Bedankt voor de snelle reacties mensen, al jullie hulp wordt geapprecieerd !
Je wacht nog een week af op bericht van je huisbaas.
Als deze niet reageert, stuur je een aangetekende zending naar hem met bericht dat je verwacht dat dit spoedig opgelost geraakt, en geef je hem hierin een redelijke termijn (14 dagen om op z'n minst een loodgieter langs te sturen om alles te bekijken lijkt mij redelijk).
Vermeld hier ook in dat het genot van je woonst gederft is omdat je geen warm water kunt gebruiken (bij gebrek aan een goede boiler).
Dat is een goed idee. Ik vermoed dat het deze richting uit zal moeten gaan...
Het argument van uw verhuurder over onderhoud van die boiler is lachwekkend aangezien u er nog maar een maand woont, behalve indien expliciet anders bepaald in het contract dient u deze normaliter jaarlijks te onderhouden, nog tijd genoeg dus. Dat hij daar mee durft aankomen begrijp ik niet.
...
reageert de verhuurder niet: roep hem op in verzoening bij de vrederechter.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, of dat ik niet duidelijk genoeg was. Ik woon er inderdaad nog maar een maand maar de reiniging / controle was al overtijd, nog van bij de vorige huurders. Zij hadden dit niet tijdig laten doen, en dus moest dit nog gebeuren toen wij er in trokken. Zij hebben de loodgieter dan ook betaald.
Die aangetekende brief zal er inderdaad gaan komen als hij deze week niet meer reageert...
natuurlijk moet de boiler juist geplaatst worden, en goedgekeurd zijn.
Wat ik alleen niet snap : dat vorige huurders moesten zorgen voor de keuring? Volgens mij moet de huurder enkel instaan voor onderhoud en reiniging. De keuring is de verhuurder zijn taak.
Ja nu wordt er dus 1 en ander duidelijk voor me... De vorige huurders spraken altijd over de "keuring" dat nog diende te gebeuren, maar zij bedoelden hoogstwaarschijnlijk steeds "reiniging" van de boiler. Het ironische is dat ik hem nu dus wilde laten keuren en nu dan bovenkomt dat deze totaal niet gekeurd kan worden en dus ook hoogstwaarschijnlijk helemaal geen attest van ingebruikname heeft.
Ik heb me net even wat verder ingelezen (
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... en-huurder# ) en inderdaad, de keuring is voor de verhuurder.
Ik ga hem deze week nog de simpele vraag stellen om me een kopie van het attest van ingebruikname door te sturen. Ik vermoed niet dat dit bestaande is, gezien de plaatsing van de boiler en de afkeuring afgelopen week. Zo kunnen we dan zien wat hij daar op te zeggen heeft en wat we verder gaan ondernemen...
Je zou een woningonderzoek kunnen laten doen door de brandweer. Die keuren dergelijke situatie onmiddellijk af, en ik denk niet dat uw verhuurder een brief van die instantie zal naast zich neerleggen.
Moest hij het hard spelen dan kan ik inderdaad aan zoiets denken, dank je voor de tip!
Naast dit alles wil ik nog wel kwijt dat ik het echt jammer vind van na een maandje er te wonen al meteen zo fel tekeer te moeten gaan. Ik wilde graag een positieve en aangename band hebben met de huisbazen... En op deze manier wordt dat onmogelijk, het zijn nogal hevige mensen dus ik heb eerlijk gezegd allesbehalve zin in een confrontatie hierover, maar moet aan mijn veiligheid (en die van mijn vriendin) denken. Ze hadden maar in orde moeten zijn bij de plaatsing, zeker?
Ik weet dat ik me niet schuldig moet voelen maar blijf het toch lastig vinden. Stel dat ze de problemen niet meteen kunnen oplossen, dan moet er een andere boiler komen of moet de huidige verplaatst worden, en zitten we met serieuze bouwwerken in ons nieuwe appartementje... Zucht!