kosten advocaat poging tot bewindvoering

kwispel
Topic Starter

kosten advocaat poging tot bewindvoering

#1 , 19 sep 2008 11:55

een half jaar geleden heeft mijn vader geprobeerd zijn ex - vrouw ( dus mijn moeder) onder bewindvoering te zetten.
Vandaag is er na even aanslepen beslist door de vrederechter dat zijn eis ongegrond was.
Intussen heeft mijn moeder wel heel wat advocaatkosten gehad waarvan het grootste deel reeds betaald.
Op de brief van het vredegerecht staat dat "de kosten" voor de rekening zijn van mijn vader. Is er een mogelijkheid om hem ook die advocaatkosten ten laste te leggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 sep 2008 12:34

“Art.1021.Partijen kunnen een omstandige opgave indienen van hun onderscheiden kosten, met inbegrip van de rechtsplegingsvergoeding, zoals bepaald in artikel 1022. In dat geval worden de kosten in het vonnis vereffend.Werden de kosten in het vonnis niet of slechts gedeeltelijk vereffend, dan wordt de beslissing over de kosten, waarover niet werd gestatueerd, geacht te zijn aangehouden...Art.1022.De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij...Geen partij kan boven het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding worden aangesproken tot betaling van een vergoeding voor de tussenkomst van de advocaat van een andere partij.”(Gerechtelijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat uw vaders advocaat een omstandige opgave van de kosten ingediend heeft en dat de rechter deze in het vonnis vereffend heeft.Onderzoek dus zorgvuldig die vereffening in het vonnis.

Er is geen mogelijkheid de tegenpartij boven het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding aan te spreken tot betaling van een vergoeding voor de tussenkomst van uw vaders advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Damon Olin

#3 , 21 sep 2008 14:45

De advocatenkosten kan je enkel terugvorderen voor het bedrag dat in het vonnis begroot is. Uw moeders advocaat kan aan de rechter vragen de gewenste rechtsplegingsvergoeding toe te kennen.

De rechter kent een basisbedrag toe (1.200 € in niet door geld waardeerbare zaken) of kan op verzoek of eigen initiatief een hoger of lager bedrag toekennen (tussen 75 € en 10.000 €).

Reclame

Lex

#4 , 22 sep 2008 09:01

een half jaar geleden heeft mijn vader geprobeerd zijn ex - vrouw ( dus mijn moeder) onder bewindvoering te zetten.
Vandaag is er na even aanslepen beslist door de vrederechter dat zijn eis ongegrond was.
Intussen heeft mijn moeder wel heel wat advocaatkosten gehad waarvan het grootste deel reeds betaald.
Op de brief van het vredegerecht staat dat "de kosten" voor de rekening zijn van mijn vader. Is er een mogelijkheid om hem ook die advocaatkosten ten laste te leggen?
Mogen we hieruit afleiden dat een arts een 'VALSE' medische verklaring, die bij het verzoekschrift hoorde, afleverde...of is de vrederechter zijn boekje te buiten gegaan...?

kwispel
Topic Starter

#5 , 22 sep 2008 09:13

Mogen we hieruit afleiden dat een arts een 'VALSE' medische verklaring, die bij het verzoekschrift hoorde, afleverde...of is de vrederechter zijn boekje te buiten gegaan...?
mijn vader had mijn moeder laten opnemen ( moeder heeft na jaaaren scheiding nog altijd schrik van mijn vader)
de arts heeft toen een rapport uitgeschreven waarin stond dat mijn moeder in zo'n slechte toestand zat dat ze voorlopig en wellicht definitief niet meer kon instaan voor het beheer van haar goederen.
er is toen een zitting geweest met de hele familie tegen mijn moeder, zijn verhalen opgehangen die geen steek hielden.
Uiteindelijk is er een ander psychiater aangesteld voor expertise. Toevallig een zeer goede kennis van mijn vader.
Ik heb mijn moeder er niet laten heengaan en heb ook de vrederechter geargumenteerd waarom niet. Ook zaken dat hij een ex-man is, jaren geen alimentatie betaalde, liet ik aan bod komen.

Uiteindelijk was de uitspraak: mevrouw is niet komen opdagen bij de expertise, dus kon er geen medisch verslag worden opgemaakt en is de vraag tot bewindvoering ongegrond.

Lex

#6 , 22 sep 2008 09:29

Uiteindelijk was de uitspraak: mevrouw is niet komen opdagen bij de expertise, dus kon er geen medisch verslag worden opgemaakt en is de vraag tot bewindvoering ongegrond.
Het feit dat uw moeder niet kwam opdagen voor de medische expertise kan geen reden zijn om de zaak ongegrond te verklaren...m.i. moet de rechter zich dan baseren op het medisch attest dat 'wel' voorhanden is...de advocaat van uw vader zal dit ook wel weten...wordt vast en zeker (nog) vervolgt...

kwispel
Topic Starter

#7 , 22 sep 2008 14:29

Het feit dat uw moeder niet kwam opdagen voor de medische expertise kan geen reden zijn om de zaak ongegrond te verklaren...m.i. moet de rechter zich dan baseren op het medisch attest dat 'wel' voorhanden is...de advocaat van uw vader zal dit ook wel weten...wordt vast en zeker (nog) vervolgt...
Intussen is mijn vader vanuit meerdere hoeken wel duidelijk gemaakt dat hij naar zijn ex-vrouw toe niets te eisen heeft.
er stond wel bij dat er ook gelet is op een bezoek van de vrederechter aan mijn moeder waar familieleden aanwezig waren. Mijn moeder had toen degelijke argumenten waarom er geen bewindvoering mocht komen, waarop de familie repliceerde met zaken als: mevrouw is een vuile hoer.
Dat in combinatie met mijn aangetekend schrijven lijkt me de doorslag te hebben gegeven, ook al staat het niet zo vermeld in de brief.

Lex

#8 , 23 sep 2008 11:30

Intussen is mijn vader vanuit meerdere hoeken wel duidelijk gemaakt dat hij naar zijn ex-vrouw toe niets te eisen heeft.
er stond wel bij dat er ook gelet is op een bezoek van de vrederechter aan mijn moeder waar familieleden aanwezig waren. Mijn moeder had toen degelijke argumenten waarom er geen bewindvoering mocht komen, waarop de familie repliceerde met zaken als: mevrouw is een vuile hoer.
Dat in combinatie met mijn aangetekend schrijven lijkt me de doorslag te hebben gegeven, ook al staat het niet zo vermeld in de brief.
De rechter moet,op vraag van IEDERE belanghebbende, nagaan of uw moeder in staat is haar goederen te beheren...of uw moeder nu een (vuile) hoer is, of niet, is niet relevant...het medisch attest is doorslaggevend!

INDIEN rechters (nu ook al) voor arts gaan spelen... DAN...hebben we een probleem...

kwispel
Topic Starter

#9 , 23 sep 2008 12:53

De rechter moet,op vraag van IEDERE belanghebbende, nagaan of uw moeder in staat is haar goederen te beheren...of uw moeder nu een (vuile) hoer is, of niet, is niet relevant...het medisch attest is doorslaggevend!

INDIEN rechters (nu ook al) voor arts gaan spelen... DAN...hebben we een probleem...
uit mijn ervaring met het vredegerecht is dit niet de eerste keer dat er is geklungeld.
geen medisch verslag van expertise, dus geen bewindvoering.
Dat was de conclusie van de vrederechter.

Lex

#10 , 23 sep 2008 14:21

uit mijn ervaring met het vredegerecht is dit niet de eerste keer dat er is geklungeld.
geen medisch verslag van expertise, dus geen bewindvoering.
Dat was de conclusie van de vrederechter.
Een expertiseverslag moet de rechter een duidelijker beeld kunnen geven van het probleem.
Rechters zijn evenwel niet gebonden aan zo'n verslag.
Mocht dit wel zo zijn dan zou men zich kunnen afvragen wat de (on)zin is van het medisch attest dat bij het verzoekschrift hoort.

Het feit dat de partij, al dan niet moetwillig,niet komt opdagen voor een expertise zou de rechter toch moeten toelaten om het zekere voor het onzekere te nemen en voor de bescherming van de goederen te kiezen.

IK vind het alvast een vreemde uitspraak!

kwispel
Topic Starter

#11 , 23 sep 2008 17:54

ik heb de rechter aangetekend mijn argumentatie laten weten waarom mijn moeder niet onder bewindvoering mag worden gezet, verwijzend naar een zaak rond alimentatie die mijn vader nooit betaalde.
Intussen kreeg zij wel budgetbeheer bij het ocmw en was zij vrijwillig in behandeling bij een andere psychiater.
dat heb ik tevens aan de vrederechter gemeld.

Terug naar “Archief”