Oudere dame mogelijk en schorsing van paar weken +terugbetaling van wat ze teveel heeft betaald

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Oudere dame mogelijk en schorsing van paar weken +terugbetaling van wat ze teveel heeft betaald

#31 , 28 mar 2016 14:24

Er stond/staat in de wetgeving dat wie NOOIT gewerkt heeft nooit geschorst kan worden wegens langdurige werkloosheid.
iemand die nooit gewerkt heeft, kan geen werkloosheidsuitkeringen krijgen, hoogstens wachtuitkeringen (huidige inschakelingsuitkeringen).

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
demonen

#32 , 28 mar 2016 15:10

Er stond/staat in de wetgeving dat wie NOOIT gewerkt heeft nooit geschorst kan worden wegens langdurige werkloosheid.
iemand die nooit gewerkt heeft, kan geen werkloosheidsuitkeringen krijgen, hoogstens wachtuitkeringen (huidige inschakelingsuitkeringen).
In de openingstopic staat dat Mevrouw sinds haar 30ste werkloosheidsuitkering krijgt maw daarvoor heeft zij gewerkt.
Zij woonde bovendien bij haar moeder en indien deze laatste een modaal pensioentje genoot dan is het "gezinsinkomen" te laag waardoor Mevrouw gezinshoofd is en dus niet geschorst kan worden van haar werkloosheidsuitkering.
Mevrouw heeft blijkbaar ook niet samengewoond en heeft volgens mij geen fraude gepleegd.
Nu is het natuurlijk wel gemakkelijk om "sociale gevallen" te schorsen maar ik raad Mevrouw aan om bij de vakbond langs te gaan en met een (gratis) advokaat zich te verweren bij de RVA.

vekepeke
Topic Starter

#33 , 28 mar 2016 15:57

ze heeft wel facturen binnen gegeven dat ze staan geld en elektriciteit betaald voor een heel jaar op deze camping
heeft ze een eigen electriciteitsaansluiting met eigen teller? Als ze dat niet heeft, kan haar verbruik niet bewezen worden en zal de RVA er dus wss geen rekening mee houden om te bepalen of ze daar effectief woont. Huurgeld betalen is geen bewijs van effectief daar te wonen, hé. Als ze enkel factuur van staangeld en een vast bedrag voor electriciteit betaalt, is dat te weinig.

ze heeft daar haar eigen teller

het zal afwachten zijn wat de rva beslist ze had overschrijvingen binnen gedaan om aan te tonen dat ze enkel haar post op dit adres ontvangt
als je er over nadenkt klopt het inderdaad wel dat ze zo zegt dat ze een kamer huurt wat eigenlijk niet zo is !

Zou ze dan op een andere manier haar adres ergens kunnen plaatsen? zonder dat ze als samenwonend wordt beschouwd
voor de RVA mag ze haar adres plaatsen waar ze wil. Maar ze moet kunnen bewijzen waar ze effectief woont en dat ze daar alleen woont. dat lijkt me onmogelijk.

ze kan wel bewijzen dat ze daar alleen woont maar ja dan moet rva contact opnemen met die camping of ze dat gaan of gaan geloven dat is iets anders natuurlijk

het zijn mensen die in zijn geval genieten van hun welverdiende pensioen
als ze 30 jaar niet gewerkt heeft en nog altijd RVA uitkeringen heeft, lijkt me er niet direct sprake van een welverdiend pensioen.

heb geen flauw idee wat zij van pensioen zou kunnen trekken na 2 jaar
en de dame jammer genoeg niet meer uit te voeten kan omdat ze enorme pijnen heeft in haar benen en veel medicatie ervoor moet slikken
gaat ze dan niet beter naar de mutualiteit?
dat heb ik haar ook al gezegd dat ze eens beter terug volledig laat onderzoeken en aanvraag indienen voor eventueel invaliditeit

Reclame

vekepeke
Topic Starter

#34 , 28 mar 2016 16:00

ze heeft wel gewerkt hoor tot haar 30ste maar dan is door een zwaar ongeluk moeten stoppen
maar zat ze in haar zwangerschap periode ofzo iets waardoor ze op de rva uitkering is terecht gekomen ofzo iets

vekepeke
Topic Starter

#35 , 29 mar 2016 12:43

Heb heel goed nieuws
Heb vandaag zelf eens gebeld naar de vakbond met de vraag of ze al iets wisten over het dossier deze was blijkbaar onderweg naar hen waarom ik contact heb gemaakt met rva zelf en haar dossier was goedgekeurd waarom ze geen boete en of schorsing krijgt enkel dat ze wat later haar uitkering zou ontvangen dan gewoonlijk
Enkel weet ik niet of ze gewoon dezelfde statuut krijgt of als samenwonende ik ga eind deze week nog eens zelf contact opnemen
Heb gelijk de dame op de hoogte gehouden en ze huilde van blijdschap :-)

jef007

#36 , 29 mar 2016 12:46

eind goed al goed

asperger
Juridisch actief: Nee

#37 , 29 mar 2016 14:27

Inderdaad. Men kan niet geschorst worden van iets waar men geen recht op heeft!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Adriana

#38 , 29 mar 2016 14:44

Hoe is het mogelijk dat iemand al 30 jaar werkloosheidsuitkeringen krijgt? Ik dacht dat er een beperking was...

JPV

#39 , 29 mar 2016 15:09

Hoe is het mogelijk dat iemand al 30 jaar werkloosheidsuitkeringen krijgt? Ik dacht dat er een beperking was...
zolang iemand werk zoekt, is er geen beperking in België. Enkel voor inschakelingsuitkeringen is er een beperking.

mensen met een MMPP worden door diverse diensten vaak naar de werkloosheid geduwd en na een periode van activeringspogingen via VDAB (GTB) vaak geparkeerd als niet-toeleidbaar naar werk. Wil dus in de praktijk zeggen dat ze wel kunnen werken, maar het ritme van een normaal arbeidscircuit niet aankunnen (bvb niet stressbestendig door psychologische problemen, fysieke problemen die niet zwaar genoeg zijn om ziek te zijn (maar wel ervoor zorgen dat geen enkele werkgever je wil), intellectueel niet verstandig genoeg, regelmatige drank/drugsproblemen, ...

Zie bvb http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=465968

Van de mensen die gescreend worden wegens aanmelding door de VDAB en "buitengewone" begeleiding nodig hebben, belandt 40% in arbeidsbegeleiding, 20% in arbeidszorg en 40% direct als niet toeleidbaar. Van die 40% arbeidszorg belandt uiteindelijk nog 55% als niet-toeleidbaar. Dat zijn mensen die in de statistieken blijven (behalve die uitzonderingen die dan wél naar de mututaliteit kunnen).

demonen

#40 , 30 mar 2016 00:03

mensen met een MMPP worden door diverse diensten vaak naar de werkloosheid geduwd en na een periode van activeringspogingen via VDAB (GTB) vaak geparkeerd als niet-toeleidbaar naar werk. Wil dus in de praktijk zeggen dat ze wel kunnen werken, maar het ritme van een normaal arbeidscircuit niet aankunnen (bvb niet stressbestendig door psychologische problemen, fysieke problemen die niet zwaar genoeg zijn om ziek te zijn (maar wel ervoor zorgen dat geen enkele werkgever je wil), intellectueel niet verstandig genoeg, regelmatige drank/drugsproblemen, ...
Mijn broer had ook dat predikaat gekregen nl " niet-toeleidbaar naar werk".
Zijn probleem was dat hij niet kon verdragen dat iemand leiding over hem had en hij bevelen moest uitvoeren.
Hij had daardoor veel problemen op school maar kon gelukkig toch succesvol zijn humaniora afmaken.
Toen hij zijn legerdienst moest doen leidde zijn "psychologisch probleem" tot zwaar arrest.
Bij zijn intrede op de arbeidsmarkt liep het volledig mis en kreeg hij dat predikaat " niet-toeleidbaar naar werk".
Mijn broer is uiteindelijk een succesvol bedrijfsleider geworden met nu bijna 100 mensen in dienst.

JPV

#41 , 30 mar 2016 07:10

Het label "niet toeleidbaar" is bij mijn weten pas kort na de afschaffing van de legerdienst ingesteld en heeft verre van iets te maken met leiding verdragen of bevelen niet aanvaarden. Wat jij bedoelt, slaat waarschijnlijk op iets totaal anders.

zibarrie

#42 , 30 mar 2016 22:28

En dan is het nog goed mogelijk dat ze een hoger pensioen krijgt dan iemand die 30 jaar gewerkt heeft ;-)

vekepeke
Topic Starter

#43 , 01 apr 2016 09:49

En dan is het nog goed mogelijk dat ze een hoger pensioen krijgt dan iemand die 30 jaar gewerkt heeft ;-)
dat denk ik niet hoor, je bouwt geen pensioen op hé
denk dat je gewoon kwa pensioen het min. krijgt

JPV

#44 , 11 apr 2016 10:07

je krijgt wel degelijk pensioenrechten die gelijk zijn aan je laatste tewerkstelling. Vandaar dat het voor sommigen héél nadelig is om een nieuwe, laagbetaalde job te aanvaarden (iets wat ze overigens wel degelijk verplicht zijn, behalve indien een vrijstelling).

Terug naar “Werkloosheid”