Contract niet geregistreerd, opzeg ingediend, mag ik vertrekken zonder kosten?

eylis

Re: Contract niet geregistreerd, opzeg ingediend, mag ik vertrekken zonder kosten?

#16 , 03 apr 2016 13:16

inderdeed informeert poster zich best eens bij een jurist over de juridisch zuiver technische ingreep (mbt vooropzeggen) om een wijzigende vooropzeg te geven die vroeger valt dan de zelf eerder opgegeven vooropzeg, gezien het feit dat in dit geval (geen registratie) geen wettelijke vooropzegtermijn verplicht is. Poster kan een geste doen en zelf een opzegtermijn aangeven via een 'vooropzeg'. En volgens mij kan ze die ook verkorten omdat er wettelijk geen termijn verplicht is in dit geval. Het is een gunst die ze verleent en ze kan die ook intrekken. Soit, het is een een denkpiste die poster moet natrekken bij een jurist. Ik verwijs ook even naar de laatste zin van sloeberken en maak er een kanttekening bij: als er in een wet NIET staat dat je een TEGENOPZEG kan geven, wil dit niet zeggen dat het Verboden is :-) Kortom: de moeite waard om het even uit te spitten want dit gaat over zeer specifieke materie en ik ben er niet helemaal zeker van of dat poster het duidelijk NIET MAG doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 03 apr 2016 13:44

Graag het betreffende wetsartikel die dit toelaat, dan zou ook het omgekeerde moeten bestaan dat je u opzeg kunt verleggen.
Welke zin heeft het dan nog dat er een opzeg bestaat.
Een tegenopzeg is enkel toegestaan bij opzeg van de verhuurder.
Er is nog zoiets, wat je onderling overeenkomt het tot wet strekt.
De titel klopt wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis

#18 , 03 apr 2016 15:12

ik laat het in het midden sloeberken, ik ben benieuwd naar de info die poster bij een jurist kan vernemen mbt definitie van de term opzeg in het kader van niet-van-wettelijk- toepassing-zijnde- voorpzegtermijnen . Is dit dan een intentieverklaring of een contractuele verbintenis. Ik kan het niet eenvoudiger uitdrukken,...maar ik heb een voorgeveol dat een beetje advocaat deze mug kan ziften :-)

Reclame

Jessica.03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 apr 2016 17:26

ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar. Zal jullie op de hoogte houden, en hopelijk snel een antwoord weten.

Had wel al het idee van dit persoonlijk en per aangetekende brief aan mijn huisbaas mee te delen. En dan af te wachten wat hij ervan zegt, voor hetzelfde geld gaat hij gewoon akkoord ermee, want ik kan tenslotte bewijzen dat het contract niet geregistreerd is.

Als hij het zelf helemaal wil uitzoeken, wat ik niet denk, want hij is een zelfstandige die nooit tijd heeft voor iets. Dan doet hij dat maar, en dan kan ik in het slechtste geval mijn waarborg van 2 maanden kwijt zijn, die dan gelijk is aan de 2 maanden die ik nog opzeg zou moeten doen volgens hem, of ik kan misschien met hem overeenkomen dat ik de helft van de borg aan hem laat en zo nog 1 maand betaal.

In het begin van mijn huurperiode zijn er ook wat ongelukkig heden geweest die ik kan aanhalen waar ik nadeel aan had. Pas op de 17de van de eerst maand dat ik erin kwam had ik stroom en gas, omdat de vorige huurder een wanbetaler was en de meters opnieuw opengesteld moesten worden. Ik had geluk want ik kwam van thuis uit hier wonen, maar iemand anders had 2 weken in de koude en het donker gezeten in het midden van de winter ( januari), de sleutel heb ik pas 5 januari ontvangen, en dan maar 1 sleutel want de reserve sleutel had de vorige huurder nog en die was met de noorderzon verdwenen en ze wisten geen adres ervan + er is een moment geweest dat de deurwaarder wel eens zou kunnen langskomen omdat de vorige huurder zijn adres nog niet gewijzigd had en door zijn wanbetalingen kon het wel eens zijn dat ze mijn inboedel gingen innen daarvoor...

Misschien wel genoeg dingen om hem over de streep te trekken, maar natuurlijk wil ik wel ook weten of het wettelijk is wat ik doe, niet dat ik vanalles zit te zeggen nadien en hij het toch zal uitzoeken.

sloeberken

#20 , 03 apr 2016 17:44

Zou niets overhaast doen als ik u was. Zaken die 2 jaar geleden gebeurd zijn zullen niet meer in aanmerking komen.

Jessica.03
Topic Starter

#21 , 03 apr 2016 17:48

Voor de juistheid, dat is pas 1 jaar geleden.
Maar ik wacht af en hoor wat de jurist erover te zeggen heeft.

Het zit me gewoon een beetje hoog, en daar ben ik zelf ook wel fout aan, door te snel het andere huurcontract te tekenen.
Maar dan is het maar eigen schuld.

Afwachten...

sloeberken

#22 , 03 apr 2016 22:12

scorpioen

#23 , 15 apr 2016 10:48

In het laatste nummer van T. Vred. (2016, 71) is een vonnis gepubliceerd van de vrederechter van Enghien-Lens (siège d’Enghien), van 16 juli 2015.
Het gaat om een volledig gelijkaardige zaak.
De vrederechter oordeelt dat de huurder, na eerst een opzeg van drie maanden gegeven te hebben, toch een tweede opzeg, zonder opzegtermijn kan geven, en onmiddellijk de woning mag verlaten als de huurovereenkomst niet geregistreerd is.

Terug naar “Huren”