huurcontract 2 maanden

petrolhead
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract 2 maanden

#1 , 10 mar 2016 12:23

Ik zou mijn huis willen verhuren aan een koppel voor zeer korte tijd. 2 a 3 maanden.
ik heb al wat rondgelezen maar kom er niet echt uit. Het koppel heeft hun woning verkocht en wilt tussenin dus mijn woning huren. Zij hebben nog een woning in het buitenland. Hoe moeten zij zich inschrijven en gaat dit wel wettelijk gezien, zo'n korte termijn huren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 10 mar 2016 16:51

Ik weet niet of een huurcontract hoofdbewoning beperkte duur technisch kan voor slechts 2 à 3 maanden. Laat dat door iemand anders bevestigd worden.

U merkt op dat deze mensen nog een woning hebben in het buitenland. Wat is hun bedoeling? Gaan zij in België blijven wonen of gaan zij nadien in het buitenland wonen?
Een mogelijkheid zou dan kunnen zijn dat u het huis aan hen verhuurt als tweede verblijf, dan valt het onder gemeen huurrecht wat veel soepeler is. Vermits het voor die mensen dan om een overgangsperiode gaat zouden ze na uitschrijving op hun vorig adres tijdelijk een referentieadres kunnen nemen als officieel adres. Dat RA mag niet op het adres zijn waar ze verblijven (eigenlijk is het omgekeerd: je mag niet wonen op je RA) maar kan bij elk natuurlijk persoon.

Ik heb zelf nog referentieadres gegeven aan vrienden die emigreerden en die na de verkoop van hun huis hier een periode zonder vaste verblijfsplaats te overbruggen hadden. Dat is zowel voor hen als voor mij perfect en risicoloos verlopen. Maar ik ken natuurlijk niet de situatie van deze mensen.

Xenophon

#3 , 10 mar 2016 18:42

Onder de woninghuurwet kan weliswaar een contract voor korte duur worden gesloten maar er is volgend probleem i.v.m. de beëindiging:

Art 3, par 6 Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.

M.i. kan het indien u de overeenkomst lang genoeg op voorhand (dus voordat de huur effectief ingaat) opstelt en zelf opzegt. Opgelet: kijk de data etc zeer goed na en zorg dat u een onweerlegbaar bewijs van de tijdige en geldige opzegging hebt want anders zit u met een 9-jarig contact aan uw been. Voorzie ook in een schadevergoeding indien de overeenkomst mocht worden verbroken vooraleer de huur effectief ingaat. Nodeloos te zeggen dat vervroegde verbreking tijdens de huurperiode niet moet worden geregeld.

Persoonlijk zou ik enkel onder de woninghuurwet verhuren onder dergelijke voorwaarden indien ik de personen zelf kende en vertrouwde. Komt nog bij dat het zeer veel geloop en gedoe is voor een korte periode (waarborg, verzekering, de formaliteiten voor domiciliëring, plaatsbeschrijvingen, nutsvoorzieningen....) wat het ofwel zéér duur ofwel oninteressant maakt. Denk er ook aan dat indien ze langer blijven en u naar de rechtbank moet, dat een hele tijd zou kunnen aanslepen.

M.i. is het economisch niet interessant.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

artemis

#4 , 10 mar 2016 19:57

Persoonlijk zou ik enkel onder de woninghuurwet verhuren onder dergelijke voorwaarden indien ik de personen zelf kende en vertrouwde. Komt nog bij dat het zeer veel geloop en gedoe is voor een korte periode (waarborg, verzekering, de formaliteiten voor domiciliëring, plaatsbeschrijvingen, nutsvoorzieningen....) wat het ofwel zéér duur ofwel oninteressant maakt. Denk er ook aan dat indien ze langer blijven en u naar de rechtbank moet, dat een hele tijd zou kunnen aanslepen.
Xenophon, mits onderling akkoord kan alles, laten we dat niet vergeten, zelfs met een huurcontract hoofdbewoning :D Natuurlijk dient de TS zich in te dekken tegen het onvoorziene.
Indien de TS deze mensen goed kent en vertrouwt (het zullen vermoedelijk geen onbekende kandidaat-huurders zijn) en gezien de uitzonderlijk korte huurperiode vind ik een huurcontract tweede verblijf eerder te overwegen. Nutsvoorzieningen kunnen doorlopen op naam van de verhuurder en doorgerekend of inbegrepen worden in de huurprijs, ook verzekering is te regelen.
Bij een huurcontract tweede verblijf (waarbij domicilie niet toegestaan is) kan perfect voorzien worden dat het contract eindigt op datum x, punt. TS kan voor deze korte periode dan zelfs perfect vooraf laten betalen als hij wil. Verhuurder dient dan niet ten minste 3 maanden voor het aflopen van het contract aangetekend te kennen te geven dat het contract niet verlengd wordt, waar nu het schoentje wringt gezien de zeer korte termijn.

Een domiciliewijziging van de huurders voor zo een korte periode zou ook al problemen kunnen geven. Afhankelijk van waar naar waar ze verhuizen kan dat ettelijke weken in beslag nemen, tegen dan zijn ze er al bijna weg. Bij een referentieadres (indien toepasbaar voor deze huurders in kwestie uiteraard!) speelt dat niet omdat er geen wijkagent moet komen inspecteren, dat is dan een louter administratieve formaliteit.

Natuurlijk is dit niet economisch interessant in een worst case scenario, het lijkt me eerder een vriendendienst van de TS. Daarom zou ik het laten afhangen van de relatie tussen de huurders en verhuurder en de individuele situatie van de huurders (waarom het koppel zo kort wil huren en wat ze daarna gaan doen).
Nogmaals, we kennen niets over de achtergrond van deze situatie/vraag.

Xenophon

#5 , 10 mar 2016 20:46

Xenophon, mits onderling akkoord kan alles, laten we dat niet vergeten, zelfs met een huurcontract hoofdbewoning :D Natuurlijk dient de TS zich in te dekken tegen het onvoorziene.
.
Mea culpa, u heeft gelijk, ik zie het goede in mijn medemens niet vrees ik :lol: Mijn echtgenote vraagt zich nog steeds af in welke vlaag van zinsverbijstering ik indertijd mijn handtekening onder die trouw gezet heb (weliswaar na eerst scheiding van goederen vast te leggen, zover was ik nu ook nog niet weg :D )
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

petrolhead
Topic Starter

#6 , 11 mar 2016 07:40

Bedankt voor de antwoorden. Idd die 3 maanden opzegging dat is waar het grootste probleem schuilt bij een standaart contract. Maar bij een 2de verblijf moeten zij wel een domiciel hebben neem ik aan? En kwa verlengen, mag dat ook of moet er dan een nieuw contract opgemaakt?

Mvg

j.demoor

#7 , 11 mar 2016 11:25

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken

#8 , 11 mar 2016 11:35

Bedankt voor de antwoorden. Idd die 3 maanden opzegging dat is waar het grootste probleem schuilt bij een standaart contract. Maar bij een 2de verblijf moeten zij wel een domiciel hebben neem ik aan? En kwa verlengen, mag dat ook of moet er dan een nieuw contract opgemaakt?

Mvg
Oude contract blijft steeds geldig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#9 , 11 mar 2016 12:57

Mvg
Hmm, we worden niet bepaald wijzer … Het blijft een raadsel waarom deze mensen slechts zo kort zouden huren en dat maakt het meedenken er niet makkelijker op.

Bij een contract hoofdbewoning van zo een korte duur is een verlenging ook al niet simpel. Want deze moet je net als de niet-verlenging minstens 3 maanden voor het aflopen van het contract doen, m.a.w. in dit geval nog voor de aanvang van het contract. :?

Bij een contract tweede verblijf kan je verlengen op en volgens je eigen opgestelde termijn. Een domicilie elders zou fraude zijn, een referentieadres zou enkel een mogelijkheid zijn indien het voor de huurders een overgangsperiode zou zijn naar bv wonen in het buitenland. Maar zolang we daarover in het duister tasten vind ik de piste tweede verblijf geen valabele optie meer.

bosprocureur

#10 , 11 mar 2016 13:21

En wat zou u denken van een gewoon huurcontract van drie maand, dat terzelfdertijd getekend wordt als de opzeg van datzelfde contract binnen drie maand, opzeg wel te verstaan door beide partijen getekend voor akkoord ?

petrolhead
Topic Starter

#11 , 11 mar 2016 15:54

Ja dat is mischien ook een optie.. Ja het is een heel verhaal eigenlijk. Zij willen huren omdat meneer naar Leuven moet voor ziekenhuis bezoek. Mijn huis bevind zich in Limburg. Zij hebben hun woonst verkocht in Belgie (Gent) maar mevrouw heeft nog een woonst . in Amerika. Dat is de situatie ongeveer.

Terug naar “Huren”