Problemen bij afsluiten huur

LiessL
Topic Starter

Problemen bij afsluiten huur

#1 , 09 mar 2016 10:36

Mijn excuses, dit is een heel verhaal:
Op 1 augustus 2013 begon ik met de huur van een appartement. In september kreeg ik een voorschotfactuur van de watermaatschappij voor de drie maanden voor de aanvang van de huur (mei, juni, juli). Ik heb direct een aangetekend schrijven gestuurd om dit te betwisten. Het immokantoor heeft mij in de volgende 18 maanden uitgelegd dat dit nochtans de normale gang van zaken was. Dit aan de hand van enkele telefoons en praktisch iedere maand met het sturen van een herinneringsbrief. Naar het einde toe met bedreigen dat ze naar hun advocaat zouden stappen en mij uit mijn huis zouden zetten.
Na meer dan een jaar van dit heb ik besloten om naar een andere woonst uit te kijken. In maart vond ik een koopwoning en heb hen op de hoogte gebracht van mijn plannen. Hierdoor ontstond er een contractbreuk met natuurlijk een boete die van mijn waarborg afgetrokken zou worden. Eind april heb ik de sleutels afgegeven. Na het aftrekken van de boete, de voorschotsfactuur van het water van januari tot april 2015, werd de rest van mijn waarborg pas op 1 juli op mijn rekening gezet. (Na wat aandringen van mijn kant.) Er werd tevens ook €150 voorschot hiervan genomen voor de komende eindafrekening van het water voor de periode dat ik er nog effectief gewoond heb.
(Kwestie van correct te zijn, aangezien ik vond dat het niet correct was om water te betalen voor ik er woonde).

Deze eindfactuur is begin februari bij hen aangekomen (staat zo ook op de papieren door hen opgemaakt dat dit begin februari bij hen zou aankomen). Ik heb hen gevraagd of ik deze kon krijgen, zodat ik het verschil kon bereken en het overige deel kon terug krijgen. Zij zeiden: wij hebben dit nog niet ontvangen. Na advies in te winnen bij het jusititiehuis heb ik ze tijd gegeven tot 15 februari, daarna zou ik naar het vredegerecht gaan voor een verzoening. Dit was gisteren en zij zijn niet komen opdagen.

Hierna ben ik naar de Huurdersbond geweest (zij zijn op de hoogte van mijn zaak en hebben nog tientallen zaken liggen over ditzelfde immokantoor). Zij hebben me nu vertelt dat ik opgelicht ben en dat het de moeite niet is om een procedure te starten. Het immokantoor had daar ook op gerekend.

Ik heb toch enkele bemerkingen: dus een immokantoor kan dus zomaar ongestoord doorgaan met zo'n praktijken en ik moet er mij maar gewoon bij neerleggen dat ik mijn geld kwijt ben?
Volgens mij sta ik 100% in mijn recht en is een procedure starten toch aan te raden, want zij als verliezende partij (volgens mij kan geen advocaat een rechte kant praten aan wat zij proberen) moeten alle kosten betalen.

Maar toch: wat is jullie advies in deze zaak. (sorry, het is een raar verhaal)
Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 mar 2016 10:40

Klacht indienen bij BIV tegen immokantoor.

http://www.biv.be/tuchtrechtspraak/klac ... edmakelaar
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#3 , 09 mar 2016 12:25

Ik vermoed dat de vorige huurder in mei vertrokken is en dat jij vanaf augustus begonnen bent met te huren. In plaats van de meter enkele maanden op de verhuurder te plaatsen, hebben ze de overname drie maanden later rechtstreeks op u gedaan.
In dat geval is er geen verbruik geweest en werden enkel de vaste kosten onterecht aangerekend.
Als het zo zou zijn heeft de huurdersbond gelijk en is het bedrag inderdaad te klein om voor te procederen. Bovendien heeft u een overnamedocument getekend want anders zou de watermaatschappij niet beginnen rekenen vanaf mei.

Graag een beetje meer uitleg?

Reclame

LiessL
Topic Starter

#4 , 09 mar 2016 12:34

Hallo,

We spreken over 1 gemeenschappelijke waterteller voor 4 appartementen. Hierdoor heb ik ook geen overname document getekend.
De voorschotfactuur hebben ze uiteindelijk laten vallen (pas toen hun oproepingsbrief binnen kwam voor het vredegerecht). Maar, omdat ik volgens hen een pietje-precies ben (ik vind het normaal dat ik geen voorschotsfactuur betaal voor een periode waarin ik het pand niet huurde), wilden ze dat ik een voorschot betaalde voor wanneer de eindafrekening binnen kwam. (Dit kon twee kanten op gaan: de huurders moeten achter dragen of we krijgen terug). Ik vond 150 te veel, maar wou niet langer discussiëren, ik was al blij dat ze de rest van mijn waarborg eindelijk zouden terug storten. En de overschot van die 150€ zou ik dan ook wel terug krijgen wanneer de eindafrekening aan zou komen.

Xenophon

#5 , 09 mar 2016 12:57

U had niet akkoord moeten gaan met de betaling van dat voorschot van 150 euro. Maar goed, water under the bridge....

Aangezien eea op papier staat en u bewijsstukken heeft; stel hen per AS in gebreke, eis de afrekening en de betaling van het saldo. Reageren ze niet, laat hen dan oproepen in verzoening en als ze niet komen, start een procedure. Het is niet omdat het een laag bedrag is dat u over zich heen moet laten lopen. 'Het is de moeite niet' is een goed common sense argument maar een zeer pover juridisch argument. Ik ben voor 90 Euro die een lokale overheid me (omwille van incompetentie vermoed ik) niet wilde terugbetalen hoewel ze de verschuldigdheid erkenden naar de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg getrokken. Ze hebben geschikt en terugbetaald vooraleer de zaak voorkwam maar dat grapje heeft hen vermoedelijk een aardig veelvoud gekost.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LiessL
Topic Starter

#6 , 11 mar 2016 08:19

Ze hebben het spel perfect gespeeld, want gisteren lag de eindafrekening in mijn bus.

Toch nog een vraagje hieromtrent:
Nadat ik daar niet meer woonde hebben ze de gemeenschappelijke watermeter laten splitsen door VWM. Deze kosten worden aan de huurders doorgerekend. Maar ik huurde niet meer, kan ik dit weigeren?

Xenophon

#7 , 11 mar 2016 08:35

Uiteraard.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

LiessL
Topic Starter

#8 , 11 mar 2016 08:41

De andere huurders moeten dit waarschijnlijk wel betalen?

Xenophon

#9 , 11 mar 2016 08:59

Ik zou denken van niet. Wel de kosten gelieerd aan het gebruik van de watermeter uiteraard (de jaarlijkse vergoeding etc). Maar de kost van het opsplitsen op zich m.i. niet. Dat is vermoedelijk ook niet iets wat hen voor akkoord werd voorgelegd maar een beslissing van de verhuurder; diens éénzijdige beslissingen dienen niet de huurder te bezwaren. Hoe dan ook is het niet uw probleem aangezien u niet meer huurt.

LiessL
Topic Starter

#10 , 11 mar 2016 09:05

Ik moet niets steeds enkel en alleen aan mezelf denken in deze zaak. Niet dat ik opzettelijk wil dwars liggen bij het immokantoor. Maar inderdaad, zij hebben geen brief ontvangen dat dit zou gebeuren. Alhoewel: ik denk wel dat iedereen wel blij zal zijn dat ze vanaf dan allemaal hun deel van het water moeten betalen. Er moet daar maar eentje tussen zitten die bijvoorbeeld elke dag een bad neemt...

Trouwens, wat vindt u van het spelletje dat ze gespeeld hebben? Op 5 februari zeggen dat ze de factuur nog niet ontvangen hebben, terwijl er op de factuur staat dat deze te betalen was voor 25 februari. Dan moeten ze die toch al ontvangen hebben. Ook lieten ze niets van zich horen en ben ik alleen naar de verzoeningspoging geweest op 8 maart.

Xenophon

#11 , 11 mar 2016 09:12

Allemaal te verwachten manoeuvres vrees ik. Ga niet uit van het goede in uw medemens (en zeker niet in immokantoren) en u zal zelden teleurgesteld worden, als puntje bij paaltje komt is het argument dat u in een formele procedure voor de rechter kan brengen en waarop ze niet kunnen antwoorden het enige wat telt. Ze zijn overigens wel slim of kostenbewust genoeg om tijdig het geweer van schouder te veranderen. Bekijk het niet als een persoonlijke oorlog, daar wordt u moe van (van de wereld verbeteren overigens ook), zie het als een schaakspel.

LiessL
Topic Starter

#12 , 11 mar 2016 09:15

Het is een spijtige zaak, maar ik blijf liever nog eventjes geloven in het goede van de mens. Dit zijn weliswaar wijze levenslessen. Dank u wel voor uw antwoorden.

Terug naar “Huren”