Bamboe woekert onder terras

Mariette

Re: Bamboe woekert onder terras

#16 , 18 mei 2016 15:50

Tuurlijk wel!
Buurman is de planter van de bamboe en is verantwoordelijk voor die plant en de daaruit voortvloeiende schade.
“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Buurman heeft één klein stukje bamboe geplant, geen heel veld.
Het zijn de bamboe wortels die zich overal tussenwringen en niet bepaald rekening houden met perceelsgrenzen. Net zoals elke grasspriet een aparte plant is, is elke bamboescheut ook een aparte plant en geen "tak van een boom".

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yalika
Topic Starter

#17 , 18 mei 2016 16:46

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
De eigrnaar is bij de buren alles aan het uitgraven. Toen ik hem vroeg wat er met al die bamboe bij mij moest gebeuren werd hij razend.

Ik wacht nog even af, en anders stuur ik een aangetekend schrijven.

mjers

#18 , 18 mei 2016 20:28

Tuurlijk wel!
Buurman is de planter van de bamboe en is verantwoordelijk voor die plant en de daaruit voortvloeiende schade.
“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Buurman heeft één klein stukje bamboe geplant, geen heel veld.
Het zijn de bamboe wortels die zich overal tussenwringen en niet bepaald rekening houden met perceelsgrenzen. Net zoals elke grasspriet een aparte plant is, is elke bamboescheut ook een aparte plant en geen "tak van een boom".
Jongens toch, wat een schandalig foute interpretatie van het wetboek. En een serieuze flater over iets wat geacht wordt basiskennis te zijn!
Best nog eens heel goed herlezen...

"Mag ze weghakken" dwz dat men ze mag weghakken zonder vervolging te riskeren. Maar de eigenaar van de boom/plant moet de wortels nog altijd zelf verwijderen indien de eiser dit wenst.

Art 1382 elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Art 1383 ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.

Art 1384 men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor dewelke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.

Het is ontegensprekelijk dat de bamboe geplant is door de buur. Alle schade door die bamboe is een resultaat van deze handeling van de buur. Hij is per definitie verantwoordelijk voor deze bamboe, boven en onder de grond. En daar eindigt het verhaal. Kan niet duidelijker zijn.

Reclame

tira00

#19 , 18 mei 2016 23:15

Kan je wel van "schade" spreken als er wat plantjes in je tuin groeien?

mjers

#20 , 19 mei 2016 16:12

Schade word niet gedefinieerd in het wetboek. Spreek eerder over een " ongewenst gevolg".

In principe zijn overhangende takken ook schade. En geloof me, als op een dag uw terras barst en blijkt dat er wortels van de planten van de buren onder groeien, dan is dit absoluut schade.

Mariette

#21 , 20 mei 2016 10:48

Schade word niet gedefinieerd in het wetboek. Spreek eerder over een " ongewenst gevolg".

In principe zijn overhangende takken ook schade. En geloof me, als op een dag uw terras barst en blijkt dat er wortels van de planten van de buren onder groeien, dan is dit absoluut schade.
Waar zitten de wortels van de bamboe onder uw terras denk je? In de tuin van de buurman? of gewoon in je eigen tuin?

Als men zou verantwoordelijk zijn voor de wortelstokken of zaden van planten in je eigen tuin, dan heb je veel tuinmannen nodig.
Als je echter vb. een klimop of klimhortensia met wortel in jouw grond tegen de aanpalende muur van de buurman laat groeien zodat die de dakgoot vernielen, dan moet jijzelf daarvoor opdraaien. groeit die klimop met zijn wortels echter op iemand anders' grond, dan hoef jij toch niet zijn tuin te gaan onderhouden?

Mariette

#22 , 20 mei 2016 10:54

Het is ontegensprekelijk dat de bamboe geplant is door de buur. Alle schade door die bamboe is een resultaat van deze handeling van de buur. Hij is per definitie verantwoordelijk voor deze bamboe, boven en onder de grond. En daar eindigt het verhaal. Kan niet duidelijker zijn.
een bamboeplant is geen boom waarvan de wortels zich ondergronds uitspreiden, maar waarbij slechts één boomstam bestaat (op uw eigendom).

een bamboeplant is gewoon een grassoort, elke bamboescheut is een aparte plant. De rizomen van die plant breiden zich ook uit maar maken overal nieuwe planten, die niet uw eigendom zijn. Elke rizoom kan individueel als plant verdergroeien. Als ik gazon zaai en mijn buren willen geen gras, dan hoef ik toch ook niet hun tuin te gaan onderhouden indien mijn grasmat uitgroeit en zich uitstrekt tot voorbij de perceelsgrens?

Als ik de bamboe in MIJN tuin verwijder, inclusief alle wortels, dan heb ik geen bamboe meer. Net zoals ik geen boom meer heb als ik mijn boom vel en de wortels laat verdrogen.
Maar ik ben niet verantwoordelijk voor de wortelstokken in iemands tuin, net zomin als ik verantwoordelijk ben voor de eikenscheuten die dankzij de eikels van mijn eikenboom bij de buren groeien.

JPV
Juridisch actief: Ja

#23 , 20 mei 2016 11:27

gras groeit niet onder een steen (of veroorzaakt toch geen schade), bamboe wel.

Het gaat niet over al dan niet boom, maar over al dan niet schade.

mjers

#24 , 20 mei 2016 11:55

een bamboeplant is geen boom waarvan de wortels zich ondergronds uitspreiden, maar waarbij slechts één boomstam bestaat (op uw eigendom).

een bamboeplant is gewoon een grassoort, elke bamboescheut is een aparte plant. De rizomen van die plant breiden zich ook uit maar maken overal nieuwe planten, die niet uw eigendom zijn. Elke rizoom kan individueel als plant verdergroeien. Als ik gazon zaai en mijn buren willen geen gras, dan hoef ik toch ook niet hun tuin te gaan onderhouden indien mijn grasmat uitgroeit en zich uitstrekt tot voorbij de perceelsgrens?

Als ik de bamboe in MIJN tuin verwijder, inclusief alle wortels, dan heb ik geen bamboe meer. Net zoals ik geen boom meer heb als ik mijn boom vel en de wortels laat verdrogen.
Maar ik ben niet verantwoordelijk voor de wortelstokken in iemands tuin, net zomin als ik verantwoordelijk ben voor de eikenscheuten die dankzij de eikels van mijn eikenboom bij de buren groeien.

Het meest eenvoudige blijft gewoon om de scheuten onder het terras af te knippen en de opening op te vullen met pure roundup. Alle scheuten behandelen, éénmalig. Bamboe is weg. Idem in de gazon. Dan wel héél kort afknippen en voorzichtig zijn dat men geen gras aanraakt.
Ikzelf heb mijn buren aangesproken VOORDAT ze onder mijn fundering geraakten (mijn garage staat pal op de scheidingslijn): in dat geval is het wel hun verantwoordelijkheid. Als mijn garage 50cm op mijn grond staat, dan had ik zelf de scheuten op die 50cm moeten verwijderen, voordat ze mijn fundering gingen aantasten.
Grasmatten groeien niet verder bij goed onderhoud. Als die toch verder groeit dan is dit inderdaad uw verantwoordelijkheid. Als jij bamboe plant dan is het jouw verantwoordelijkheid dat je die onder controle houd. En dit ben je juridisch verplicht onder art 1383.

Als je gras of bamboe plant die woekert op het erf van de buur ben jij daarvoor verantwoordelijk. Als die plant schade doet bij de buur dan wordt jij verantwoordelijk geacht op basis van art 1383.

TS heeft geen zaken met de bamboe van de buur en moet juist niets doen, behalve de buur erop attent maken.

Op basis van welke wet denk je dat je zelf de scheuten moet verwijderen? Dit klopt absoluut niet en wordt zelfs sterk afgeraden. Als de plant sterft omdat jij de scheuten hebt verwijderd dan kan jij zelf vervolgd worden. Opnieuw op basis van art 1383.
Jouw buur is in ieder geval zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van de wortels.

Het is niet omdat je de wortels mag wegkappen volgens art 37 vwb, dat je dit ook effectief moet doen. Op basis van artikel 1383 bw moet de buur zelf die wortels verwijderen indien jij dat wenst.

Jij bent verantwoordelijk voor alle handelingen die je doet, als uit uw handelingen bewust of onbewust een ander nadeel ervaart dan moet jij dit rechtzetten.

Staat duidelijk omschreven in het bw en er is geen enkele andere wet die deze wet inperkt. Uw statement gaat in tegen deze wetgeving en heeft dus per definitie geen enkele juridische basis, en kan bijgevolg onmogelijk correct zijn.

sloeberken

#25 , 20 mei 2016 12:07

Maar wie gaat hier bewijzen wie het eerste plantje heeft geplant. is dat vastgesteld door een bevoegd persoon. Heeft TS wel op tijd maatregelen getroffen om de schade te beperken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mariette

#26 , 20 mei 2016 12:08

Dus: mijn buurvrouw heeft achter de schutting een struik staan, leuke struik met gele bloempjes. De wortelstokken van deze struik zijn onder de schutting gekropen en ik heb nu ook een struik met gele bloempje staan.

Volgende week kan ik haar dus vragen om mijn stuk tuin even te komen onderhouden en die bepaalde uitlopers van struiken weg te halen?
De buurman aan de andere zijde heeft een vlinderplant, wiens wortelstokken ook onder de schutting naar mijn tuin groeiden. Ook hier mag ik onderhoud door de buurman eisen?

Dit is een leuk nieuwsje voor alle tuinliefhebbers. Er is blijkbaar geen verschil tussen struiken met uitlopers van wortels, grassen of bomen.....

En ja, ik zal mijn gazon tot op de scheiding laten groeien. Indien die dus verder groeit zal ik de gazon van de buren moeten verwijderen volgens U

Wat te denken van de meiklokjes? lange wortelstokken die ook onder de scheiding tussen buren groeien, mijn tuinman moet die dus bij de buurvrouw gaan uithalen (en ENKEL die worteltjes natuurlijk).

Ik ga grote besparingen doen als ik uw tuinadvies moet volgen.

Mariette

#27 , 20 mei 2016 12:12

Het is niet omdat je de wortels mag wegkappen volgens art 37 vwb, dat je dit ook effectief moet doen. Op basis van artikel 1383 bw moet de buur zelf die wortels verwijderen indien jij dat wenst.
Indien U de wortels van sommige bomen weghakt, kan het zijn dat die boom kapot gaat. De wetgever heeft dus bepaald dat indien die wortels in uw grond zitten, je het récht hebt deze te verwijderen.

Bij grassen of struiken met wortelstokken maakt het voor de moederplant geen reet uit of je nu die uitlopers weghakt of niet. Die moederplant blijft gewoon doorgroeien.

Interessant is dus wel dat indien je een struik of grassen met wortelstokken plant, je de hele buurt mag onderhouden. Zoals reeds gezegd: het is nieuw voor me, en ik vraag me af of de vrederechter hiermee zal akkoord gaan.

mjers

#28 , 20 mei 2016 12:24

Dus: mijn buurvrouw heeft achter de schutting een struik staan, leuke struik met gele bloempjes. De wortelstokken van deze struik zijn onder de schutting gekropen en ik heb nu ook een struik met gele bloempje staan.

Volgende week kan ik haar dus vragen om mijn stuk tuin even te komen onderhouden en die bepaalde uitlopers van struiken weg te halen?
De buurman aan de andere zijde heeft een vlinderplant, wiens wortelstokken ook onder de schutting naar mijn tuin groeiden. Ook hier mag ik onderhoud door de buurman eisen?

Dit is een leuk nieuwsje voor alle tuinliefhebbers. Er is blijkbaar geen verschil tussen struiken met uitlopers van wortels, grassen of bomen.....

En ja, ik zal mijn gazon tot op de scheiding laten groeien. Indien die dus verder groeit zal ik de gazon van de buren moeten verwijderen volgens U

Wat te denken van de meiklokjes? lange wortelstokken die ook onder de scheiding tussen buren groeien, mijn tuinman moet die dus bij de buurvrouw gaan uithalen (en ENKEL die worteltjes natuurlijk).

Ik ga grote besparingen doen als ik uw tuinadvies moet volgen.
Er is een heel verschil tussen wat de wet zegt en wat mensen met gezond verstand doen. De wet is er om probleemgevallen op te lossen. En in laatste instantie spreekt de rechter een vonnis uit op basis van het wetboek in combinatie met zijn eigen visie op de situatie.

In uw voorbeelden kunt u niet zomaar rooiing eisen hoe dit u het best uitkomt.
Anders spreekt men van rechtsmisbruik. Uw voordeel uit de rooiing moet in evenwicht zijn met de gevolgen die de rooiing voor de buur heeft. Hoewel het wetboek geen reden vraagt voor de rooiing worden verkeerd geplante bomen en struiken niet zomaar verwijderd. Enkel indien de eiser een redelijk nadeel kan bewijzen kan men overgaan tot rooiing. In geval van TS is er een heel groot nadeel.

Als u bv allergisch zou zijn aan de gele bloempjes, of die struik overwoekert uw eigen planten, maw u heeft er een nadeel van, dan kan u inderdaad uw buur verantwoordelijk stellen en rooiing eisen + eventueel een schadevergoeding vragen.

mjers

#29 , 20 mei 2016 12:30

Indien U de wortels van sommige bomen weghakt, kan het zijn dat die boom kapot gaat. De wetgever heeft dus bepaald dat indien die wortels in uw grond zitten, je het récht hebt deze te verwijderen.

Bij grassen of struiken met wortelstokken maakt het voor de moederplant geen reet uit of je nu die uitlopers weghakt of niet. Die moederplant blijft gewoon doorgroeien.

Interessant is dus wel dat indien je een struik of grassen met wortelstokken plant, je de hele buurt mag onderhouden. Zoals reeds gezegd: het is nieuw voor me, en ik vraag me af of de vrederechter hiermee zal akkoord gaan.
Tuurlijk zal de vrderechter ermee akkoord zijn. Dit is nu eenmaal de wet, en maar goed ook.

Als ik beslis om morgen een bamboe te plaatsen en ik onderhoud die enkel maar aan mijn kant en de buren moeten er maar hun plan mee trekken??

Ik denk niet dat ik het recht heb om te beslissen wat de buren in hun vrije tijd moeten doen. De meeste mensen willen die tijd niet invullen met verwijderen van planten van de buren. Logisch toch?

Ik plant iets, ik moet die onderhouden, simpel als wat.

mjers

#30 , 20 mei 2016 12:41

.
Je hebt inderdaad het recht om die wortels te verwijderen indien je dat wenst. Maar artikel 37 zegt niets over art 1383 van het bw. Dus als je handeld op basis van artikel 37 vwb is artikel 1383 nog steeds van toepassing. Dus als je de boom beschadigd kan je vervolgd worden op basis van artikel 1383 bw.

Ter info: er is geen enkele situatie behalve overmacht en noodweer waarin men geen rekening moet houden met de aansprakelijkheidswet. Een persoon is nu eenmaal altijd verantwoordelijk voor de eigen handelingen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”