Waterverbruik

Palavra
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Waterverbruik

#1 , 31 mei 2016 11:57

Ik woon al 27 jaar in een appartementsgebouw met 3 verdiepingen, dus er zijn in totaal 3 huurders.
Het waterverbruik en de electriciteit van de gang is gemeenschappelijk.

Sinds ongeveer 15 jaar hebben we een nieuwe huisbaas.
Alles bleef hetzelfde, niets veranderde.
Opeens, zo'n 5 jaar geleden, kregen we een brief waarin stond dat we elke maand een voorschot moeten betalen voor het waterverbruik en de electriciteit van de gang.
Zo gezegd, zo gedaan, elke maand hebben alle 3 de huurders maandelijks een voorschot betaald.
In het begin liep weer alles normaal, tot..... opeens de huisbaas aan alles zijn voeten begon te vegen.

Nu, sinds 2 jaar heb ik geen afrekening meer ontvangen, dat heeft hij nogal eens geflikt, hij stuurde de afrekening pas na 3 jaar, maar toen betaalden we nog geen voorschotten.
Mijn ergernis is nu dat ik al 2 jaar lang voorschotten heb betaald en nog steeds geen afrekening heb gekregen.

Mijn vraag is:
Ben ik verplicht om die voorschotten te betalen?
Mijn contract geldt van de eerste huisbaas, die heeft nooit voorschotten gevraagd en daar staat ook niets van in mijn contract.
Ik zou graag willen stoppen met die voorschotten, nu komt dat geld mooi op zijn rekening te staan maar als hij dan toch nooi tijdig afrekeningen stuurt, dan zie ik die voorschotten ondertussen natuurlijk liever op mijn rekening staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 31 mei 2016 12:14

Als het niet in het huurcontract vermeld staat, is het inbegrepen in de huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Palavra
Topic Starter

#3 , 31 mei 2016 12:18

Neen, de waterfactuur en huur zijn altijd apart geweest.
Dat staat overigens ook in het contract dat deze apart te betalen zijn. (Waterfactuur bij afrekening op het einde van het jaar)
Het is enkel de nieuwe huisbaas die daar opeens voorschotten op vraagt.

Reclame

sloeberken

#4 , 31 mei 2016 12:50

Sorry verkeerd gelezen, als het niet vermeld staat in het huurcontract hoef je geen voorschotten te betalen.
Stel hem in gebreke met een AS en eis u afrekening.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 31 mei 2016 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Palavra
Topic Starter

#5 , 31 mei 2016 13:26

Het is ook zo dat onder mij de 2 appartementen hebben leeggestaan, daar heeft hij alles gerenoveerd en toen er nieuwe huurders introkken hebben die een ander huurcontract gekregen.
Bij mij is niets gerenoveerd omdat ik er nog woonde en mijn huurcontract is niet veranderd.
Hij heeft enkel gewoon een brief gestuurd, waarin vermeld stond dat iedereen vanaf nu voorschotten moest betalen op het waterverbruik.
Waarschijnlijk staat dat dus wel in de andere huurders hun nieuwe huurcontract.
Maar niet bij mij.
Volgens mij ben ik dan ook niet verplicht om op die eis in te gaan om voorschotten te betalen.
Ik wou eerst niet tegendraads doen en ben gewoon de voorschotten beginnen betalen, ook ergens omdat ik dacht, op die manier kom ik niet voor verrassingen te staan als het waterfactuur hoog is.
Maar ja, als hij 2-3 jaar wacht om die afrekeningen te versturen..... voor hetzelfde geld heb ik die jaren misschien teveel aan voorschotten betaald, reageert hij daar niet op en steekt hij het teveel in zijn zak.
Want de laatste jaren laat hij het ook na om een kopie toe te voegen van het originele factuur.
Hij stuurt enkel een brief met het te betalen bedrag gedeeld door 3 huurders.
Ik was al wel van plan, als hij dat nog eens doet, om een AS te sturen met daarin de vermelding dat ik tot betaling zal overgaan van zodra ik een kopie heb ontvangen van het factuur.

Maar verder denk ik toch wel dat ik, zoals u al schreef, niet verplicht ben om die voorschotten te betalen.

KJ86

#6 , 31 mei 2016 21:31

Ik denk dat het interessanter is om gewoon te zwijgen en voorschotten te betalen.
Als je 27 jaar lang dezelfde huur hebt mogen betalen (enkel indexaanpassing), dan ligt de prijs van uw huurwoning waarschijnlijk ver onder de marktwaarde. Je kan de meterstand toch zelf controleren en uitrekenen of dat je teveel aan voorschotten hebt betaald of gewoonweg een beetje zagen bij de verhuurder voor een afrekening.
Tegen de wensen van de verhuurder ingaan, kan voor wrevel zorgen, hetgeen kan resulteren in beëindiging van de overeenkomst.

sloeberken

#7 , 31 mei 2016 21:56

De huurwet moet nageleefd worden zowel door huurder als verhuurder. Als elke advocaat en rechter van dezelfde mening moest zijn dan KJ86 dan zijn ze werkloos.

asperger

#8 , 31 mei 2016 22:22

Tegen de wensen van de verhuurder ingaan, kan voor wrevel zorgen, hetgeen kan resulteren in beëindiging van de overeenkomst.

Dat lijkt op een (juridisch?) advies uit het feodale tijdperk!!!
Intussen zijn we wel enkele eeuwen verder....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86

#9 , 01 jun 2016 00:17

Het is gewoon een opmerking die je in uw achterhoofd moet houden, elke driejarige periode kan de verhuurder opzeggen, tenzij dat het hier om een levenslang huurcontract zou gaan.

De verhuurder heeft geen fout gemaakt op de huurwet, enkel een inbreuk op het contract door niet jaarlijks af te rekenen.
De verhuurder heeft bovendien gevraagd om voorschotten te betalen en de huurder is daarmee akkoord gegaan (TS geeft dat zelf toe). Je zou vanuit een juridisch standpunt kunnen stellen dat de verhuurder het recht op de voorschotten verworven heeft, door de toestemming van de huurder, hetgeen hij kan bewijzen met de uittreksels van de afgelopen vijf jaar.
Hij stuurt enkel een brief met het te betalen bedrag gedeeld door 3 huurders.
Ik was al wel van plan, als hij dat nog eens doet, om een AS te sturen met daarin de vermelding dat ik tot betaling zal overgaan van zodra ik een kopie heb ontvangen van het factuur.
De verhuurder moet geen kopie van de factuur toevoegen aan de afrekening. Voor appartementsgebouwen volstaat een gedetailleerde kosten afrekening , de verhuurder moet enkel de mogelijkheid bieden aan de huurder om de bewijsstukken in te kijken.

Palavra
Topic Starter

#10 , 02 jun 2016 11:31

KJ86, vergeet niet dat hij het nalaat om jaarlijks de afrekening van het water te sturen. Soms wacht hij 2-3 jaar om het factuur te sturen. Ondertussen heeft hij wel al mijn voorschotten gekregen.
Als hij geen kopie stuurt van de waterafrekening dan kan hij eender wat in die brief zetten.
Het kan evengoed zijn dat wij teveel aan voorschotten hebben betaald en dat we uiteindelijk moesten terugtrekken ipv bijbetalen.

Ik heb verdorie toch recht op inzage van wat ik betaal zeker!
Zonder bewijs van de afrekening kan hij eender welk bedrag in die brief zetten!

Misschien gelden al die regeltjes voor een huisbaas die stipt zijn facturen opstuurt maar in dit geval heeft hij niet veel te protocollen.
Weet jij dat hij ooit 5 jaar heeft gewacht om de afrekening te sturen!?
En dan opeens stuurt die pipo een brief, gelieve voorschotten te betalen om niet voor verrassingen te komen te staan.
Ja duh!!! Natuurlijk komen wij voor verrassingen te staan als hij een afrekening stuurt van 5 jaar waterverbruik!

En dan schreef je dit nog:
Als je 27 jaar lang dezelfde huur hebt mogen betalen (enkel indexaanpassing), dan ligt de prijs van uw huurwoning waarschijnlijk ver onder de marktwaarde.

Lol, mag ik je er eens op wijzen dat dit gebouw al meer dan 70 jaar oud is, dat hier niets aanwezig was van verwarming, daar moest ik zelf voor zorgen, ik verwarm dus met zelf aangekochte gasradiators, die ik ook zelf heb moeten laten plaatsen en betalen.
Waterverwarmers waren er ook niet aanwezig, die heb ik ook zelf moeten aankopen, zelf laten plaatsen en zelf betalen.
Toen ik hier kwam wonen verscheen er na een tijd schimmel boven de ramen in de slaapkamers, dat heb ik onmiddelijk laten vaststellen en de bewijzen er van bewaard omdat de eerste huisbaas zei dat het mijn schuld was omdat ik mijn was daar droogde.
Ik woonde er nog maar een maand! Zo vlug heb je geen schimmel!
Bleek dat de vorige huurder nooit had verwarmt in de slaapkamers, dus ik wist genoeg.

Na renovaties op het 1ste en 2de verdiep, heb ik in mijn apartement, aan alle kamers, aan de deuren een verzakking in de grond.

De garage was ooit mooi en in orde toen de vorige huisbaas nog leefde.
Nu, met de nieuwe huisbaas is het daar een smerige boel vol stinkende vuilzakken, kapotte wasmachines en als versiering gigantische gordijnen van spinnewebben.
Ooit is de ontsmettingsdienst voor ongedierte moeten komen omdat er duizenden maden en vliegen zaten.

Regelmatig geraken wij niet binnen met de sleutel, in plaats van een nieuw slot te plaatsen, laat hij elke keer opnieuw dat slot gewoon maken.
Met als gevolg dat wij na een tijd weer problemen hebben om binnen te geraken.

Reeds 10 jaar is 1 van de sloten van brievenbussen stuk, dat deurtje staat al 10 jaar open. Laat hij dat maken? Nee.

Heel dat gebouw is hier een krot.....de prijs van de huurwoning ver onder de marktwaarde???? Ver BOVEN de marktwaarde ja!

Waarom denk je anders dat hij de huishuur niet verhoogt.......

En kom nu niet af dat ik dan maar moet verhuizen..... ik heb daar geen geld voor.

KJ86

#11 , 02 jun 2016 11:52

Niet kwaad worden.

Ik heb toch geschreven dat u recht hebt op inzage, de verhuurder is echter niet verplicht om een kopie van de factuur bij zijn afrekening te steken. U moet een afspraak maken met hem om de facturen te mogen inkijken.

De verhuurder is in fout door niet jaarlijks af te rekenen, het is uw taak om hem daar op te wijzen. Als hij weigert om daar gevolg aan te geven moet u hem in gebreke stellen met een AS

Als de huurder het slot wilt herstellen in plaats van vervangen, mag hij dat.

Het slotje van de brievenbus dat stuk is, moet vervangen worden door degene die het stukgemaakt heeft.

De smerige boel vol stinkende vuilzakken en kapotte wasmachines dat is toch niet door toedoen van de verhuurder maar van uw buren.
ik verwarm dus met zelf aangekochte gasradiators, die ik ook zelf heb moeten laten plaatsen en betalen.
Waterverwarmers waren er ook niet aanwezig, die heb ik ook zelf moeten aankopen, zelf laten plaatsen en zelf betalen.
Vroeger mocht dat, nu niet meer.
Toen ik hier kwam wonen verscheen er na een tijd schimmel boven de ramen in de slaapkamers, dat heb ik onmiddelijk laten vaststellen en de bewijzen er van bewaard omdat de eerste huisbaas zei dat het mijn schuld was omdat ik mijn was daar droogde.
Ik woonde er nog maar een maand! Zo vlug heb je geen schimmel!
Bleek dat de vorige huurder nooit had verwarmt in de slaapkamers, dus ik wist genoeg.
Als het probleem is opgelost met verwarmen, is het te wijten aan condensatie (koudebrug van betonbalk die is aangegoten boven het raam). Uw huisbaas had dus gelijk. Zoiets ligt aan de gebruiker, verwarmen of ventileren is de oplossing. U heeft voor het eerste gekozen.
Na renovaties op het 1ste en 2de verdiep, heb ik in mijn apartement, aan alle kamers, aan de deuren een verzakking in de grond.
Ik zou de verhuurder toch eens uitnodigen om te komen kijken, stabiliteit moet in orde zijn. Woont u op houten roostering of beton?

Palavra
Topic Starter

#12 , 02 jun 2016 12:25

Neen, mijn huisbaas had geen gelijk vermits die schimmel er al was toen ik er kwam wonen.

U heeft voor het eerste gekozen.
?????

Nergens schreef ik dat het probleem opgelost was door te verwarmen....

Verder hecht ik geen enkel geloof meer aan al wat jij hier al geschreven hebt.

Ik kwam na opzoekingen immers hier terecht:

1. Krachtens artikel 1728ter van het Burgerlijk Wetboek dient de verhuurder voor de kosten van het verbruik van water, elektriciteit en verwarming die in de huurovereenkomst aan de huurder zijn opgelegd de werkelijke uitgaven aan te rekenen, behalve wanneer die kosten uitdrukkelijk in vaste bedragen werden vastgesteld. De huurwetgeving bepaalt niet hoe dit verbruik moet worden gemeten en verplicht de verhuurder dus niet om per huurder afzonderlijke meters te installeren. Voornoemd artikel verplicht de verhuurder wel die kosten steeds in een afzonderlijke rekening van de huur op te geven en de bewijsstukken van de uitgaven aan de huurder over te leggen of, indien het gaat om verschillende huurders in een appartementsgebouw dat beheerd wordt door één persoon, hen een gedetailleerde lijst van de kosten te bezorgen en hen de mogelijkheid te bieden de stukken in te kijken bij de beheerder. Een afspraak over de verdeling van die kosten tussen de huurders onderling in een appartementsgebouw is geldig. Als zij niets hebben voorzien en tot geen akkoord kunnen komen, kunnen zij zich tot de vrederechter wenden die zal uitspraak doen rekening houdend met alle feitelijke gegevens zoals de grootte van de lokalen en het gebruik van de toestellen. 2. Gereglementeerde meetinstrumenten vallen onder de bevoegdheid van de minister van Economie. (Vraag nr. 58 van 4 april 2000.) 3. Luidens artikel 1728quater van het Burgerlijk Wetboek dient de huurder die meer heeft betaald dan hetgeen hij verschuldigd was, de verhuurder per aangetekende brief om terugbetaling te verzoeken van de niet-verschuldigde bedragen die vervallen zijn en betaald werden gedurende de vijf voorafgaande jaren. In geval van weigering dient de huurder zich bij verzoekschrift tot de vrederechter te wenden. Deze rechtsvordering verjaart door verloop van één jaar vanaf de verzending van de aangetekende brief. De met dit artikel strijdige contractuele bepalingen zijn nietig.

Palavra
Topic Starter

#13 , 02 jun 2016 12:38

Het slotje van de brievenbus dat stuk is, moet vervangen worden door degene die het stukgemaakt heeft.

Dat zal nogal moeilijk gaan, die persoon is overleden en dat wist hij.
Hij heeft daarna het apartement waarin deze persoon woonde, volledig gerenoveerd.
Toen er nieuwe huurders introkken was het dus zijn plicht om die brievenbus zelf te herstellen.

Dat het 1e en 2de verdiep gerenoveerd waren omdat die leegstonden, heb ik overigens vermeld in mijn eerste bericht

KJ86

#14 , 02 jun 2016 17:10

Jij schrijft hetzelfde als mijzelf, de stukken moeten ingekeken worden bij de beheerder (in dit geval is dat de verhuurder).

Terug naar “Huren”