Als dat bewuste stukje muur donkergrijs geschilderd was in een verder volledig witte gang dan kon u toch vermoeden dat het niet helemaal in orde was, zelfs al dacht u dat het om een kleuraccent ging, en had u vragen kunnen stellen aan de eigenaar vóór u overging tot de koop!
U had de woning ook een tweede en zelfs een derde keer kunnen bezoeken en dit op een zonnige/regenachtige dag...u kon ook het dak inspecteren op... zijn gebreken...
U had zelf ALLE verdere vragen kunnen stellen die u nodig achte om tot een verkoop te komen...enkel indien de verkoper geen antwoord gaf op uw vragen kan men spreken van een,al dan niet bewust, verborgen gebrek.
Uw eigen tekortkomingen/naiviteit, afschuiven op de verkoper, is GEEN verborgen gebrek...maar een gebrek aan u informeren!
Aan u om te oordelen of het om een 'verborgen gebrek' gaat...
Het is een apart stuk muur (overgang van trap 1 naar trap 2), net als de schouw ook in een donkerder tint is dan de rest van de woonplaats bijvoorbeeld. Achteraf gezien lijkt het logisch, op het moment zelf leek het niet verdacht, het toonde ook geen tekenen van vocht. We hebben - niet specifiek over die plaats - wel gevraagd of er vocht in de woning was omdat het zo'n gekend probleem is, maar de kelder was droog enzo, dus het antwoord was negatief.
We hebben de woonst een tweede en derde keer bezocht, telkens in het gezelschap van andere mensen.
We zijn nu we het probleem ontdekt hebben op het dak geweest, intussen met 2 verschillende mensen, en alles ziet er prima uit. Goeie pannen, goed overlapt, naden sluiten aan,... Dus het is zeker geen probleem dat na vluchtig of zelf speurend nazicht zomaar opgemerkt kan worden.
In onze vorige woonst had ik ook 1 muur donkerpaars in een verder witte woonkamer terwijl dat toch een muur in perfecte staat was. Als ik het zo hoor mogen we eigenlijk blij zijn dat we warm water hebben want dat heb ik ook niet specifiek gevraagd namelijk, of dat wel aanwezig was...