Tussenkomst opleg jaarafrekening gasfactuur door defect

Miekeb0205
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tussenkomst opleg jaarafrekening gasfactuur door defect

#1 , 05 mei 2016 22:50

Ik had vorig jaar een jaarafrekening van meer dan €2000 voor mijn gasfactuur en was toch wel zwaar geschrokken omdat er van de 7 radiatoren er maar een 3-tal aanstaan en wij voor de rest niet zo extreem veel gas verbruiken, kookfornuis is op electriciteit, enkel nog water wordt op gas verwarmd. Ik heb toen ook een test gedaan en alle installaties uitgezet (radiatoren, thermostaat, geen warm water laten lopen) en bleek dat de brander constant bleef branden. Ik heb toen onmiddellijk de eigenaar verwittigd en gevraagd of zij geen loodgieter kende en zij vroeg mij om zelf een te zoeken. Dit werd een drama in meerdere bedrijven want er zijn er een paar gewoon niet komen opdagen na het maken van een afspraak, maar uiteindelijk na enkele maanden is er toch een gekomen om alles na te kijken en bleek dat er inderdaad een defect aan de brander is. De kosten van de analyse en de opleg van het gas hebben wij betaald. We zijn ondertussen bijna een jaar verder en vorige week werd eindelijk de brander hersteld, na dat de eigenares zelf nog een tweede bedrijf heeft ingeschakeld omdat ze blijkbaar de werken en kosten van het eerste bedrijf te hoog vond (meer uitstel). Maar kan ik haar nu vragen om toch tussen te komen in die factuur van €2000,00 en vermoedelijk nog een gepeperde rekening die er zit aan te komen van de nieuwe jaarafrekening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mei 2016 06:56

hebt u een bewijs van het regelmatig onderhoud van de brander? Stonden daar opmerkingen in?

mava105

#3 , 06 mei 2016 09:07

Als er een regelmatig onderhoud zou zijn geweest was dit waarschijnlijk niet voorgevallen. Dus ik vrees ervoor dat het verplichte jaarlijkse onderhoud niet heeft plaatsgevonden.

Reclame

Miekeb0205
Topic Starter

#4 , 06 mei 2016 09:17

Mijn broer is loodgieter en heeft de brander nagekeken en gezegd dat alles er in orde uitziet, maar dat was bijna een jaar ervoor, maar hij is geen erkend installateur, dus mag ook geen bewijs afleveren. Dus ben ik gezien?

bosprocureur

#5 , 06 mei 2016 09:20

Jaarlijks onderhoud van een gasbrander kan opgelegd worden in huurcontract, maar is bij mijn weten is wettelijk enkel een tweejaarlijks onderhoud voorzien.

Maar toch is dit voorbeeld een argument om toch te verplichten om jaarlijks de installatie te laten nazien.

En dat van die broer zou ik toch niet als argument gebruiken. Voor hetzelfde geld steken "ze" de schuld op hem, omdat hij als zogezegd onbevoegde aan de brander gewerkt heeft.

sloeberken

#6 , 06 mei 2016 09:35

Brander blijft branden is een eigenaardige zaak, dan zet je die toch af voor er iets ernstig gebeurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 06 mei 2016 10:54

Het is zoals sloeberken aangeeft. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om de installatie te onderhouden en te controleren. Ik heb het verhaal nog gehoord, maar ik ben het merk vergeten (ik dacht buderus).
In dat geval was het een productiefout, de fabrikant heeft de branders op zijn kosten vervangen maar het verbruik bleef voor de eindgebruiker.
Je bent akkoord gegaan met de vraag van de verhuurder om zelf iemand te zoeken die een diagnose kon stellen van het probleem. De lange termijn is dan toch door uw toedoen.

Miekeb0205
Topic Starter

#8 , 06 mei 2016 11:36

Eigenlijk krijg ik hier een heleboel reacties die niet ter zake doen. Mijn vraag was simpel en ik heb geen schuldvraag gesteld, het is inderdaad zo dat het onderhoud 2-jaarlijks moet gebeuren, dus ben ik ook nog binnen de termijn. En waarom zou ik mijn brander afzetten als ik nog verwarming heb en ook nog warm water en er geen rare geluiden, geuren of andere dingen van de brander komen? Ik heb ook tijdens de zomermaanden de brander telkens uit gezet toen wij niet thuis waren na het merken van het probleem, maar wij hebben twee jonge kinderen en tijdens de wintermaanden is het niet mogelijk om zonder verwarming in een huis te wonen en zeker niet met een toenmalige boreling. En wie controleert er trouwens wekelijks of maandelijks zijn brander als dat ding doet wat het hoort te doen (verwarming en water)? Ik ben een voltijds werkende moeder met 4 kinderen en dit zijn dingen die niet bovenaan mijn to-do lijstje staan. En is het werkelijk mijn fout dat loodgieters niet afkomen na het maken van afspraken? Fijn om dat dan ook weer te weten, dat ik blijkbaar na het maken van een afspraak ter plaatse bij die mensen moet gaan om samen met de loodgieter tot bij mij thuis te komen om er toch maar zeker van te zijn dat ze komen. Terwijl ik hoor van andere mensen dat ze al een jaar wachten tot ze een deftige loodgieter te pakken krijgen. Controle en nazicht van een brander is voor hen niet belangrijk en winstgevend genoeg en daarom willen ze dit liever aan anderen overlaten.

artemis

#9 , 06 mei 2016 11:54

En is het werkelijk mijn fout dat loodgieters niet afkomen na het maken van afspraken?
Neen, maar het is ook niet de fout van uw verhuurder.

sloeberken

#10 , 06 mei 2016 11:59

Je kan ook een onderhoudscontract afsluiten met een erkende installateur. Veiligheid is toch heel belangrijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#11 , 06 mei 2016 12:24

Als je een simpel antwoord wilt, geen probleem, verbruik is voor de huurder. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om zijn verbruik regelmatig te controleren, om eventuele verliezen op te sporen en te melden aan de verhuurder zodat die het nodige kan doen om te herstellen.
Als je weet dat er verlies op een installatie zit en je blijft ze gebruiken, ben je zeker verantwoordelijk voor het verlies.

By the way, je hebt wel een schuldvraag gesteld, want je wenst kosten van verbruik te verhalen op de verhuurder. Dit is uiteraard enkel mogelijk als de verhuurder een fout heeft gemaakt waardoor uw verbruik verhoogd is.
De verhuurder is niet in fout als er plotseling in de installatie een gebrek voordoet.

asperger

#12 , 06 mei 2016 12:27

Een brander die nooit stopt?
Dan ontploft uw ketel of kookt hij over!!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#13 , 06 mei 2016 12:42

En waarom zou ik mijn brander afzetten .
Omdat jij als huurder verantwoordelijk bent.

Terug naar “Huren”