Het is ontegensprekelijk dat de bamboe geplant is door de buur. Alle schade door die bamboe is een resultaat van deze handeling van de buur. Hij is per definitie verantwoordelijk voor deze bamboe, boven en onder de grond. En daar eindigt het verhaal. Kan niet duidelijker zijn.
een bamboeplant is geen boom waarvan de wortels zich ondergronds uitspreiden, maar waarbij slechts één boomstam bestaat (op uw eigendom).
een bamboeplant is gewoon een grassoort, elke bamboescheut is een aparte plant. De rizomen van die plant breiden zich ook uit maar maken overal nieuwe planten, die niet uw eigendom zijn. Elke rizoom kan individueel als plant verdergroeien. Als ik gazon zaai en mijn buren willen geen gras, dan hoef ik toch ook niet hun tuin te gaan onderhouden indien mijn grasmat uitgroeit en zich uitstrekt tot voorbij de perceelsgrens?
Als ik de bamboe in MIJN tuin verwijder, inclusief alle wortels, dan heb ik geen bamboe meer. Net zoals ik geen boom meer heb als ik mijn boom vel en de wortels laat verdrogen.
Maar ik ben niet verantwoordelijk voor de wortelstokken in iemands tuin, net zomin als ik verantwoordelijk ben voor de eikenscheuten die dankzij de eikels van mijn eikenboom bij de buren groeien.
Het meest eenvoudige blijft gewoon om de scheuten onder het terras af te knippen en de opening op te vullen met pure roundup. Alle scheuten behandelen, éénmalig. Bamboe is weg. Idem in de gazon. Dan wel héél kort afknippen en voorzichtig zijn dat men geen gras aanraakt.
Ikzelf heb mijn buren aangesproken VOORDAT ze onder mijn fundering geraakten (mijn garage staat pal op de scheidingslijn): in dat geval is het wel hun verantwoordelijkheid. Als mijn garage 50cm op mijn grond staat, dan had ik zelf de scheuten op die 50cm moeten verwijderen, voordat ze mijn fundering gingen aantasten.
Grasmatten groeien niet verder bij goed onderhoud. Als die toch verder groeit dan is dit inderdaad uw verantwoordelijkheid. Als jij bamboe plant dan is het jouw verantwoordelijkheid dat je die onder controle houd. En dit ben je juridisch verplicht onder art 1383.
Als je gras of bamboe plant die woekert op het erf van de buur ben jij daarvoor verantwoordelijk. Als die plant schade doet bij de buur dan wordt jij verantwoordelijk geacht op basis van art 1383.
TS heeft geen zaken met de bamboe van de buur en moet juist niets doen, behalve de buur erop attent maken.
Op basis van welke wet denk je dat je zelf de scheuten moet verwijderen? Dit klopt absoluut niet en wordt zelfs sterk afgeraden. Als de plant sterft omdat jij de scheuten hebt verwijderd dan kan jij zelf vervolgd worden. Opnieuw op basis van art 1383.
Jouw buur is in ieder geval zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van de wortels.
Het is niet omdat je de wortels mag wegkappen volgens art 37 vwb, dat je dit ook effectief moet doen. Op basis van artikel 1383 bw moet de buur zelf die wortels verwijderen indien jij dat wenst.
Jij bent verantwoordelijk voor alle handelingen die je doet, als uit uw handelingen bewust of onbewust een ander nadeel ervaart dan moet jij dit rechtzetten.
Staat duidelijk omschreven in het bw en er is geen enkele andere wet die deze wet inperkt. Uw statement gaat in tegen deze wetgeving en heeft dus per definitie geen enkele juridische basis, en kan bijgevolg onmogelijk correct zijn.