Bamboe woekert onder terras

yalika
Topic Starter

Bamboe woekert onder terras

#1 , 16 mei 2016 14:38

Hallo.

Onze buren laten sinds een aantal jaar bamboe woekeren.
Nu is hun huisbaas al alle bamboe komen uitgraven. Maar de bamboe zit al gewoekerd onder ons bankirai terras.
En in ons gras.

Wat kan ik best doen? Ik dacht dat dit de verantwoordelijkheid was van de buren die dit laten woekeren hebben?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2016 16:20

Heeft uw buurman-eigenaar dat geplant of uw buurman-huurder?
Stuur de dader in ieder gevel dringend een AS met de vraag de bamboe onmiddellijk uit te doen, niet enkel op hun grond maar ook bij u. Even een paar scheuten uitdoen helpt niet. Baboe is zeer hardnekkig in het overleven. Uw terras zal volledig moeten worden opgebroken en de wortelstokken uitgegraven, idem voor uw gazon. Ik heb het ook gehad, (het was dan nog mijn eigen bamboe, en heb bijna 35 M² klinkers moeten opbreken en zowat heel mijn tuin omgraven.
Let wel, omgraven in niet voldoende om er vanaf te raken. Iedere bamboescheut moet handmatig uit de grond verwijderd worden wil je zeker zijn. Verdelgingsmiddelen zoals Round-up, helpen hier bitter weinig.
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/f ... erwijderen
http://www.hoemoethet.be/hoe-krijg-ik-bamboe-weg/

yalika
Topic Starter

#3 , 16 mei 2016 18:24

De vorige huurder heeft dat gepland. Maar de huidige huurder heeft het niet bijgehouden en laten woekeren.

Ik heb het laten weten aan de eigenaar. Die graaft nu de bamboe aan zijn kant uit.

Maar als ik het goed begrijp moet de eigenaar ook bij mij de bamboe weghalen? En ook onder mijn terras? En mijn terras in de juiste staat herstellen?

Met andere woorden, de eigenaar is dus aansprakelijk? Ook voor de bamboe op mijn gedeelte.

Dank

Reclame

Mariette

#4 , 16 mei 2016 18:42

Ik heb het (bij mijn buren, na "overleg") kunnen verwijderen als volgt: knip eerst de stengels af tot op 10 cm hoogte (minder kan ook, het gaat over de wortel), spuit dan met een injectienaald (zonder naald) een scheutje PURE Round-up in ELKE stengel. Bij mijn buren is nu alle bamboe weg.

Misschien een oplossing voor het terras zonder dat men alles moet uitgraven?

Nu ik dit weer lees, ben ik wel opgelucht dat ik daar op tijd genoeg stennis rond gemaakt heb, dat de buurman die bamboe heeft (laten!) verwijderen. Hij heeft de stengels afgeknipt, ik heb de roundup gekocht en er in gespoten.
Laatst gewijzigd door Mariette op 16 mei 2016 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#5 , 16 mei 2016 18:43

Ga je nog kunnen bewijzen wie die bamboe geplant heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123

#6 , 17 mei 2016 11:49

Ik had ook een 40 m2 bamboe staan.
Heb het in de zomer en herfst behandeld gedurende 4 maanden met volgend product:
http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/556
Heb de behandeling een keer of 6 herhaald en telkens een 3-dubbele dosis gebruikt..(spuiten op de terug uitlopende stengels/blaadjes...als ze een 30 a 50 cm hoog staan).
Daarna de bamboe nog (grotendeels) laten uitgraven door een grondwerker.
Volgens mij komt er nu niets meer terug (sinds 2 jaar al) doordat ik gedurende 4 maanden de bamboe heb kapotgespoten...
en pas daarna de wortels (grotendeels) heb laten verwijderen....
Dus ik zou eerst enkele maanden spuiten en dan laten uitgraven....
Uitgraven is trouwens zeer dure zaak...bamboe wortels zijn restafval en kunnen/mogen zomaar niet met groenafval gemengd worden...
Bamboe is de grootst mogelijke smeerlapperij in uw tuin !

KJ86

#7 , 17 mei 2016 12:17

De aansprakelijkheid ligt bij de huurder. Het is zijn taak om de tuin te onderhouden. Ik hoop dat zoiets gedekt is door de familiale verzekering, want het lijkt sowieso een dure zaak.

sloeberken

#8 , 17 mei 2016 17:21

De aansprakelijkheid ligt bij de huurder. Het is zijn taak om de tuin te onderhouden. Ik hoop dat zoiets gedekt is door de familiale verzekering, want het lijkt sowieso een dure zaak.
Zijn daar bewijzen van wie aansprakelijk is.

KJ86

#9 , 17 mei 2016 17:24

De vorige huurder heeft dat gepland. Maar de huidige huurder heeft het niet bijgehouden en laten woekeren.
Als de huidige huurder zou ontkennen, kan TS best de politie bellen. Onder druk zal de buur misschien wel toegeven.

sloeberken

#10 , 17 mei 2016 19:08

Politie mag zich niet mengen in een burgerlijke zaak.

KJ86

#11 , 17 mei 2016 20:25

Beschadiging van onroerende goederen kan ook strafrechtelijk vervolgd worden. Politie kan de buurman dus wel op de rooster leggen, zal waarschijnlijk niet vervolgd worden door de procureur, maar je hebt dan toch bewijs in de vorm van een PV.

Mariette

#12 , 17 mei 2016 20:35

Ik heb het laten weten aan de eigenaar. Die graaft nu de bamboe aan zijn kant uit.

Maar als ik het goed begrijp moet de eigenaar ook bij mij de bamboe weghalen? En ook onder mijn terras? En mijn terras in de juiste staat herstellen?

Met andere woorden, de eigenaar is dus aansprakelijk? Ook voor de bamboe op mijn gedeelte.

Dank
Ik denk niet dat de huurder (noch eigenaar) verplicht zijn om planten die in UW tuin groeien te komen verwijderen. Wel vermoed ik dat schade aan gebouwen veroorzaakt door planten in ZIJN tuin moeten vergoed worden. Maar indien u die grassen (bamboe) gewoon in uw eigen gazon heeft laten staan, dan denk ik niet dat de buren daarvoor verantwoordelijk zijn, ook al hebben zij ooit op hun grond bamboe geplant. Indien het over meiklokjes gaat, verwacht U dan ook dat de buurman uw tuin gaat onderhouden en meiklokjes-vrij gaat maken omdat die bij hem in de tuin stonden?

j.demoor

#13 , 18 mei 2016 09:48

“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Ik ga ervan uit dat er voor andere planten(zoals bamboe) dezelfde regels gelden als voor bomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tira00

#14 , 18 mei 2016 12:15

Bomen en wortels .
Ts mag dus volgens deze wetgeving zelf de wortels van de buurt bamboe weghalen.

Ik zou toch graag een wetgeving over grassen of struiken lezen.

mjers

#15 , 18 mei 2016 13:36

Dank
Ik denk niet dat de huurder (noch eigenaar) verplicht zijn om planten die in UW tuin groeien te komen verwijderen. Wel vermoed ik dat schade aan gebouwen veroorzaakt door planten in ZIJN tuin moeten vergoed worden. Maar indien u die grassen (bamboe) gewoon in uw eigen gazon heeft laten staan, dan denk ik niet dat de buren daarvoor verantwoordelijk zijn, ook al hebben zij ooit op hun grond bamboe geplant. Indien het over meiklokjes gaat, verwacht U dan ook dat de buurman uw tuin gaat onderhouden en meiklokjes-vrij gaat maken omdat die bij hem in de tuin stonden?
Tuurlijk wel!
Buurman is de planter van de bamboe en is verantwoordelijk voor die plant en de daaruit voortvloeiende schade.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”