft in principe geen recht op uitkeringen, minstens voor de periode die een verkorting van de opzeg uitmaakt.
dat lijkt me normaal natuurlijk. Tijdens je opzegperiode kan je nooit een uitkering krijgen.

Reclame

JPV

#34 , 05 jun 2016 11:12

maar de opzegperiode is verkort bij een tegenopzeg...

Mariette

#35 , 05 jun 2016 12:20

maar de opzegperiode is verkort bij een tegenopzeg...
ik had begrepen dat beide partijen die tegenopzeg in feite als nietig beschouwden en de TS de opzegperiode volledig heeft uitgewerkt?

Jokekoekie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#36 , 05 jun 2016 13:43

Ik heb mijn werkgever zijn opzegtermijn uit gedaan omdat we overeenkomen om zijn opzegbrief te nemen. De opzeg periode heb ik niet verkort omdat mijn opzegbrief als niet verstuurd beschouwd was.

Jokekoekie
Topic Starter

#37 , 05 jun 2016 13:46

Ik weet niet hoe RVA het weet van de tegenopzeg tenzij RVA naar mijn werkgever belt om zijn reden te verduidelijken?? ik weet het zelf ook niet goed

JPV

#38 , 05 jun 2016 14:08

Ik weet niet hoe RVA het weet van de tegenopzeg tenzij RVA naar mijn werkgever belt om zijn reden te verduidelijken?? ik weet het zelf ook niet goed
De rva zal een inlichtingenblad verstuurd hebben naar de rva. Dat jij en je werkgever de ontslagbrief als nietig beschouwen, betekent niet dat de rva dit ook moet doen

Mariette

#39 , 05 jun 2016 14:51

Waarom zou de werkgever de RVA inlichten over een tegenopzegbrief die in onderling overleg als nietig werd beschouwd, en waarbij de volledige wettelijke opzegtermijn werd gewerkt?

de reden

#40 , 05 jun 2016 15:37

Waarom zou de werkgever de RVA inlichten over een tegenopzegbrief die in onderling overleg als nietig werd beschouwd, en waarbij de volledige wettelijke opzegtermijn werd gewerkt?
→bij mijn weten blijft het ontslag overeind, zelfs indien de kennisgeving nietig is

ik lees hier ook altijd maar tegenopzeg, kan je mij eens uitleggen hoe je reglementair een tegenopzeg kan doen nog voor je in kennis ben gesteld van je ontslag? je kan op dat moment uw ontslag geven maar jullie hebben het over een tegenopzeg, leg mij dat maar eens uit.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie

#41 , 05 jun 2016 16:51

ik lees hier ook altijd maar tegenopzeg, kan je mij eens uitleggen hoe je reglementair een tegenopzeg kan doen nog voor je in kennis ben gesteld van je ontslag? je kan op dat moment uw ontslag geven maar jullie hebben het over een tegenopzeg, leg mij dat maar eens uit.
Om dat er één dag verschil is in de ontslagbrief, de werkgever stuurt een ontslagbrief en de dag nadien stuurt de werkneemster de ontslagbrief.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mariette

#42 , 05 jun 2016 17:34

Maar in feite was het evenmin een tegenopzeg: die geef je als je zelf al onmiddellijk ander werk gevonden hebt, en de tegenopzeg dient dan om de opzegperiode in te korten.
Hier is totaal geen sprake van.

TS was al ontslagen op het ogenblik dat zij haar ontslagbrief schreef, ze heeft geen andere job, en ze heeft haar opzegperiode volledig uitgedaan.

Waarom zou ze geen werkloosheidsvergoeding krijgen?

denlowie

#43 , 05 jun 2016 17:40

Dit kan te maken hebben wat er juist op de C4 staat, daar beslist de RVA over, en het is daar dat TS inlichtingen moet vragen, niet aan mensen die aan de zij lijn staan en die ook niet 100% juist de dingen weten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#44 , 06 jun 2016 10:03

Om dat er één dag verschil is in de ontslagbrief, de werkgever stuurt een ontslagbrief en de dag nadien stuurt de werkneemster de ontslagbrief.
heeft de werknemer dan gewoon zijn ontslag gegeven of een tegenopzegging gedaan?

volgens art 37 wao heeft de werknemer op dat moment zelfs nog geen ontslagbrief van de werkgever ontvangen, ook volgens de eerste post van dit onderwerp heeft de werknemer gewoon zijn ontslag gegeven en geen tegenopzegging gedaan.

als je een tegenopzegging doet moet je kennisgave hier ook aan voldoen gelet op de verplichte vormververeisten begin en duur en het verschil in duurtijd van een gewone opzeggingstermijn en de termijnen voor een tegenopzegging
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jokekoekie
Topic Starter

#45 , 06 jun 2016 13:53

De werknemer heeft de opzegperiode gedaan omdat ze haar ontslag heeft gekregen.
De werknemer heeft na een verwittigingsbrief zelf ontslag genomen. Omdat ze niet weet dat er al een ontslagbrief verstuurd was van haar baas.
En over de werknemer haar ontslagbrief was er een overeenkomst tussen beide partijen, om het ontslagbrief van de werknemer als niet verstuurd te beschouwen.
De reden op mijn C4 staat "werknemer voldoet niet meer".
Maar de reden waarom RVA nog niet wilt uitkeren weet ik niet. Ik ben maar aan het zoek wat het zou kunnen zijn.
Ik ben naar de vakbond geweest maar ze weet het ook niet, ze zei dat ik moet wachten tot RVA mij zal uitnodigen.

Terug naar “Werkloosheid”