gecamoufleerd verborgen gebrek: hoe te werk gaan?

anneliesvk
Topic Starter

gecamoufleerd verborgen gebrek: hoe te werk gaan?

#1 , 19 okt 2008 22:13

Na wat rondsurfen hier en elders ben ik vrij zeker dat we met een verborgen gebrek zitten waarvoor we de verkoper van onze woning aansprakelijk kunnen stellen.

1 muurtje op de overloop (net onder het dak) is herbehangen en op het ergste punt overschilderd, leek allemaal onschuldig, maar blijkt een stuk muur te zijn waar de regen gewoon binnenloopt wanneer het erg giet. Vandaag een stukje behang weggetrokken en de muur erachter is al helemaal beschimmeld, de (nieuwe) verf begint alweer te kraken en de plint is rot vanachter.

Nu vroeg ik mij af: hoe moeten we dit aanpakken? Wie moeten we contacteren, op de hoogte brengen? We zouden eerst zelf een dakwerker ernaar laten kijken en herstellen maar misschien laten we er nu beter eerst een expert naar kijken? Kan ik via de notaris gaan of wie kan ons verder helpen bij het nemen van de juiste stappen? Ik vermoed dat naar de verkopers zelf gaan niet veel zin heeft gezien hun camouflagepogingen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 20 okt 2008 10:03

Laten we eens beginnen bij het begin...

1).Wat werd vermeld in de advertentie(vb. te renoveren woning)...
2).Was de verkoopprijs ook de vraagprijs...hoeveel is van de prijs afgegaan...
3).Waaruit leidt u af dat de verkoper de gebreken kende?

Ik heb uw dubbel geplaatst bericht verwijderd!

anneliesvk
Topic Starter

#3 , 20 okt 2008 12:33

1) De precieze bewoordingen van de advertentie kan ik niet reproduceren. Het was alleszins een instapklare woning, toen ik voor het eerst belde zei de makelaarsfirma mij dat het enige in het huis wat eventueel nog gedaan moest worden, het vernieuwen van de keuken was en hier en daar enkel glas door dubbel vervangen. Toen ik vroeg naar de staat van het dak werd mij gezegd dat het dak in orde was (wat zo op het zicht inderdaad ook zo is, het is geen oud dak)

2) De oorspronkelijk gestelde prijs was 193.000 (via immobiliënkantoor), wij hebben het gekocht voor 187.000euro.

3) We gaan ervan uit dat de vorige bewoners er ook vanaf wisten omdat
- bij de eerste regenbui het water gewoon door de binnenmuur heen regende, dus niet ergens in een verborgen hoekje, maar een volledige vierkante meter muur waar waterdruppels doorliepen
- dat bewuste stukje muur donkergrijs geschilderd is in een verder volledig witte gang. Van dat stukje grijze muur begint nu ook de verf te barsten, na 1 weekend regen, dus erg lang geleden kan dat niet geschilderd zijn
- het soort tasso dat op die strook hangt is ook een andere bedekking dan in de rest van de gang, waar een structuurplaster gebruikt werd. Door die (nieuwe) tasso zijn nu ook hier en daar zwarte (schimmel)vlekjes aan het opduiken en de witte plaster ernaast begint gele vlekken te verkleuren, mogelijk omdat het via de tasso niet weg kan. We hebben een hoekje van de tasso omhoog getrokken en de muur daarachter is al volledig geschimmeld, dus nieuw is het probleem niet.

Reclame

Jelle

#4 , 20 okt 2008 16:51

Ik denk dat de enige relevante vraag is:

is het gebrek verborgen of niet?

maw kunnen jullie aantonen dat de eigenaar al het mogelijke heeft gedaan om het gebrek te verdoezelen....

Verborgen betekent immers dat een goed oplettend persoon het probleem niet had kunnen ontdekken tijdens zijn bezoek.

grijs geschilderd plekje op een verder witte hal...

anneliesvk
Topic Starter

#5 , 20 okt 2008 18:49

We zagen uiteraard dat dat muurtje grijs was, maar het had geen sporen van vocht toen. Het kon net zo goed een kleuraccent zijn, maar nu we het water hebben zien lopen leggen we natuurlijk de link waarom net daar een kleuraccent gebruikt is. Het vocht was toen niet te zien, dus mij lijkt het inderdaad verdoken.

Lex

#6 , 21 okt 2008 12:55

Als dat bewuste stukje muur donkergrijs geschilderd was in een verder volledig witte gang dan kon u toch vermoeden dat het niet helemaal in orde was, zelfs al dacht u dat het om een kleuraccent ging, en had u vragen kunnen stellen aan de eigenaar vóór u overging tot de koop!

U had de woning ook een tweede en zelfs een derde keer kunnen bezoeken en dit op een zonnige/regenachtige dag...u kon ook het dak inspecteren op... zijn gebreken...

U had zelf ALLE verdere vragen kunnen stellen die u nodig achte om tot een verkoop te komen...enkel indien de verkoper geen antwoord gaf op uw vragen kan men spreken van een,al dan niet bewust, verborgen gebrek.

Uw eigen tekortkomingen/naiviteit, afschuiven op de verkoper, is GEEN verborgen gebrek...maar een gebrek aan u informeren!

Aan u om te oordelen of het om een 'verborgen gebrek' gaat...

Lex

#7 , 21 okt 2008 13:34

Aan Lezer/Poster X die een privébericht stuurde…’het is niet omdat mensen DENKEN dat ze recht in hun schoenen staan…dat ze ook gelijk hebben…’!

Aan anneliesvk om mijn reply te beoordelen...

anneliesvk
Topic Starter

#8 , 21 okt 2008 17:09

Als dat bewuste stukje muur donkergrijs geschilderd was in een verder volledig witte gang dan kon u toch vermoeden dat het niet helemaal in orde was, zelfs al dacht u dat het om een kleuraccent ging, en had u vragen kunnen stellen aan de eigenaar vóór u overging tot de koop!

U had de woning ook een tweede en zelfs een derde keer kunnen bezoeken en dit op een zonnige/regenachtige dag...u kon ook het dak inspecteren op... zijn gebreken...

U had zelf ALLE verdere vragen kunnen stellen die u nodig achte om tot een verkoop te komen...enkel indien de verkoper geen antwoord gaf op uw vragen kan men spreken van een,al dan niet bewust, verborgen gebrek.

Uw eigen tekortkomingen/naiviteit, afschuiven op de verkoper, is GEEN verborgen gebrek...maar een gebrek aan u informeren!

Aan u om te oordelen of het om een 'verborgen gebrek' gaat...
Het is een apart stuk muur (overgang van trap 1 naar trap 2), net als de schouw ook in een donkerder tint is dan de rest van de woonplaats bijvoorbeeld. Achteraf gezien lijkt het logisch, op het moment zelf leek het niet verdacht, het toonde ook geen tekenen van vocht. We hebben - niet specifiek over die plaats - wel gevraagd of er vocht in de woning was omdat het zo'n gekend probleem is, maar de kelder was droog enzo, dus het antwoord was negatief.

We hebben de woonst een tweede en derde keer bezocht, telkens in het gezelschap van andere mensen.

We zijn nu we het probleem ontdekt hebben op het dak geweest, intussen met 2 verschillende mensen, en alles ziet er prima uit. Goeie pannen, goed overlapt, naden sluiten aan,... Dus het is zeker geen probleem dat na vluchtig of zelf speurend nazicht zomaar opgemerkt kan worden.

In onze vorige woonst had ik ook 1 muur donkerpaars in een verder witte woonkamer terwijl dat toch een muur in perfecte staat was. Als ik het zo hoor mogen we eigenlijk blij zijn dat we warm water hebben want dat heb ik ook niet specifiek gevraagd namelijk, of dat wel aanwezig was...

Lex

#9 , 21 okt 2008 19:14

Als ik het zo hoor mogen we eigenlijk blij zijn dat we warm water hebben want dat heb ik ook niet specifiek gevraagd namelijk, of dat wel aanwezig was...
Als u het zo wil bekijken dan mag u idd. blij zijn dat er WARM water aanwezig is…ik zou zelfs meer zeggen…U mag blij wezen dat er ‘koud stromend water’ aanwezig is…een verkoper kan u niet verbieden om de (warm water)kraan open te draaien...

Ik begrijp heus wel dat één en ander op uw lever ligt…maar als koper wordt u geacht te weten onder welke omstandigheden u een woning koopt…ik vrees dat, en u bent daar blijkbaar 3 maal geweest, u vlieger niet zal opgaan mocht het tot een rechtszaak komen…

Rene

#10 , 22 okt 2008 15:20

U kan gelijk hebben, maar gelijk krijgen voor een rechtbank is nog iets anders.
Ge moet ook veel geduld hebben en kosten maken. Wegen die op tegen de overlast?
Bekijk vanwaar dat vocht komt en doe er iets aan. Das voor iedereen beter.

anneliesvk
Topic Starter

#11 , 24 okt 2008 22:39

U kan gelijk hebben, maar gelijk krijgen voor een rechtbank is nog iets anders.
Ge moet ook veel geduld hebben en kosten maken. Wegen die op tegen de overlast?
Bekijk vanwaar dat vocht komt en doe er iets aan. Das voor iedereen beter.
We gaan inderdaad eerst eens goed het hele probleem laten bekijken en uiteraard zullen we heel blij zijn als het "gewoon" opgelost kan worden. Intussen is er echter ook al een stuk vloer met nieuwe planken maar eronder rotte ontdekt op die plaats. Veel zal afhangen van het totale kostenplaatje...

Terug naar “Kopen”