Mijn excuses, dit is een heel verhaal:
Op 1 augustus 2013 begon ik met de huur van een appartement. In september kreeg ik een voorschotfactuur van de watermaatschappij voor de drie maanden voor de aanvang van de huur (mei, juni, juli). Ik heb direct een aangetekend schrijven gestuurd om dit te betwisten. Het immokantoor heeft mij in de volgende 18 maanden uitgelegd dat dit nochtans de normale gang van zaken was. Dit aan de hand van enkele telefoons en praktisch iedere maand met het sturen van een herinneringsbrief. Naar het einde toe met bedreigen dat ze naar hun advocaat zouden stappen en mij uit mijn huis zouden zetten.
Na meer dan een jaar van dit heb ik besloten om naar een andere woonst uit te kijken. In maart vond ik een koopwoning en heb hen op de hoogte gebracht van mijn plannen. Hierdoor ontstond er een contractbreuk met natuurlijk een boete die van mijn waarborg afgetrokken zou worden. Eind april heb ik de sleutels afgegeven. Na het aftrekken van de boete, de voorschotsfactuur van het water van januari tot april 2015, werd de rest van mijn waarborg pas op 1 juli op mijn rekening gezet. (Na wat aandringen van mijn kant.) Er werd tevens ook €150 voorschot hiervan genomen voor de komende eindafrekening van het water voor de periode dat ik er nog effectief gewoond heb.
(Kwestie van correct te zijn, aangezien ik vond dat het niet correct was om water te betalen voor ik er woonde).
Deze eindfactuur is begin februari bij hen aangekomen (staat zo ook op de papieren door hen opgemaakt dat dit begin februari bij hen zou aankomen). Ik heb hen gevraagd of ik deze kon krijgen, zodat ik het verschil kon bereken en het overige deel kon terug krijgen. Zij zeiden: wij hebben dit nog niet ontvangen. Na advies in te winnen bij het jusititiehuis heb ik ze tijd gegeven tot 15 februari, daarna zou ik naar het vredegerecht gaan voor een verzoening. Dit was gisteren en zij zijn niet komen opdagen.
Hierna ben ik naar de Huurdersbond geweest (zij zijn op de hoogte van mijn zaak en hebben nog tientallen zaken liggen over ditzelfde immokantoor). Zij hebben me nu vertelt dat ik opgelicht ben en dat het de moeite niet is om een procedure te starten. Het immokantoor had daar ook op gerekend.
Ik heb toch enkele bemerkingen: dus een immokantoor kan dus zomaar ongestoord doorgaan met zo'n praktijken en ik moet er mij maar gewoon bij neerleggen dat ik mijn geld kwijt ben?
Volgens mij sta ik 100% in mijn recht en is een procedure starten toch aan te raden, want zij als verliezende partij (volgens mij kan geen advocaat een rechte kant praten aan wat zij proberen) moeten alle kosten betalen.
Maar toch: wat is jullie advies in deze zaak. (sorry, het is een raar verhaal)
Dank bij voorbaat.